×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تصویب قانون حمایت از خانواده و جمعیت راه برون رفت از سیاه چاله جمعیتی

دکتر سید محمد علوی در همایش در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز یبیان کرد: دانشمندان جمعیت شناسی پیش بینی می‌کنند که ما به زودی وارد سیاه چال جمعیتی می‌شویم و در صورت ورود به آن دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند از آن خارج شود.

وی با اشاره به اینکه مدت زمانی کمی فرصت داریم بیان کرد: تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده می تواند برای برون رفت از این وضعیت موثر باشد.

علوی ادامه داد: ۴۳ ماده قانون، تکلیف قانونی وزارت بهداشت در معاونت های مختلف و ۱۹ ماده قانونی، تکلیف قانونی معاونت بهداشت است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه وضعیت کشور از نظر جمعیت به اعلام خطر رسیده است گفت: در سال ۱۳۹۹ نرخ رشد جمعیت به شش دهم درصد رسیده که بسیار خطرناک است و دورنمای روشنی ندارد.

علوی با اشاره به اینکه بر اساس نظر متخصصان جمعیت شناسی سه سناریو برای برون رفت از این وضعیت طراحی شده است توضیح داد: براساس سناوریوی یک اگرنرخ جایگزینی به ۱.۵ نفر کاهش یابد در سال ۱۴۳۵ جمعیت ایران بعد از رشد اولیه ۱۰ میلیونی ، ۲۰ میلیون کاهش می یابد و جمعیت به ۷۸ میلیون نفر می رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: براین اساس جمعیت سالمندان به ۲۲ درصد و کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال به۲۵ درصد می رسد و برای یک جامعه به شدت پیرهیچ آینده ای متصور نیست.

وی ادامه داد: اگر نرخ جایگزینی ۲.۱درصد باشد سال ۱۴۳۵ جمعیت ایران به ۱۰۴ میلیون نفر می رسد اما رشد آهسته است و ۱۹ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال و ۱۹ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال برآورد می شود و همچنان راه برون رفت نداریم.

علوی گفت: بر اساس سناریوی دیگر، با نرخ جایگزینی ۲.۵ در سال ۱۴۳۵ با ۱۱۰ میلیون نفر،هرم جمعیت مطلوب می شود و ۲۱.۵ درصد جمعیت کودکان، ۱۶.۵ درصد جمعیت افراد سالخورده  و ۵۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال است که می تواند موفق باشد و بر این اساس قانون تعالی سلامت خانواده و جوانی جمعیت را نوشتند.

 

تشکیل تمدن نوین اسلامی نیازمند جمعیت جوان کشور

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز گفت: دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی حوزه جمعیت و سیاست معتقدند بدون وجود جمعیت کافی امکان تشکیل تمدن بشری وجود ندارد و آینده جامعه ما به رشد جمعیت نیاز دارد.

عبدالرضا سیفی افزود: تشکیل تمدن نوین اسلامی به جمعیت انسانی به ویژه گروه جوان نیاز دارد که پیشران کشور برای رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی هستند.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر ازدیاد نسل به اهمیت تربیت نسل تمدن ساز نیاز هست و گفت: ما به دنبال جامعه ای هستیم که پرچمدار سعادت بشری در جهان باشد و در این راستا به فرزندان سالم و صالح نیاز داریم.

سیفی ادامه داد: باید مبانی علمی تغییر و رشد بافت جمعیتی کشور تدوین و به دستگاه‌های اجرایی و بدنه کشور منتقل شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: بسیاری از خانواده‌های تک فرزند هم اکنون با مشکلات فرهنگی زیادی روبه رو هستند و با وجود تامین مسایل مالی اما فرزندان با ضعف های زیادی در حوزه ارتباط گیری با جامعه و خانواده روبه رو می شوند.

 

وحدت رویه راه موفقیت سیاست های جمعیتی

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: در حوزه حکمرانی، موفقیت یک سیاست علاوه برعوامل بیرونی اثر گذار، وحدت رویه به عنوان عوامل درون سیستم است.

حجت الاسلام آیت عادلی نژاد افزود: بنابراین بدون وحدت رویه در حوزه جمعیت، سیاست های کلی جمعیت که تبدیل به قانون شده محقق نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ایرانی ها میل به فرزند آوری دارند اما با موانعی از جمله مسایل اقتصادی روبه رو هستند ادامه داد: همه ارکان حاکمیت باید دست به دست هم دهند و با یک نگاه منسجم  و متحد حرکت کنند و امید است با تشکیل شورای عالی جمعیت، هماهنگی دستگاه‌های مختلف شکل گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: اگر استحکام خانواده زیر سوال برود در تمام حوزه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی آسیب پذیر خواهیم بود.

دکتر محمد حسین سرمست شوشتری افزود: حفظ سلامت برای جمعیت موجود باید سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد و در مرحله بعدی برنامه های فرزند آوری را در نظر داشته باشیم.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.