×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش‌بینی افزایش آتش‌سوزی‌های ناشی از خشکسالی در جنگل‌های زاگرسی خوزستان

عادل مولا، با اشاره به اهمیت جنگل‌های زاگرسی استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی یکی از استان‌های مهم در حوزه زاگرس است؛ بعد از استان‌های فارس و لرستان، خوزستان با برخورداری از وسعتی حدود ۹۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس سومین استان در حوزه زاگرسی کشور است. از این وسعت، حدود ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در حوزه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده، پناهگاه‌ حیات وحش و منطقه شکار ممنوع هستند و شامل حدود ۱۲ منطقه‌اند.

وی افزود: تنوع گونه‌های جانوری جنگل‌های زاگرس به حدی است که بر اهمیت این زیستگاه می‌افزاید؛ گونه‌هایی مانند قوچ و میش، کل و بز، کبک، تیهو و دیگر انواع پرندگان و خزندگان اهمیت این زیستگاه را دوچندان می‌کند. علاوه بر این، پوشش گیاهی این منطقه با داشتن گونه‌هایی مانند گونه‌های حائز اهمیت بلوط، کلخونگ و بادام کوهی و دیگر گونه‌های این زیستگاه را به زیستگاهی بی‌نظیر برای حیات وحش منطقه تبدیل کرده است.

مولا با اشاره به شرایط کم‌آبی استان خوزستان گفت: بیشترین تأثیر منفی کم‌آبی روی جنگل‌های زاگرسی، توسط خشکسالی ایجاد می‌شود. شرایط خشکسالی باعث ایجاد نگرانی برای تمام زیستگاه‌ها شده است؛ خشکسالی یک بحران است که این بحران باعث به وجود آمدن بحران‌های دیگری می‌شود و به طور عام آثار منفی زیادی روی زیستگاه‌ها دارد.

وی بیان کرد: یکی از این آثار منفی، بروز بیماری‌های گیاهی در جنگل‌های زاگرس است. شرایط خشکسالی و به دنبال آن خیزش ریزگردها باعث انتقال انواع بیماری‌ها می‌شود. افزایش تصرفات زمین در جنگل‌ها نیز از دیگر موارد است؛ خشک شدن زمین باعث می‌شود افرادی بخش‌هایی از زمین‌ها را به تصرف خود درآورند و در آن کشت انجام دهند یا به عنوان محدوده‌ای از آن استفاده کنند. در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست، چنانچه تصرفی به وجود آید از آن جلوگیری خواهیم کرد و متصرف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

معاون امور طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی دیگر از آثار خشکسالی در جنگل‌های زاگرسی، افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها است؛ در سال گذشته، ۱۳ مورد آتش‌سوزی شدید در شیمبار و ایذه رخ داد. متأسفانه این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر خسارات طبیعی، بار مالی زیادی بر جای می‌گذارند و نیروی انسانی زیادی را نیز برای کنترل و اطفاء می‌طلبند.

وی افزود: بعضی مواقع به علت صعب‌العبور بودن این زیستگاه‌ها، رسیدن به آن‌ها و خاموش کردن آتش نیازمند بهره‌مندی از امکانات کشوری مانند اعزام بالگردهای آب‌پاش و هلی‌برد نیروها است.

مولا با تشریح اقدامات انجام‌شده برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرسی گفت: با توجه به شرایط کنونی، انتظار افزایش آتش‌سوزی‌های ناشی از خشکسالی را داریم و برای مقابله با آن نیز آماده‌ایم و در حال تجهیز نیروها هستیم. در منطقه شمال استان خوزستان یک مرکز اطفای حریق ایجاد شده که مجهز به سیستم‌های اطفای حریق، تجهیزات آتش‌نشانی و تجهیزات انفرادی و سایت فرود بالگرد مجهز به سیستم‌های اطفای حریق است که در هفته محیط زیست افتتاح خواهد شد.

وی افزود: جنگل‌های زاگرس به “بلوط” معروف هستند و گونه شاخص این جنگل‌ها، جنگل‌های بلوط است که بخش عمده پوشش گیاهی حدود یک میلیون هکتار وسعت حاشیه کوه‌های زاگرس را در بر می‌گیرد. در بسیاری از موارد آتش‌سوزی، تنها اشکوب سطح پایین جنگل دچار حریق می‌شود و به درختان بلوط آسیب زیادی وارد نمی‌شود اما اگر آتش‌سوزی در سطح وسیع رخ دهد و دسترسی به منطقه‌ای که دچار حریق شده است، سخت و مشکل باشد قطعاً درختان جنگلی بلوط آسیب جدی می‌بینند.

معاون امور طبیعی اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: ۸۰ درصد عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرسی استان خوزستان، عوامل انسانی هستند و این آتش‌سوزی‌ها به علت اختلاف بر سر مراتع یا سهل‌انگاری گردشگران یا موارد این چنینی زخ می‌دهند؛ اگر انسانی بودن آتش‌سوزی‌ها مشخص شود فرد متخلف به مراجع قانونی معرفی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.