×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تمرکز اقدامات ملی بر دیپلماسی گرد و غبار

محمدجواد اشرفی افزود: در حال حاضر بیشترین تمرکز در سطح ملی روی دیپلماسی گرد و غبار است به ویژه ارتباطاتی مستمر با کشورهای عراق و سوریه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اخیرا نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت محیط زیست کشور عراق جلساتی برگزار کرده و قرار است نشستی نیز در همین زمینه روز چهارشنبه برگزار شود.

اشرفی ادامه داد: در یک ماه آینده نشستی با کشورهای منطقه که با مساله گرد و غبار در شرق و غرب کشور مرتبط هستند، برگزار خواهد شد.

به گفته وی، با کشور ترکیه نیز گفت‌وگوهایی انجام شده، البته این کشور مدعی است که نقشی در وقوع پدیده گرد و غبار کشور ایران ندارد.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های مرتبط با پدیده گرد و غبار، در حال بررسی راهکارهایی هستند تا با مشارکت کشور عراق، بتوان کانون‌های این کشور را تثبیت کرد.

دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان همچنین نسبت به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار داخلی هشدار داد و گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کم بارشی، نباید از کانون‌های داخلی غافل شویم و آنها را فراموش کنیم، چرا که این کانون‌ها روبه فعال شدن هستند.

وی افزود: باید با اختصاص بودجه مناسب، اجرای برنامه عملیاتی برای تثبیت کانون‌های داخلی ادامه یابد و نظارت بر اجرای این برنامه با جدیت انجام شود.

اشرفی با تاکید بر تامین حقابه تالاب‌های خوزستان اظهار داشت: در صورتی که حقابه تالاب‌های هورالعظیم و شادگان تامین نشود، شاهد خیزش گرد و غبار با منشاء تالابی نیز خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بحرانی حوضه کرخه، در حال حاضر آب بسیار کمی وارد هورالعظیم می‌شود که با حقابه آن فاصله زیادی دارد، این در حالی است که باید تلاش شود آب مورد نیاز این تالاب به ویژه برای حوضچه‌های یک و ۲ و ۳ که زیستگاه اصلی به شمار می‌آید تامین شود.

بر اساس این گزارش، طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی گرد و غبار پیش از این به آسیب‌شناسی عدم موفقیت مذاکرات خارجی گرد و غبار اشاره کرده و گفته بود: تعداد زیادی تفاهمنامه دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه و ترکیه داریم اما هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فقط تفاهمنامه کافی نیست و این مساله باید با کمک نهادهای بین‌المللی حل شود، زیرا گرد و غبار اولویت برخی از کشورهای همسایه نیست.

به گفته وی، ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای گرد و غبار برای غرب آسیا شامل کشورهای عراق، سوریه، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برای آسیای میانه شامل همسایه‌های شرق، شمال و شمال شرق از جمله کشورهای ترکمنستان و ازبکستان تدوین شده است که قصد داریم با کمک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ SCAP)، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم APDIM)، برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای آنها اقدام کنیم.

بر اساس این گزارش، خوزستان در چند ماه اخیر با توده‌های متعدد گرد و غبار با ماندگاری که هواشناسی، منشاء بیشتر آنها را کشورهای عراق و سوریه اعلام کرده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.