×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
در کنترل کانون‌های ریزگرد خوزستان، از شرکت‌های دانش بنیان حمایت نشد

علی پورفلاحی، اظهار کرد: مشکلی که شرکت‌های دانش بنیان و فناور خوزستان با آن مواجه‌اند، در بحث تامین مالی است. تبصره‌ای به بانک‌های استان خوزستان برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است  اما تاکنون یک ریال آن پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها شرایط لازم را برای دریافت این تسهیلات داشتند و اشتغال ایجاد کرده بودند اما متاسفانه تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیونی به آنها تعلق نگرفت و دلیل آن، رد شدن درخواست و یا وارد شدن ایراداتی از طرف بانک‌ها بود.

دبیر کنسرسیوم آب، کشاورزی و منابع طبیعی پارک علم و فناوری خوزستان عنوان کرد: در مباحث کمک‌های مالی درست است که شرکت‌های خصوصی کم هستند اما شرکت‌های دولتی و خصولتی تعداد زیادی دارند و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه دارند که از موضوعات دانش بنیانی و فناورانه حمایت کنند. این کمک‌ها الزاما مبالغ زیادی نیستند اما این پول می‌تواند موثر باشد و البته به خود شرکت‌های بزرگ و مادر استان خوزستان بازمی‌گردد.

پورفلاحی با تاکید بر لزوم تسهیل و فراهم آوردن امکانات فرهنگ‌سازی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: شرکت‌هایی مثل ایرانسل یا شرکت‌های مواد غذایی برای تبلیغات خود بیلبورد دارند اما دریغ از اینکه یک شرکت دانش بنیان، شناخته شده باشد و یا روی بیلبورد تبلیغاتی باشد. وقتی به شرکت‌های مرتبط با شهرداری که برای انجام تبلیغات فعالیت می‌کنند، مراجعه می‌کنیم ارقام عجیب غریبی بابت تبلیغات از ما می‌خواهند.

وی افزود: البته رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز موافقت کرده بود که بخشی از فضای دانشگاه را که رو به ساحل رودخانه کارون است، برای تبلیغات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار ده. اما نتوانستیم برای این کار بودجه تامین کنیم.

دبیر کنسرسیوم آب، کشاورزی و منابع طبیعی پارک علم و فناوری خوزستان گفت: تا بذری کاشته نشود محصولی نخواهیم داشت؛ شرکت‌های دانش بنیان نیز این مرحله را طی می‌کنند و بسیاری از این شرکت‌ها اکنون نیاز به حمایت دارند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های فناور در حوزه کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی سه حوزه آبزی‌پروری، نیشکر و دامپروری را داریم. در نیشکر، شرکت‌های مادر وجود دارند که سالانه سود بسیاری دارند و می‌توانند در حوزه فناوری ورود کنند و می‌توانند محصولات دیگری کشت کنند و بهره‌وری داشته باشند. در بحث آبزی‌پروری نیز مشکل آب وجود داشت و مصرف بهینه آب بسیار اهمیت دارد؛ در این حوزه طرح‌هایی وجود دارند که در مرحله پایلوت قرار دارند و نیاز به حمایت دارند و می‌توانند طرح‌های موفقی باشند.

پورفلاحی با اشاره به حمایت نکردن مجموعه منابع طبیعی از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: در بحث مقابله با ریزگردها ۱۵۰ میلیون دلار اختصاص داده شده بود و حدود ۵۰۰ طرح به منابع طبیعی برای اجرا اختصاص داده شد و شرکت ما نیز به عنوان مثال برای کانون‌های ریزگردها یک گیاه بومی کاشت که نتیجه مناسبی داشت و پروپوزال آن نیز نوشته شد اما هیچ گونه نتیجه‌ای دریافت نکردیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به شعار سال که مرتبط با دانش بنیان است، از شرکت‌های فناور در این حوزه حمایت شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.