×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
آمادگی راه آهن جنوب برای راه‌اندازی “ریل‌باس” اهواز

عبدالکریم درویش‌زاده در پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: راه آهن جنوب از نظر حمل و نقل بار و مسافر رتبه چهارم کشوری را دارد؛ در سال‌های اخیر حمل و نقل را از زیر ۵ میلیون تن به حدود ۱۱ میلیون تن افزایش دادیم که این روند طی امسال و سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر در مجموعه راه آهن جنوب سه قطار مسافری به تهران، دو قطار مسافری به مشهد و ۱۰ قطار محلی در حال ارائه خدمات به مردم هستند؛ قطارهای حومه‌ای خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند و هزینه‌های تردد مردم را بسیار کاهش داده اند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: ساخت بزرگترین دپوی تعمیرات لوکوموتیو در اهواز در حال انجام است و حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اجرای پروژه راه آهن دو خطه اهواز – اندیمشک با طول ۱۴۰ کیلومتر و ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار و پروژه اهواز – بندر امام(ره) با طول ۱۱۰ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان نیز برخی از پروژه‌های در دست هستند. البته بخشی از پروژه بندر امام(ره) حد فاصل میان‌دشت به سربندر با طول ۸۱ متر راه‌اندازی شده و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در حال ارائه خدمات است که افتتاح این بخش موجب شده سالانه بیش از ۲ میلیون تن شمش از شرکت فولاد خوزستان به بندر امام(ره) با قیمت بسیار پایین‌تر از جاده، جابه‌جا شود.

وی بیان کرد: با افتتاح دیگر پروژه‌های دو خطه به ویژه کمربندی بندر امام(ره) دیگر هیچ قطار باری در اهواز تردد نخواهد کرد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: پروژه سربندر و شادگان و خرمشهر نیز در دست اقدام است که مناقصه مرحله اول در محدوده سربندر به فولاد شادگان در حال انجام است. پروژه مسیر شلمچه – بصره و اهواز به ایذه و اصفهان نیز جزو پروژه‌های در حال پیگیری هستند.

درویش‌زاده با اعلام آمادگی برای همکاری با شهرداری اهواز بیان کرد: پس از ارائه پیشنهاد ریل‌باس، بلافاصله کار طراحی و مطالعه انجام و ۱۰ ایستگاه در این خصوص مشخص و مقرر شد ایستگاه‌ها توسط شهرداری ساخته و ریل‌باس توسط راه آهن تامین شود. در کمتر از یک هفته ریل‌باس به اهواز اختصاص داده شد و هفته بعد ایستگاه قدس به اهواز و کارون راه‌اندازی شدو ریل‌باس دو ماه تردد کرد اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و نبود مسافر، این کار متوقف شد.

وی افزود: جلسات مختلفی برای تعیین سکوها و توقفگاه‌ها برگزار شد تا جایی که به مرحله افتتاح پروژه رسیدیم اما با توجه به اینکه شهرداری استقبال نکرد موضوع ابتر ماند. اکنون با توجه به تغییر مدیریت راه آهن، برای را اندازی این پروژه باید مکاتبات انجام شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب در خصوص عبور راه آهن از شهر عنوان کرد: در واقع شهر توسعه پیدا کرده و اطراف راه آهن را فرا گرفته است اما باید همه کمک کنیم این مشکل را حل کنیم. عبور از خطوط راه آهن قوانین و مقررات خاصی دارد که اکنون بر این اساس هم آماده کمک هستیم تا گرهی از گره‌های ترافیکی را باز کنیم.

درویش‌زاده در خصوص زمین‌های راه آهن گفت: با اخذ مجوزارت در قسمت‌هایی که می‌تواند مشکل ترافیکی را حل کند، کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد پل‌های موجود افزود: ما کار راه آهن را انجام می‌دهیم نه نگهداری پل. تاکنون راه آهن نگهداری هیچ پلی را برعهده نداشته مگر اینکه پل‌های راه آهن باشند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب بیان کرد: حریم قانونی راه آهن، ۱۷ متر است و پس از آن ۳۰ متر برای عبور تاسیسات زیربنایی شهرها پیش‌بینی شده است. محافظت از این ۳۰ متر را برای رفع مسائل و مشکلات شهری انجام می‌دهیم اما پیشنهاد داده بودم که مسئولیت این بخش بر عهده شهرداری باشد.

درویش زاده گفت: با توجه به نوع خاک اهواز و عدم رعایت اصول ساخت دیوارها، بخشی از دیوار حریم راه آهن فرسوده و ریخته است که بخشی از آن نوسازی شده و ادامه این کار را هم پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: مجوز ساخت گذرگاه‌های همسطح سپنتا نیز  اخذ شده که باید نقشه آن به راه آهن ارائه شود تا تایید را بگیریم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: می‌توانیم از ظرفیت خطوط محدودیت‌های حریم استفاده کنیم تا تنها قطارهای مسافری در اهواز تردد کنند.

درویش زاده بیان کرد: بزرگترین مشکل و معضل در خطوط ریلی خوزستان برخورد وسایل نقلیه ریلی با عابران پیاده و وسایل نقلیه جاده‌ای است که برای جلوگیری از این حوادث می‌توانیم در شهرها دیوارکشی کنیم یا شرایط محافظتی دیگری ایجاد کنیم.

وی در خصوص بدهی راه آهن به شهرداری اهواز عنوان کرد: تا سال ۹۳-۹۴ عوارض به شهرداری را پرداخت کردیم اما پس از آن در مورد اخذ عوارض، اختلافی بین شهرداری و راه آهن ایجاد شد. برای عبور جاده‌ها و زمین‌های مورد نیاز شهرداری مانند ساحلی غربی، بخش زیادی از زمین‌های راه آهن در اختیار شهرداری قرار گرفته است که قرار بوده یک سری اقدامات را شهرداری به نفع راه آهن انجام دهد که همه این موارد روی زمین مانده است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه در چارچوب قوانین و مقررات حاضر به پرداخت عوارض به شهرداری هستیم، گفت: در اهواز یک دپوی تعمیرات با ۲۲ میلیارد تومان احداث کردیم اما شهرداری بابت آن حدود ۶۰ میلیارد تومان عوارض و جرایم درخواست کرده که اگر این گونه است می‌گوییم تخریبش کنید بنابراین اگر قرار است با هم تفاهم  و تعامل داشته باشیم باید برای حقوق یکدیگر احترام قائل شویم و مشکلات را حل کنیم و در غیر این صورت، ما نیز طبق قانون می‌توانیم بگوییم هیچ خودرویی از خط راه آهن عبور نکند اما نمی‌خواهیم به این سمت و سو برویم.

وی افزود: نمی‌شود همه مشکلات را حل کنیم اما عوارض غیر قانونی از ما گرفته شود. آماده هستیم عوارض را بر اساس قانون پرداخت کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.