×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
استاندار خوزستان:مردم نباید بابت کالاهای اساسی نگرانی داشته باشند

صادق خلیلیان روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی ائمه جمعه و اعضای شورای تامین استان و شهرستان‌های خوزستان با رویکرد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در سرسرای آیت‌اله خامنه‌ای مجتمع فرهنگی فجر اهواز افزود:اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات و اصلاح است و توزیع عادلانه یارانه‌ها و ارز ترجیحی، و قطع دست رانت خواران درراستای اصلاحات اقتصادی است و منجر به شکوفایی اقتصادی، افزایش تولید دانش بنیان و بهبود معیشت و اشتغال خواهد شد.

وی گفت: توزیع عادلانه یارانه‌ها و ارز ترجیحی به تولید دانش بنیان کمک می‌کند، و از خروج سرمایه ملی به صورت قاچاق معکوس جلوگیری خواهد کرد و اقتصاد کشور را از حالت بن بست و درجا زدن رها می‌کند.

استاندار خوزستان توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی، حفظ منابع ملی و بودجه‌ای کشور، افزایش تولید داخلی، جلوگیری از واردات بی رویه با قطع ارز ترجیحی را از پیامدهای مثبت طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها بیان کرد و افزود: ارز ترجیحی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ اجرایی شد خسارات زیادی به کشور وارد کرد و شکاف‌های اقتصادی و معیشتی مردم را عمیق‌تر و تولید را غیراقتصادی و غیررقابتی کرد و بخش عمده‌ای از ارز کشور را به هدر داد بدون اینکه منفعتی برای مردم داشته باشد.

خلیلیان با اشاره به اینکه ارز ترجیحی باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی نشد و یک نوع بهم ریختگی اقتصادی بر کشور تحمیل کرد ادامه داد:خوشبختانه بودجه ۱۴۰۱ با سیاست‌های جدید دولت طراحی شد تا اقتصاد کشور در ریل پیشرفت قرار گیرد که اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در راستای همین اصلاحات اقتصادی است که دولت آن را وارد مرحله اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ اجرایی شد ولی مراحل بعدی آن اجرا نشد افزود: اگر گام های بعدی هدفمندی یارانه‌ها در همان سال‌ها اجرایی می‌شد

هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل نمی‌شد، و آثار تحریم‌های ظالمانه به حداقل می‌رسید و اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی اجرایی می‌شد.

استاندار خوزستان درادامه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که کشور شرایط اقتصادی مناسبی نداشت، ظرفیت‌های داخلی معطل و چشم‌ها به خارج دوخته شده بود، ذخایر کالاهای اساسی وضعیت مناسبی نداشت و منابع ارزی تخصیص یافته برای تامین کالاهای اساسی وجود نداشت گفت: دولت با خزانه خالی، و بدهی سنگین به نظام بانکی، کشور را تحویل گرفت ولی با این وجود تلاش کرد سفره مردم کوچک تر نشود.

چهار سال سیاست غلط ده‌ها میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را به هدر داد

خلیلیان با اشاره به اینکه تخصیص غلط ارز ترجیحی در مدت چهار سال، ده‌ها میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را به هدر داد افزود: ارز ۴۲هزار ریالی به شکل رانت درآمد و فساد ایجاد کرد و بخش مهمی از این ارز سر از بازار آزاد در آورد و در نهایت مردم چندان عایدی از این سیاست ارزی غلط نصیبشان نشد.

وی گفت: ۷۰درصد منابع ارز ترجیحی نصیب رانت خواران شد و تنها در سال ۱۳۹۷ معلوم نشد حدود ۱۸میلیارد دلار در کجا و چگونه هزینه شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: بخش مهمی از ارز ترجیحی به صورت کالاهایی که یارانه آن را دولت از جیب مردم داده بود به صورت صادرات یا قاچاق معکوس سر از کشورهای همسایه درآورد و علاوه بر آن ما به صادرکنندگان این کالاها هم جایزه صادراتی پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۵.۶ میلیارد دلار کالای اساسی با تخصیص ارز ترجیحی وارد کردیم افزود: اگر مابه التفاوت ارز ترجیحی با آزاد را ۲۰۰هزار ریال در نظر بگیریم در عمل سه هزار و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نصیب رانت خواران شد و این سرمایه عظیم از دسترس مردم خارج شده است.

خلیلیان یکی از معایب ارز ترجیحی را تقاضای کاذب برای واردات کالا بیان کرد و گفت: به عنوان مثال نیاز کشور به روغن حدود ۱.۴میلیون تن بوده ولی حدود ۲.۵میلیون تن وارد شد که بخش مهمی از آن به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد.

واریز چهار میلیون ریال برای نفرات دهک اول تا سوم

استاندار خوزستان در تشریح طرح توزیع عالانه یارانه ها گفت: دهک اول تا سوم برای هر نفر مبلغ چهار میلیون ریال و برای ۶ دهک دیگر مبلغ سه میلیون ریال واریز شده ضمن آنکه دهک دهم نیز از یارانه نان و دارو برخوردار خواهد شد.

خلیلیان افزود: ۲ ماه یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده و در آینده کالا برگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

وی گفت: با طرح هدفمندی عادلانه یارانه‌ها، از هدررفت منابع ملی جلوگیری خواهد شد و دست رانت خواران از منابع ملی قطع می‌شود و امکان قاچاق کالاهای اساسی نیز به صفر می‌رسد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.