×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تولد نخستین گوزن زرد ایرانی سایت “کرخه” در سال جدید

محمد الوندی با اشاره به آخرین وضعیت گوزن‌های سایت حفاظت و نگهداری پارک ملی کرخه واقع در محدوده شهرستان‌های شوش و کرخه اظهار کرد: در حال حاضر هفت رأس گوزن زرد ایرانی در یک فضای پنج هکتاری در پارک ملی کرخه به قصد تکثیر و افزایش جمعیت این گونه، نگهداری می‌شوند. از این تعداد، چهار رأس گوزن نر و دو رأس گوزن ماده هستند؛ تنها یکی از این گوزن‌های ماده به بلوغ و زادآوری رسیده است. این گوزن ماده حدود ۲۰ روز پیش زایمان کرد که نخستین تولد در سال ۱۴۰۱ در این سایت است.

وی افزود: وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی سایت حفاظت و نگهداری کرخه به ویژه گوزن تازه متولدشده خوب است. فعلا سعی کرده‌ایم به حریم طبیعی گوزن‌ها وارد نشویم تا از ایجاد فضای استرس‌زا برای گوزن تازه متولد شده جلوگیری شود و به همین علت، هنوز جنسیت آن را نمی‌دانیم.

رئیس پارک ملی کرخه در رابطه با وضعیت پایش این گونه در خطر انقراض گفت: به طور مرتب و ماهی دو بار سلامت گوزن‌های سایت توسط دامپزشک بررسی می‌شود. علاوه بر آن به صورت روزانه با استفاده از دوربین و با رعایت حفظ فاصله وضعیت گوزن‌ها پایش می‌شود تا در صورت وجود مشکل چه به لحاظ سلامتی و چه به لحاظ تغذیه، مشکل به سرعت رفع شود.

الوندی با اشاره به تاثیر گرما و خشکسالی بر وضعیت سلامت گوزن‌های کرخه افزود: تابستان گذشته یکی از گوزن‌های ماده سایت به علت گرمای بیش از حد هوا، هنگام زایمان به همراه گوساله‌اش تلف شدند. مشکلاتی مانند گرمای هوا، پدیده گرد و غبار و از همه مهم‌تر کم‌آبی، خطراتی است که تمام زیستگاه‌ حوضه کرخه را تهدید می‌کند.

زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی، شرایط ایده‌آلی ندارد

وی بیان کرد: شرایط ایده‌آل زندگی برای حضور طبیعی این گونه در خطر انقراض، در زیستگاه اصلی آن که جنگل‌های دز و کرخه است، وجود ندارد و به همین علت مجبور به نگهداری این گونه در فضای بسته و حفاظت‌شده هستیم تا بتوان نیازهای این گونه برای حفظ و بقاء را تأمین کرد به این امید که در آینده، شرایط طبیعی زیستگاه برای رهاسازی آن مناسب شود.

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای بهبود وضعیت زندگی گوزن‌ها گفت: سایت حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی، با لوله‌کشی‌های انجام‌شده و دستگاه‌های پمپ به صورت مجزا و روزانه آبگیری می‌شود و با تامین آب شرب و در صورت نیاز و دادن علوفه دستی به گوزن‌ها مراقبت‌های لازم برای حفظ و بقای این گونه انجام می‌شود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.