×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حقابه بالادست و پایین دست خوزستان در حوضه کرخه رعایت شود

آقارضا فتوحی در گردهمایی مدیریت خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه در سالن همایش‌های گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان، افزود: خوزستان ۲۰ درصد امنیت غذایی کشور (معادل یک پنجم) را در اختیار دارد، که به نوعی نقش مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد را ایفا می‌کند و برداشت یک میلیون تن گندم دال بر این مدعاست.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت در حوضه کرخه، اضافه کرد: مهمترین راهکار توجه به معیشت کشاورزان و روستاییان و مراکز تولید کشاورزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و مجموعه دولت در حال پیگیری است.

فتوحی با تاکید بر توزیع عادلانه آب، اظهار داشت: رعایت حقابه در بالادست و پایین دست و بخش‌های مختلف همچنین در استان‌های بالادست همچون چهارمحال و بختیاری و لرستان را از سازمان آب و برق می‌خواهیم.

وی تامین آب شرب شهرها و روستاها را اولویت نخست استان دانست که به صورت ویژه در حال پیگیری است.

فتوحی با بیان اینکه تامین آب دامداری‌ها و گاومیش‌ها بعنوان اولویت دوم در شورای کشاورزی استان در حال پیگیری است، ادامه داد: کشت‌هایی که به آب کمتری احتیاج دارند، در سایر حوضه‌ها از جمله حوضه کارون که مشکلاتش از کرخه کمتر است، باید مد نظر قرار گیرد و آب و برق باید به صورت ویژه پیگیری کند که محصولات پرآب‌بر کشت نشود.

معاون استاندار خوزستان همچنین اظهار داشت: با اینکه گفته می‌شود خوزستان ۳۰ درصد آب‌های کشور را دارد، اما امسال با خشکسالی روبروست و از مردم و کشاورزان و روحانیان و همه گروه‌ها برای همکاری و مشارکت برای گذر از بحران دعوت کرده‌ایم و از کشاورزان توقع داریم که قبل از بروز مشکلات پیشگیری کنند.

وی با تاکید بر افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: راندمان آبیاری در خوزستان نصف کشور است، به این معنی که راندمان آبیاری در کشور ۳۸ تا ۴۰ درصد و در خوزستان ۲۳ تا ۲۴ درصد است.

 

اعتمادسازی و جبران خسارت

فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان همچنین در این نشست، یکی از چالش‌های کنونی را کاهش اعتماد مردم به مسئولان دانست و خواستار اهتمام مسئولان برای اعتمادسازی و جبران خسارت مردم شد.

سردار حسن شاهوارپور افزود: وقتی به آب کشاورزی نیاز نداریم دریچه سدها برای تولید برق باز می‌شود که برنامه‌ریزی برای این موضوع یکی از راهکارهای بازگشت اعتماد مردم است.

وی با تاکید بر لزوم بیمه دام‌ها و کشاوزان و هر گونه کمک مازاد برای عبور از این بحران، اضافه کرد: طولانی شدن روند پرداخت خسارت که گاهی به ۲ سال می‌کشد، باعث می‌شود حتی اگر خسارت‌ها جبران شود همراه با تلخی باشد به طور مثال جهاد اعلام کرده که اکنون خسارت تلفات دام در سال گذشته را پرداخت کرده که بسیار دیر است.

شاهوارپور با بیان اینکه پرداخت خسارت وارده به مردم باعث کاهش آلام آنها می‌شود، ادامه داد: اهالی حوضه کرخه بیش از سایر خوزستانی‌ها در جنگ متحمل خسارت شدند و هنوز مناطقی وجود دارد که به مین و گلوله‌های منفجر نشده باقیمانده از جنگ آلوده است که باعث تلفات و نگرانی مردم شده است.

وی تصریح کرد: مجموعه امنیتی اعم از سپاه، نیروی انتظامی و ارتش، حتی ذره‌ای راضی به این نیستند که روبروی مردم بایستند، اینها جانشان را بر کفشان می‌گذارند که از مردم دفاع کنند و درخواستمان این است که فضا طوری نشود که روبروی مردمی قرار گیرند که تنها قوتشان کشاورزی است، آنهم در شرایطی که در محاصره اقتصادی هستیم.

شاهوارپور اظهار داشت: در مساله تجمعات کشاورزان اصفهان، دشمن تلاش زیادی کرد که این تجمع‌ها در خوزستان اتفاق بیفتد اما اینگونه نشد و اکنون نیز با وعده‌های واقعی با کشاورزان می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی همچنین با اشاره به درگیری خوزستان با خشکسالی و سیلاب در سال‌های اخیر، گفت: قبل از ساخت سدها، مردم خود را با طبیعت هماهنگ کرده بودند، بعد از سدسازی مردم احساس امید کردند که در زمان خشکسالی چرخه زندگیشان بچرخد اما این اتفاق نیفتاد و هیچ تفاوتی با زمان قبل از ساخت سدها نداشته است.

لزوم تحقق وعده‌ها

معاون دادستان مرکز استان در ادامه این نشست خواستار تحقق وعده مسئولان برای جبران خسارت‌های بخش کشاورزی شد.

حسن مرادی افزود: درآمد بخش اعظم مردم خوزستان از کشاورزی است، بنابراین وقتی ممنوعیت کشت تعیین شود، باید راهکار جایگزین یا محصول جایگزین تعیین شود.

وی اظهار داشت: هدف از تشکیل نشست این است که با همراهی یکدیگر از شرایط خشکسالی عبور کنیم، در هر جا مردم را محرم دانستیم مشارکت و همراهی خوبی داشتند و هر جا از باب دستور وتحکم وارد شویم نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مرادی اولویت استان را تامین آب شرب و جلوگیری از خشک شدن نخیلات پایین دست عنوان کرد و گفت: باید وضعیت فعلی خوزستان و شرایط خشکسالی در نظر بگیریم، زیرا چنانچه زمین‌های حاصلخیز مثل پارسال زیر کشت شلتوک بروند، آسیب می‌بینند.

وی تصریح کرد: عملکرد بد مسئولان باعث عدم همراهی مردم و تنش می‌شود که خروجی آن به دستگاه قضایی می‌رسد که درخواست می‌کنیم این اتفاق نیفتد و امیدواریم در تابستان پرونده‌ای در دادگاه تشکیل نشود.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور برخی از مسئولان محلی، معتمدان و بزرگان، و نیروهای انتظامی و سپاه در شهرستان‌های تحت پوشش حوضه کرخه تشکیل شد و ضیافت افطاری نیز با حضور این افراد در گیت بوستان برگزار شد.

سازمان آب و برق خوزستان سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای ممنوعیت کشت در حوضه کرخه و ممنوعیت کشت‌های پرمصرف از جمله شلتوک را در استان اعلام کرده بود.

بحران آب در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه پارسال منجر به اعتراضات اجتماعی در برخی شهرهای خوزستان شد.

رودخانه کرخه یکی رودخانه‌های دائمی خوزستان و از منابع تامین کننده اصلی آب شرب این استان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. کاهش آبدهی این رودخانه، تالاب هورالعظیم در انتهای حوضه کرخه را در سال‌های اخیر با بحران روبه رو کرده است.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.