×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
راندمان آبیاری نیشکر در خوزستان ۲۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

عبدعلی ناصری در بازدید از طرح آبیاری “قطره‌ای زیرسطحی” مزارع نیشکر فارابی در ۴۰ کیلومتری جنوب اهواز افزود: دانش و پژوهش در صنعت نیشکر نهادینه شده و در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی به کار گرفته می‌شود.

به گفته وی با روش نوین آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، هم میزان مصرف آب در مزارع نیشکر کاهش می‌یابد و هم موجب افزایش تولید در سطح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر “تولید ، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” اشاره کرد و گفت: شرکت توسعه نیشکر یک شرکت دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ است که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری به صورت مستمر فعالیت‌های گوناگونی دارد.

گام صنعت توسعه نیشکر در کشاورزی دانش‌بنیان
ناصری مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی را اقدامی دانش‌بنیان در صنعت توسعه نیشکر عنوان کرد و افزود:این صنعت با داشتن یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی کشور و مجموعه مدیریت مطالعات کاربردی مستقر در واحدهای نیشکری با بهره‌گیری از صدها محقق و پژوهش‌گر، تلاش‌های مستمری برای مصرف بهینه آب انجام داده است.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه از شیوه آبیاری “هیدروفلوم” مزارع نیشکر به عنوان پیشرفته ‌ترین شیوه آبیاری دنیا یاد نمود و تاکید کرد که استفاده از این روش موجب افزایش بهره‌وری آب در صنعت نیشکر شده است.
وی گفت:در کنار روش آبیاری هیدروفلوم، سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای به صورت پایلوت نیز در این صنعت، در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود.

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در کشت و صنعت‌های نیشکری
ناصری به این شیوه نوین آبیاری قطره ای زیرسطحی اشاره کرد و بیان داشت: به منظور مدیریت هرچه بیشتر منابع آبی، طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در کشت و صنعت نیشکر فارابی در سطح ۲۶ هکتار به اجرا در آمده است.
به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شیوه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی قرار است از امسال در سایر کشت و صنعت‌های نیشکری هر کدام در سطح یک مزرعه، به کار گرفته شود تا پس از طی روند تحقیقاتی و شناخت نقاط ضعف و قوت، به صورت گسترده در این صنعت به کار گرفته شود.
ناصری افزود:صنعت توسعه نیشکر در کنار این روش‌های آبیاری، از روش آبیاری جویچه‌ای، آبیاری با زهاب نیشکر در شرایط خشکسالی نیز بهره گرفته که سبب شده گیاه نیشکر در شرایط بحران آب آسیب چندانی نبیند.
وی اظهار داشت:این شرکت در عین حال به منظور کاهش مصرف آب، طرح‌های تحقیقاتی متعددی برای تولید واریته‌های مقاوم با خشکی و سازگار با اقلیم خوزستان در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: در سال جدید که به عنوان سال “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نام‎گذاری شده، صنعت نیشکر همچنان برای تحقق شعار سال، نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست و برای نیل به سر منزل مقصود، با تمامی ظرفیت‌ها، به پیش خواهد رفت.

راندمان آبیاری در نیشکر ۲۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه‌های افزایش بهره‌وری آب در صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد آب مصرفی صنعت نیشکر از طریق زهکش‌های زیرزمینی مجددا به چرخه اکولوژیکی باز می‌گردد که به دلیل شیرین شدن اراضی و روش مبارزه بیولوژیک و همچنین حرکت به سمت بهره‌برداری از کودهای آلی، امکان استفاده مطلوب از زهاب و پروسه بازچرخانی مصرف آب را در زمینه‌های متعدد فراهم کرده است.
وی راندمان آبیاری در این صنعت نیز را ۲۰ درصد بالاتر از میانگین راندمان آبیاری سطحی کشور دانست و افزود: میانگین راندمان آبیاری در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و شرکت توسعه نیشکر توانسته به راندمان بین ۵۰ تا ۵۵ درصد برسد و در عین حال، طرح‌های تحقیقاتی متعددی دراین صنعت به منظور افزایش بهره‌وری آب در حال انجام است.

ارزش افزوده نیشکر قابل مقایسه با محصولات کشاورزی نیست
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:در بررسی وضعیت تولید هر محصول کشاورزی، نخست باید نگاهی جامع به مجموعه نهاده‌ها و پارامترهای مهم و تأثیرگذار در تولید آن محصول انداخت و سپس  مجموعه تولیدات آن گیاه را با توجه به مصرف پارامترها ارزیابی و نتیجه‌گیری کرد و اگر میزان مصرف آب نیشکر را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد تولیدات حاصل از نیشکر بطور معناداری قابل مقایسه با سایر تولیدات کشاورزی نیستند و از ارزش افزوده بسیار بالاتری برخوردار است.

ناصری در ادامه بیان داشت: به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، نیشکر بیش از ۱.۲ کیلوگرم ماده خشک تولید ‌می‌کند و این در حالی است که در متوسط الگوی کشت محصولات استان خوزستان به ازای هر متر مکعب آب مصرفی تنها حدود ۰/۴۸۷ (چهارصد و هشتاد و هفت هزارم) کیلوگرم ماده خشک تولید می‌شود از این رو  تولید ماده خشک نیشکر به ازای هر واحد آب مصرفی ۲.۸ برابر سایر محصولات استان خوزستان است.
وی در پایان گفت: اگر هدف از مصرف بهینه آب رسیدن به بیشترین راندمان تولید است این مورد در خصوص نیشکر به وجهی غیرقابل مقایسه محقق می‌شود از سوی دیگر از نظر ارزش اقتصادی مجموعه تولیدات حاصل از نیشکر نیز غیر قابل رقابت است.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی، امام خمینی، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تولید می‌کنند.
واحد کشت و صنعت نیشکری کارون در شمال خوزستان در محدوده شهرستان شوشتر از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان است.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴،  حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور در خوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.
نیاز فعلی کشور به شکر سالانه ۲.۲میلیون تن است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.