×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
بازار مرغ از تولید تا مصرف ساماندهی می‌شود

ایرج آصفی در خصوص بحث ساماندهی بازار مرغ در استان اظهار کرد: در حال حاضر سامانه اطلاعات تنظیم کالای اساسی استان خوزستان (ساتکا) راه‌اندازی شده است و در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های لازم و تشکیل جلسات هفتگی با حضور اعضای مربوطه، هر چه سریع‌تر سامانه ویژه ساماندهی مرغ را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این سامانه جهت مدیریت و تنظیم قیمت مرغ زنده در سطح استان است، افزود: راه‌اندازی سامانه به این شکل است که مرغداران از طریق اتحادیه مرغداران ایلام، مرغ خود را به فروش می‌رسانند و سپس میزان مرغ به فروش رسیده، در سامانه ثبت می‌شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بحث ساماندهی مرغ شامل چهار حلقه می‌شود. حلقه اول، مرغداران گوشتی، حلقه دوم اتحادیه یا تعاونی‌های مرغداری هستند که به واسطه این حلقه، اطلاعات مرغداری‌ها در سامانه ثبت می‌شود. حلقه سوم کشتارگاه‌ها و حلقه چهارم فروشندگان هستند.

آصفی ادامه داد: امکان دارد دو بخش دیگر شامل حمل‌کنندگان مرغ زنده از مرغداری تا کشتارگاه و حمل‌کنندگان مرغ از کشتارگاه تا خرده‌فروش‌ها به سامانه اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان یک روز پس از ثبت مرغ به فروش رسیده در سامانه، کشتارگاه‌ها بر اساس نیاز و توافقی که با اتحادیه‌ها دارند، مرغ را خریداری می‌کنند، عنوان کرد: پس از ثبت درخواست خرید مرغ در سامانه در ابتدا کشتارگاه‌ها موظف هستند ۸۰ درصد مبلغ پول را پرداخت کنند و پس از تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها، آن‌ها باید تا همان شب باقی‌مانده وجه را واریز کنند.

آصفی با بیان اینکه با این چرخه، دلالان دیگر واسطه متقاضی مرغ نمی‌شوند و متقاضی یا مصرف کننده مرغ را به قیمت اصلی خریداری می‌کند، تصریح کرد: راه‌اندازی این سامانه سبب می‌شود که وضعیت میزان مرغ تحویلی مرغداران به کشتارگاه‌ها، میزان مرغی که از کشتارگاه‌ها به دست متقاضیان می‌رسد و اینکه در چه مناطقی مرغ در حال توزیع است، مشخص باشد و با این شرایط برای روزهای آینده نیز بهتر می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره اینکه یکی از مزایای این سامانه، مشخص کردن کمبودها است، افزود: یعنی اطلاعات در خصوص کمبود و موجودی مرغ، ۱۲ ساعت زودتر از زمان وقوع مساله، در دست مسئولین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال اینکه میزان مرغی که قرار است توزیع شود آیا نیاز جامعه را تامین خواهد کرد یا خیر و یا میزان مرغی که کشتارگاه‌ها می‌خواهند کشتار کنند، چقدر است، آیا کمبودی وجود دارد یا خیر؟ از یک روز قبل قابل تشخیص است.

آصفی افزود: به واسطه این سامانه می‌خواهیم مشخص کنیم چه میزان مرغ در حال تولید است، در چه مناطقی تولید می‌شود، در چه مناطقی مازاد و در چه مناطقی کمبود خواهیم داشت.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره اینکه زمان راه‌اندازی این سامانه در حال حاضر مشخص نیست، اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌نویسان ما در حال کارکردن بر روی سامانه هستند و برنامه، برنامه سنگینی است و تمام اطلاعات مرغدارها که حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر هستند و اطلاعات حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ فروشنده مرغ در سطح استان باید وارد سیستم شود.

وی با بیان اینکه اسم سامانه در حال حاضر مشخص نیست، تصریح کرد: در حال حاضر در حال انجام کارهای پایه این سامانه هستیم و سعی ما بر این است که هر چه سریع‌تر سامانه را راه‌اندازی کنیم تا بتوان به صورت بهینه از آن استفاده کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.