×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمادگی برای دریافت واکسن در آستانه پاییز / مشکل رعایت پروتکل‌ها در محیط‌های دانشگاهی

دکتر سید محمد علوی در جلسه قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت جهانی بیماری کووید – ۱۹‏‏ اظهار کرد: وضعیت بیماری در جهان به جز در چند کشور معدود‏، در حال فرونشست است و مشکلی از نظر اشاعه بیماری وجود ندارد بنابراین از نظر جهانی این خوش‌بینی وجود دارد که این موج در حال پایان است.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری در ایران نیز پایدار و کنترل این موج به خوبی در حال انجام است،‏ افزود: در خوزستان نیز وضعیت بیماری پایدار است .مقایسه آمار دو هفته گذشته در استان خوزستان نشان می‌دهد که آمار ابتلا ۲۸.۵ درصد،‏ موارد بستری حدود ۲۸.۴ درصد و موارد مرگ ۳۳.۳ درصد کاهش داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر هر چند ویروس در حال چرخش در جامعه است و نرخ تولید بیمار هنوز به یک نرسیده اما تعداد ویروس در چرخش و سرایت‌پذیری کاهش یافته است. میزان مثبت شدن تست‌هایPCR  در خوزستان حدود ۱۳ درصد و تست‌های رپید ۱۰ درصد است‎؛ در صورت مثبت شدن ۳ تا ۱۰ درصد تست‌ها وضعیت پایدار است و ما در استان خوزستان تنها ۳ درصد از این شاخص فاصله داریم.

علوی با اشاره به روند ثابت و رو به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: برای حفظ شرایط فعلی بیماری باید تکمیل واکسیناسیون و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون با هدف تعیین شده یعنی پوشش کامل ۷۰ درصدی کل جمعیت فاصله زیادی دارد. متوسط کشوری پوشش یک نوبت واکسیناسیون در کل جمعیت ۷۶ درصد‏ و نوبت دوم ۶۸ درصد است در حالی که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت پوشش کامل واکسیناسیون (دو دوز) باید ۷۰ درصد باشد. در خوزستان پوشش نوبت اول واکسیناسیون بر اساس کل جمعیت ۶۸ درصد و نوبت دوم ۵۸ درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین اکنون چاره‌ای نداریم جز اینکه پوشش واکسیناسیون در ادارات و جاهایی که حاکمیت وجود دارد‏، تکمیل شود.

وی با اشاره به حذف فاصله‌گذاری در آموزش و پرورش‏ بیان کرد: در مدارس ابتدایی با مسائل پوشش کم ماسک در دانش‌آموزان بازیگوش خردسال، پایین بودن پوشش‏ واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها و جمعیت بالای دانش‌آموزی در برخی مناطق مواجه هستیم اما مشکل در مراکز آموزشی غیر آموزش و پرورش مثل دانشگاه‌ها است.

علوی افزود: پوشش کم واکسیناسیون برخی فراگیران، حضور تا شش نفر در یک اطاق خوابگاه‌ها به جای ظرفیت تعیین شده، در آوردن ماسک در سلف سرویس‌ها و نبود پنجره در برخی کلاس‌های دانشگاهی و نبود وجود اگزوفن در اکثر این کلاس‌ها از مشکلات ما در زمینه حفظ شرایط پایداری بیماری در خوزستان است.

وی در خصوص چگونگی افزایش پوشش واکسیناسیون گفت: ابتدا باید ببینیم افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند‏، جزو چه طیفی هستند زیرا برخورد قهری با بسیاری از این افراد مشکلی را حل نمی‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: برخی افراد، واکسن‌گریز هستند اما مخالفتی با واکسن یا عنادی با تزریق واکسن ندارند، تعدادی از افراد نیز از واکسن می‌ترسند که باید این دو گروه را با آموزش چهره به چهره و انجام مشاوره و ترغیب این افراد به تزریق واکسن‏، واکسینه کنیم.

وی بیان کرد: عده‌ای از افراد که متاسفانه تعداد زیادی هم هستند‏، واکسن‌ستیز هستند و علاوه بر اینکه خودشان واکسن تزریق نمی‌کنند علیه واکسن تبلیغ هم می‌کنند و در فضای مجازی مطالبی منتشر می‌کنند و کسی نیز با آن‌ها کاری ندارد در حالی که باید از هر طریقی با افرادی که مطالبی علیه واکسن منتشر می‌کنند‏، به عنوان مانع‌تراشی برای تامین سلامت، برخورد شود.

علوی گفت: قرار بود اسامی افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند‏، از طریق سامانه ایران من‏ به مسئولان حراست اداره‌ها داده شود در حالی که این افراد هنوز در محل کار خود حاضر می‌شوند و حتی گاهی از تزریق دوزهای بعدی همکاران‌شان نیز جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش شدید روند واکسیناسیون تصریح کرد: ماه‌ها است که می‌گوییم پوشش واکسیناسیون در برخی شهرها پایین است اما اراده‌ای وجود ندارد و تغییری در وضعیت واکسیناسیون این شهرها ایجاد نشده است‎؛ اگر اراده وجود داشته باشد می‌توانیم در یک هفته همه واکسن نزده‌ها در سازمان‌ها و ادارات وابسته به دولت و تحت نظارت آن را و خدمت‌دهندگان به مردم را واکسینه کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد ممکن است در شهریورماه یا مهرماه تزریق یک نوبت دیگر برای عموم مردم آغاز شود یعنی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حتی دوز سوم برای پیشگیری و کاهش مرگ کافی نیست  بنابراین باید وضعیت پوشش واکسیناسیون تغییر کند و خود را برای تزریق دوز چهارم آماده کنیم.

محمود معزی معاون تربیت بدنی و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان نیز در خصوص واکسینه نشدن ۸ هزار و ۴۳ دانش‌آموز خوزستانی‏، گفت: باید لیست این دانش‌آموزان به اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان داده شود تا بررسی‌ها انجام شود.

وی افزود: واکسیناسیون برای زیر ۱۲ ساله‌ها اختیاری است و تزریق دوز سوم نیز برای بالای ۱۲ ساله‌ها مطرح نشده است.

معاون تربیت بدنی و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پوشش نوبت اول فرهنگیان بالای ۹۰ درصد و نوبت دوم بالای ۸۵ درصد است که معادل میانگین کشوری است. میانیگن پوشش دوز سوم واکسیناسیون فرهنگیان در کشور نیز حدود ۳۳ درصد است.

وی بیان کرد: در صورتی که قرار است با این افراد به صورت قهری برخورد شود‏، این افراد مجبور به تزریق واکسن می‌شوند. ما نیز در تلاش برای افزایش پوشش نوبت سوم واکسیناسیون فرهنگیان هستیم.

در ادامه بهنام حیدری نایب رئیس اتاق اصناف اهواز نیز در خصوص انجام ندان واکسیناسیون از سوی ۲ هزار و ۱۴۹ نفر از شاغلان در اصناف گفت: حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار واحد صنفی در خوزستان وجود دارد و با توجه به این آمار، این تعداد واکسن نزده آمار خوبی است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها شاغلان در اکثر واحدهای صنفی واکسن تزریق کرده‌اند و در صورت نیاز با هماهنگی بهداشت‏ و با کمک اتحادیه‌ها وضعیت پوشش واکسیناسیون این افراد بررسی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.