×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شلاق خشکسالی بر آسمان و زمین خوزستان/ امسال معضل خشکسالی ملی است

زمستان چهار سال پیش آسمان به یک باره خاموش شد، هوا سیاه سیاه و قرمز شد باران شروع به بارش کرد. آسمان بیخودی شلوغش کرده بود و آنقدر بارید که سیل شد.

سیلی سیل آن‌چنان صورت خوزستان را سرخ کرد که سرخی خسارتش هنوز هم در سرزمین نخل و آفتاب دیده می‌شود.

زمستان پارسال اما خبری از قرمز و سیاهی آسمان نبود، زمستان آنچنان خشک سپری شد که از همین بهار می‌توان رنگ تابستان را دید.

زمستان خشک، بهار غبار آلود و سوز آفتاب روزهای اخیر نشان می‌دهد که تابستانی خشک و خشکسالی شدیدی در انتظار کشاورزی، دام و مردم جنوب غرب کشور است.

تیک تیک ثانیه‌ها برای مردم خوزستان به سرعت در حال گذر است و روز به روز هشدارها بیشتر که آب هست ولی کم است.

اعلام ممنوعیت کشت

سازمان آب و برق خوزستان در نخستین اقدام خود کشت‌های پر مصرف نظیر شلتوک را در حوزه کرخه ممنوع اعلام و تاکید کرد: امکان تامین آب کشت‌های تابستانه نظیر شلتوک و… در اراضی تحت پوشش کانال سلمان وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت آبیاری کرخه و شاوور بیان می‌کند: در صورت انعقاد قرارداد تامین آب با اشخاص، این شرکت هیچگونه مسئولیتی به لحاظ تامین آب کشت‌ تابستانه نخواهد داشت.

مسعود صادقی می‌گوید: با توجه به کمبود شدید منابع آبی و بر اساس تصمیمات استانداری و اعلام سازمان آب و برق خوزستان، ممنوعیت کشت‌های تابستانه در شبکه‌های تحت پوشش این شرکت از اواخر سال ۱۴۰۰ به طور مکرر اطلاع رسانی‌ شده است.

تابستان سخت در انتظار خوزستان

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان نیاز با بیان اینکه تابستان سختی در انتظار است، می‌گوید: کاهش بارندگی در سال گذشته و مناطق بالا دست مخصوصا در حوزه آبریز کرخه، بخش کشاورزی را با تنش آبی شدیدی مواجه می‌کند.

خدارحم امیری زاده می‌افزاید: وضعیت حوزه کرخه فوق بحرانی است و از مردم می‌خواهیم برای عبور از بحران، الگوی کشت را رعایت و از کشت محصولات آب‌بر خودداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: کشت شلتوک در حوزه کرخه ممنوع شده و احتمالا این ممنوعیت شامل حوزه کارون هم شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی ممنوعیت اعلام شده را مصوبه شورای تامین دانست و اظهار کرد: سایر کشت‌ها براساس الگوی کشت انجام می‌شود.

فقط اعلام ممنوعیت کشت، مناسب نیست

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان نیز درباره وضعیت آب استان می‌گوید: وضعیت بارش‌ها نشان می‌دهد که همه حوزه‌های آبی خوزستان با مشکل مواجه هستند و این مسئله در حوزه کرخه بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

مسعود اسدی با بیان اینکه در حوزه کرخه شاهد کاهش ۴۶ درصدی بارش‌ها نسبت به حالت نرمال هستیم، می‌افزاید: وضعیت در این حوزه وخیم است و این نگرانی‌ها درباره حوزه مارون هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها درآمد کشاورزان با کشت و فروش محصول به‌دست می‌آید: کشاورزان خوزستانی به‌دلیل تکرار خشکسالی‌ها وضعیت مالی مناسبی ندارند ولی با این وجود اگر در ابتدای سال آبی، آب کافی برای کشت نبود، می‌توان با پرداخت معوق کشت، خسارت‌ها را جبران و کشاورزان را همراه کرد.

تغییر الگوی کشت دستوری نیست

اسدی بیان می‌کند: اعلام یک‌طرفه ممنوعیت کشت منجر به حل مشکل نمی‌شود و دولت باید از وارد آمدن خسارت به معیشت مردم جلوگیری کند.

وی می‌گوید: دولت و وزارت جهاد کشاورزی سال‌های زیادی است که به‌دنبال تغییر الگوی کشت هستند اما باید توجه کرد که این کار با مصوبه و دستور انجام نمی‌شود.

وی می‌افزاید: تغییر الگوی کشت با مشوق‌های گسترده، آموزش‌های مستمر و بسترسازی بازرگانی انجام می‌شود و الا با ممنوعیت کشت و مصوبه محقق نمی‌شود.

معضل خشکسالی امسال ملی است

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان عنوان می‌کند: معضل خشکسالی تابستان امسال ملی است چرا که در یک حوزه آبی مرزی دچار تنش آبی هستیم و زندگی صدها هزار نفر وابسته به کشاورزی است؛ اگر این معضل را ملی نبینیم به کشور ظلم می‌کنیم.

وی می‌افزاید: وقتی در حوزه اصفهان با مشکل خشکسالی مواجه شدیم، دولت صنایع را ملزم به تامین یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار کرد و این اعتبارات را برای جبران خسارت‌ها در اختیار استانداری قرار داد.

اسدی ادامه می‌دهد: شرکت‌های فولاد، نفت و پتروشیمی در این مواقع باید تعهداتی داشته باشند و به کمک بخش کشاورزی بیایند.

فاصله زیادی تا شروع تابستان نمانده و سوز آفتاب، کولرهای روشن و افزایش دما موید این مسئله است.

این روزهای بهاری به‌سرعت رو به پایان هستند و باید دید که دولت می‌تواند با تصمیمات درست و به‌موقع جلوی بروز بحران را بگیرد یا اینکه دوباره تابستان خوزستان، خزان می‌شود.

منبع: فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.