×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
ظرفیت های حوزه کشاورزی به نحو شایسته ای استفاده می شود

سیدجواد ساداتی نژاد شامگاه پنج شنبه در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی کشاورزی اندیمشک که با حضور جمعی از معاونین این وزارتخانه، رییس کمیسیون انرژی و مسوولان استانی و محلی برگزار شد، افزود: مشکلات و موانع واحدهای تولیدی کشاورزی با نگاه ویژه پیگیری و برای رفع آنها تلاش می شود.

وی بر ضرورت همدلی و تعامل در راستای رفع مشکلات تاکید کرد و افزود: از همه توان و ظرفیت ها برای رفع موانع و مشکلات استفاده می شود و دغدغه های کشاورزان مورد توجه قرار می گیرد.

همچنین در این نشست فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک و رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم گفت: شهرستان اندیمشک در ورودی استان خوزستان از ظرفیت های عظیمی همچون زیرساخت های جاده ای، ریلی، آب، خاک مناسب و سایر پتانسیل های ارزشمند برای تقویت و توسعه بخش کشاورزی برخوردار است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ظرفیت ها، داشته های نیروگاهی و صنعتی شهرستان اندیمشک بازوی بخش کشاورزی هستند که می توانند بسیار موثر باشند، ادامه داد: پتانسیل های موجود در اندیمشک می‌تواند نقطه امیدی برای بخش کشاورزی و سایر بخش ها باشد.

حسنوند گفت: تنوع بسیار خوب محصولات کشاورزی در اندیمشک و وجود زمین های کلاس یک‌ از دیگر امتیازات ارزشمندی است که فرصتی برای تحول در بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی ادامه داد: در سایه ظرفیت های اندیمشک، این شهرستان می‌تواند محور ترانزیت محصولات کشاورزی باشد ضمن اینکه برای ما در طرح آمایش سرزمین، اولویت نخست مربوط به کشاورزی است.

نماینده اندیمشک با تشریح دغدغه های کشاورزان گفت: با وجود این ظرفیت های مهم منطقه، کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامپروری دغدغه ها و مشکلاتی دارند که با رفع این دغدغه ها فرصت برای اشتغالزایی و تولید دانش بنیان فراهم می شود.

وی اظهار داشت:در اندیمشک صدها فارغ التحصیل حوزه کشاورزی بیکار داریم که اراضی زیاد منابع طبیعی اگر به نحوی در اختیار آنها قرار گیرند در زمینه اشتغالزایی دانش بنیان موفق خواهند بود.

وی در بخش دیگری بیان کرد :در حوزه نیروی انسانی در ادارات جهاد کشاورزی ، تعاون روستایی و  منابع طبیعی  به شدت مشکل داریم و تجهیزات مناسب نیز برای این مجموعه ها برای خدمات دهی مناسب وجود ندارد.

آقا رضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز بر ساماندهی بازار محصولات کشاورزی در شمال خوزستان تاکید کرد و گفت: شمال استان و شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوش و شوشتر ظرفیت های تولید کشاورزی بسیار بالایی دارند.

وی گفت: با عنایت به این ظرفیت بالای تولید در منطقه شمال خوزستان، یک کارگروه ویژه برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی شمال این استان ضروری است تا ارزش افزوده بیشتری برای منطقه و استان ایجاد شود.

فتوحی با اشاره به اینکه خوزستان قطب کشاورزی است و باید بهره وری مناسب از آب در شمال خوزستان انجام شود، ادامه داد: با توجه به شرایط شهرستان اندیمشک انتظار می رود به عنوان پایلوت قرار گرفته و نظارت ویژه انجام شود.

وی افزود:طرح های زودبازده در شهرستان اندیمشک می تواند اشتغالزایی و افزایش تولید را به همراه داشته باشد و لذا اگر تسهیلات مناسبی در این زمینه مدنظر قرار گیرد گامی برای تقویت این بخش خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت : با توجه به ظرفیت های جاده ای، ریلی و سایر ویژگی های شاخص  شهرستان اندیمشک باید مجتمع های دامپروری، گیاهان دارویی و امثالهم در شهرستان اندیمشک مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پیمان جهانگیری فرماندار شهرستان اندیمشک هم گفت: این شهرستان با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، نقش مهمی در بخش کشاورزی منطقه ایفا می کند.

وی افزود: در صورت حمایت بیشتر از بخش کشاورزی و دامپروری این شهرستان و رفع دغدغه های کشاورزان، شاهد رونق بیش از پیش این بخش و حتی کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد فرصت شغلی بیشتر، تولید مضاعف و رونق اقتصادی خواهیم بود.

جهانگیری بیان کرد: رویکرد ما تقویت بخش کشاورزی و استفاده از دانش نوین برای توسعه طرح های مرتبط بوده است و با رفع موانع برخی طرح های شاخص شهرستان، شاهد تحول بیشتری در این خصوص خواهیم بود .

حجت الاسلام سید کمال موسوی امام جمعه اندیمشک هم با قدردانی از تلاش مسوولان گفت: همدلی و تلاش جمعی برای رونق اقتصادی و تولید ضروری است و در سایه این همدلی ضمن تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، شاهد تحقق اهداف بزرگ در بخش مهم کشاورزی به عنوان مهمترین بخش اشتغالزا و تولید خواهیم بود.

در این نشست تعدادی از مدیران مجتمع های کشاورزی و دامپروری اندیمشک به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند.

به گزارش ایرنا سیدجواد ساداتی نژاد عصر پنج‌شنبه پس از بازدید از چند طرح تولیدی کشاورزی و سد کرخه در اندیمشک بر ضرورت حمایت از طرح های کشاورزی  و رفع موانع تولید تاکید کرد.

وی در این بازدیدها وضعیت مجتمع شیلات، مجتمع بزرگ گلخانه و سردخانه بزرگ‌ محصولات کشاورزی اندیمشک را مورد بررسی قرار داد.

همچنین مخزن آب سد کرخه توسط وزیر جهاد کشاورزی مورد بازدید قرار گرفت.

پروژه شیلات اندیمشک با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن در زمینی به مساحت ۳۱۳ هزار متر مربع‌ در دست اجرا است و حدود ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

مجتمع گلخانه ای اندیمشک نیز بزرگترین شهرک گلخانه ای میوه‌های استوایی کشور می باشد که ۴۰ درصد پیشرفت داشته و تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای احداث آن هزینه شده است .

این مجتمع باعث تنوع در حوزه کشت باغی و میوه های گرمسیری شده و بازار بسیار مناسبی برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا خواهد بود.

سردخانه بزرگ‌سبزی و صیفی شریفی اندیمشک نیز از بزرگترین سردخانه های منطقه است که نقش مهمی در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای روسیه ، گرجستان ، آذربایجان و سایر کشورها دارد .

وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز برای سفری یک روزه از طریق فرودگاه شهید سلیمانی اهواز وارد خوزستان شد.

بازدید از بخش کشاورزی شهرستان های باغملک، ایذه، دزفول و اندیمشک از برنامه های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به خوزستان بود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌های دامی و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، رتبه نخست را دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.