×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
بفرمایید نان و ماست با طعم گرد و غبار خوزستان / بر سر بودجه مهار ریزگردهای خوزستان چه آمده؟

بتاب نیوز : غلاف پلاستیکی پاستیل‌ها‌‌ و آلوچه‌های روی استندِ سوپرمارکت با یک لایه‌ی نازک غبار پوشیده شده است. سایر اقلام خوراکی داخل مغازه نیز از ذرات ریز گردوغباری که سالهاست به هوای خوزستان تحمیل شده، بی‌نصیب نمانده‌‌اند و در این میان سهم مواد غذایی روباز از دستِ خاک‌اندود ریزگردهای داخلی و خارجی افزون‌تر است.

۰

قفسه‌هایی پر از خاک

صاحب سوپرمارکت بی‌حوصله و درمانده می‌گوید: با هربار طغیان گردوغبار قفسه‌ها پر از خاک می‌شود. دستمال‌های گردگیری افاقه نمی‌کند. ما هم نمی‌توانیم هر روز همه اقلام را پاک کنیم. مشتری بعد از خرید باید همه چیز را ببرد و زیر شیر آب شستشو دهد و بعد مصرف کند.

۰

 

نان‌هایی با طعم غبار

در جوارِ سوپرمارکت، نانوایی محله در حال پخت و فروش نان است و شاطر کلافه از گرمای تنور و آوارِ غبار، در ازدحام صفِ نصف‌و نیمه‌‌ی نانوایی و در زیر سقف خاک‌آلود آسمان، نان‌های داغ را یکی یکی بر روی توری فلزی جلوی نانوایی پرت می‌کند. ذرات معلق ۲.۵ میکرونی بر روی نان‌های لواش می‌لغزند، قِل می‌خورند و می‌چسبند بر تنِ برشته‌ی آنها.

 

ریزگردهای سمج

بالاتر از نانوایی، بعد از پیچ کوچه، یک لبنیاتی است. از پشت شیشه‌ی مات و تارِ مغازه، ظرف‌های بزرگی پیداست که با پلاستیک پوشانده شده‌اند.

پلاستیک‌هایی به رنگِ غبار. هر بار که روکش‌های پلاستیکی ظرف‌ها بازوبسته می‌شوند ذرات کوچک چند میکرونی سُر می‌خورند در ماست و پنیر و شیر و به آنها طعمی ناخوشایند می‌بخشند. طعمِ ریزگردهایی که سالهاست دست از سر خوزستان برنداشته و نمی‌دارند.

شدت یافتن گشت‌های نظارتی بهداشت در هنگام گردوغبار

امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خاص شرایط ناشی از آلودگی هوا با گردوخاک از سوی فروشندگان مواد غذایی اظهار کرد: گشت‌های نظارتی کارشناسان بهداشت از فروشگاه‌های مواد غذایی در هنگام بروز پدیده‌ی گردوغبار افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر چندین اکیپ نظارتی در شرایط کنونی که بیش از هر زمان دیگر با گردوخاک مواجه هستیم، به صورت شیف‌بندی بر فرآیند فروش مواد غذایی در بازارها نظارت دارند.

وی با اشاره به اجرای طرح تشدید در شهر گفت: تیم‌های نظارتی مرکز بهداشت شرق اهواز برای اجرای طرح تشدید نظارت، دسته‌بندی شده‌اند و در مناطقی مانند مرکز شهر، کیانپارس، زیتون کارمندی و دیگر مناطقی که تجمع بازارهای فروش وجود دارد، فعالیت این اکیپ‌ها بیشتر است.

اخطار به فروشندگانی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند

مردانی بیان کرد: کارشناسان بهداشت در فرآیند گشت‌زنی، فروشگاه‌های مواد غذایی را از نظر رعایت بهداشت به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند.

هیچ ماده غذایی نباید به صورت روباز نگهداری شود و همه فروشندگان باید مواد غذایی را در ظروف حفاظتی نگهداری کنند و درب ظروف باید به صورت مرتب شستشو داده شود.

اگر فروشنده‌ای مسائل بهداشتی را رعایت نکند برای بار اول اخطار دریافت می‌کند و در صورت تکرار با اخطار ۴۸ ساعته و پرونده تخلف مواجه خواهد شد.

بسته‌بندی نان در هنگام  گردوخاک

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: نانوایی‌ها نیز مکلف هستند در هنگام وقوع پدیده‌ی گردوغبار نان را به صورت بسته‌بندی و در پوشش‌های پلاستیکی به مردم تحویل دهند تا از آلودگی نان با گردوغبار جلوگیری به عمل آید.

در عین حال فروشندگان مواد لبنی باید به صورت مرتب مغازه و ظروف را بشویند.

از دست‌فروش‌ها خرید نکنید

مردانی گفت: خرید مواد غذایی از دست‌فروش‌ها به خصوص در هنگام بروز پدیده‌ی گردوغبار و زمانی که ماده‌ی غذایی در معرض مستقیم با هوای آلوده قرار دارد به هیچ‌عنوان به صلاح نیست و مردم از انجام این کار اجتناب کنند.

هوایی که خوب نیست

در شهر اهواز فقط ۰.۶ درصد از روزهای سال هوا خوب و سالم است. تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم در این شهر زیاد است و این امر افراد حساس و دارای بیماری‌های خاص را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در یک نشست تخصصی اظهار داشته است که در سال ۹۹،  ۷۰۳ نفر در شهر اهواز بر اثر ذرات معلق جان خود را از دست دادند.

ورود روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم شن و رس به بدن کودکان

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که سالیانه ۵۰۰ هزار نفر بر اثر مواجهه با ذرات معلق هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند. ذرات معلق و ریزگردهای موجود در هوا بر روی اقلام خوراکی و وسایل موجود در منازل می‌نشیند و در صورت سهل‌انگاری و عدم رعایت بهداشت می‌تواند از طریق دهان به بدن وارد شود که این اتفاق بیشتر در کودکان رخ می‌دهد.

کودکانی که در مناطقی با هوای آلوده به غبار زندگی می‌کنند روزانه ۱۰۰-۵۰ میلی گرم ذره چند میکرونی را از طریق دهان وارد بدن خود می‌کنند که این میزان در بزرگسالان حدود ۰٫۵۶ میلی‌گرم است. این ذرات غبار حاوی شن و رس هستند. 

سالهاست دستِ آلوده‌ی خاک گلوی استان خوزستان را سخت می‌فشارد و مردم همچنان امیدوار مسوولان برای حل این معضل تدبیر کنند اما این وسط یک سوال هم آزاردهنده است بودجه اختصاص یافته برای مهار ریزگردهای خوزستان چه شد؟

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.