×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
معاون اقتصادی رییس جمهور:تولید محصولات کشاورزی کشور باید رشد کند

محسن رضایی روز جمعه در حاشیه نشست بررسی مشکلات شهرستان لالی و اندیکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، موضوع امنیت غذایی در دنیا تحت تاثیر قرار گرفت و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که سال‌های آینده، موضوع کمبود مواد غذایی در دنیا به شکل گسترده‌ای احساس شود.

وی ادامه‌داد: دولت چین در ۲ سال گذشته، برای خرید و انبار محصولات غذایی به ویژه ذرت و گندم فعالیت‌ زیادی داشته است و این موضوع تا پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین، برای کارشناسان اقتصادی سوالاتی را به وجود آورده بود.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، هدف دولت چین از این اقدام (خرید و انبار محصولات کشاورزی) مشخص شد.

رضایی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده موضوع غذا به یک اولویت جدی برای همه دنیا محسوب می‌شود ادامه داد: در این راستا، رشد تولید محصولات کشاورزی در مناطق مختلف و مستعد به ویژه استان خوزستان باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

لزوم خروج از حالت کشاورزی سنتی

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه بهره‌وری در فعالیت‌های کشاورزی موضوعی است که باید برای آن توسط کارشناسان این حوزه، برنامه‌ریزی شود افزود: کشاورزی که مدرن نباشد، نمی‌تواند از رشد کافی در تولید محصول برخوردار شود.

وی اضافه‌کرد: در قطب‌های کشاورزی در ایران و به ویژه خوزستان از جمله اندیکا، لالی، ایذه و …، باید صنایع تبدیلی و فرآوری محصول ایجاد شود.

رضایی گفت: ایجاد اینگونه صنایع علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش تولید، باعث جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در منطقه خواهد شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: شهرستان‌های لالی و اندیکا ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامداری دارند اما به دلیل خلاء موجود در زمینه به کارگیری از روش‌های مدرن، شاهد فعالیت‌ سنتی و مهاجرت جوانان جویای کار به مناطق صنعتی مانند عسلویه هستیم.

دولت برای ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی مسجدسلیمان برنامه‌ریزی می‌کند

وی به فعالیت پتروشیمی مسجدسلیمان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این صنعت در حال تولید محصولات خام است، درصورتی که با ایجاد صنایع پایین دست آن، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در تولید محصولات دیگر، فرصت‌های پایدار شغلی مناسبی به وجود می‌آید.

رضایی اضافه‌کرد: دولت برای ایجاد اینگونه واحدهای پایین دستی، در ۲ سال آینده برنامه‌ریزی‌ مدونی دارد.

 

لالی و اندیکا از برنامه توسعه‌ای برخوردار می‌شوند

رضایی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ضرورت برنامه‌ریزی اجرایی برای توسعه شهرستان های اندیکا و لالی در سال ۱۴۰۱ و همچنین برنامه‌ای کاربردی در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی این شهرستان‌ها را شناسایی خواهند کرد.

وی افزود: سرمایه گذاران برای انجام فعالیت‌ اقتصادی در منطقه از مشوق‌هایی برخوردار می‌شوند که می‌تواند به توسعه این شهرستان‌ها شتاب بیشتری دهد.

تلاش‌ دولت باید با شتاب بیشتری همراه باشد

معاون اقتصادی رییس جمهور به سرعت عمل دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به امور کشور و انتظارات مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه مدت زمان رسیدگی به امور کشور متناسب با انتظارات مردم نیست و این فاصله زمانی باید با تلاش دولت از شتاب بیشتری برخوردار شود.

رضایی اضافه‌کرد: نباید اجازه داد که بیش از این بین انتظارات مردم و رسیدگی به امور شکاف ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین سیاست‌های دولت، پاسخ مثبت به انتظارات به حق مردم است و باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور روز چهارشنبه هفته گذشته وارد خوزستان شد و در این مدت از چند پروژه اقتصادی، و نیز مناطق زلزله زده اندیکا دیدن کرد. وی همچنین در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع خوزستان حضور یافت.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.