×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
استفاده ۹ درصدی از ماسک در حاشیه شهرهای خوزستان / در مرزها قرنطینه انجام نمی‌شود

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه با شیب ملایم در حال ترک پیک بیماری هستیم، اظهار کرد: میزان کشندگی عفونت در کشور حدود ۲ درصد اما در خوزستان ۱.۷ درصد است.

وی افزود: در کل کشور یک درصد بیماران وضعی بحرانی پیدا می‌کنند و در ICUها بستری می‌شوند که این بیماران، شاخص مرگ را بالا می‌برند؛ علت این مساله مراجعه دیرهنگام این افراد، داشتن بیماری زمینه‌ای یا عدم واکسیناسیون است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه خوزستان جزو استان‌هایی است که شهرهای قرمز در آن بسیار کمتر شده است،  گفت: موارد ابتلا به کرونا در استان خوزستان در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن ۳۳ درصد کاهش یافته است و در هفته‌های آینده نیز میزان بستری‌ها کاهش بیشتری خواهد داشت در نتیجه میزان مرگ و میر نیز کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: در استان خوزستان پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال حدود ۸۴.۹ درصد و نوبت دوم ۷۲.۵ درصد و پوشش نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۲۹.۶ درصد است.

علوی گفت: پوشش نوبت اول واکسیناسیون کودکان مدرسه‌رو حدود ۹۵.۴ درصد و نوبت دوم واکسیناسیون ۷۵.۲ درصد است؛ در صورت فعالیت حضوری مدارس، امیدواریم مشکلات آموزشی که گریبان‌گیر جامعه شده نیز حل شود.

وی بیان کرد: همچنان پوشش نوبت اول واکسیناسیون در برخی شهرها از جمله شادگان، اندیکا، کارون، دشت آزادگان، رامشیر و باوی زیر ۸۰ درصد است که باید روند واکسیناسیون در این شهرها تسریع شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به دلایل روند کند واکسیناسیون گفت: در پیک بیماری مبتلایان نمی‌توانند واکسن تزریق کنند. برخی نیز همچنان تمایل به واکسیناسیون ندارند و برخی نیز فکر می‌کنند به دلیل ابتلا به بیماری، ایمن شده‌اند در حالی که عفونت مجدد در موج اخیر کم نبوده است و باید این افراد پس از بهبودی نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان در مقایسه با کشور، بد نیست اما رضایت‌بخش نیز نیست. میزان پوشش واکسیناسیون خوزستان نسبت به کشور کمی کمتر است اما میزان رعایت بهداشت فردی، تهویه، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری در خوزستان در مقایسه با کشور بهتر است.

علوی گفت: کارکنان بانک‌ها کمترین افراد واکسن‌زده و کارکنان باشگاه‌های ورزشی بیشترین افراد واکسن‌نزده را دارند. تعداد افراد واکسن‌نزده در نانوایی‌ها و رستوران‌ها نیز زیاد است.

وی بیان کرد: میزان استفاده از تهویه در اماکن عمومی ۸۱ درصد، ادرات ۸۲ درصد و بانک‌ها ۹۸ درصد است اما در هفته گذشته مشاهده شد که حدود ۵ درصد تهویه‌های بانک‌ها فعال نیستند که تذکرات داده شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی، میزان استفاده از ماسک در خوزستان ۴۴.۷ درصد و در حاشیه شهرها ۹ درصد است.

وی افزود: هر چند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها افزایش یافته و به ۸۵ درصد رسیده است اما با توجه به اهمیت این کانون‌ها حتی رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز کم است.

علوی بیان کرد: همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های برخی شهرها مانند شادگان، اندیکا، دشت آزادگان و لالی غیر قابل قبول است به گونه‌ای که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در در داروخانه‌های دشت آزادگان ۱۷ درصد است.

وی با بیان اینکه تردد از مرزهای زمینی خوزستان بسیار زیاد است، عنوان کرد: ۲۹ ایرانی مبتلا به کرونا در مرز چذابه و ۴۱۳ مورد مثبت در مرز شلمچه شناسایی شده‌اند. تست انجام می‌شود اما همچنان قرنطینه موارد مثبت انجام نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز دومین یا سومین دانشگاه از نظر انجام طرح شهید سلیمانی با شاخص‌های خوب است، گرچه دوست داشتیم بهتر از این عمل کنیم. دانشگاه علوم پزشکی اهواز دومین دانشگاه از نظر تعداد تست‌های سریع، سومین دانشگاه در تعداد مراقبت از بیماران، دومین دانشگاه از نظر صدور تعداد اخطار و سومین دانشگاه از نظر پلمب واحدها است.

وی افزود: از هر ۱۰۰ تست PCR در استان خوزستان ۵۶ مورد مثبت می‌شوند یعنی مثبت شدن تست های PCR به میزان ۱۳ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.