×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رییس سازمان محیط زیست: مدیریت آب در کشور عالمانه نبوده است

علی سلاجقه در پیام تصویری به آیین افتتاح دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه در سالن همایش های سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: سیلاب سال های ۹۷ و ۹۸  همچنین سیلاب هفته های اخیر در استان های مرکزی و جنوبی کشور نشانی می دهد که با منابع آب به طور عام و مسایل رودخانه ها به صورت خاص به صورت علمی و مبتنی بر شرایط کشور برخورد نکرده ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تغیر رویکرد به موضوع آب و رودخانه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: مهندسی رودخانه ها در سال های گذشته باید خروجی بهتر از شرایط کنونی داشت که این موضوع تغییر نگاه به مدیریت رودخانه ها از نگاه سازه ای به زیست محیطی را نشان می دهد.

وی با تاکید بر ضرورت احیای رودخانه در کشور ادامه داد: بازگرداندن رودخانه ها به حالت قبلی و بدون دخالت انسان، بهبود کیفیت، کاهش آلایندگی، ارتقای کیفیت بسترو حریم، کنترل فرسایش، حذف سازه های غیراصولی و ایجاد شرایط بهتر زیست محیطی اقدام هایی است که برای احیای رودخانه ها باید انجام شود.

سلاجقه، احیای رودخانه ها را نیازمند توجه به سه اصل توجیه اقتصادی و اجتماعی، توجه به مسایل بوم شناختی و بهینه سازی روش ها و متدها دانست و ادامه داد: طرح های مهندسی رودخانه در سال های اخیر از رویکردها سازه ای به سمت طرح های بوم شناختی تغییر کرده است که ادامه این رویکرد در احیای تالاب ها و رودخانه ها می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: رودخانه های کشور و خوزستان از نظر کمی کاهش و به دلیل ورود آلودگی به طور نقطه ای، پهنه ای و خطی از نظر کیفی نیز تنزل یافته و در شرایط مناسبی نیستند.

انتقاد از رها شدن فاضلاب و پساب به رودخانه ها

وی با اشاره به سه دهه فعالیت کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه گفت: این کنفرانس یکی از موفق ترین سمینارهای علمی بین المللی است که در این سال های نقش مهمی در ارتقای نگاه علمی به رودخانه ها داشته است.

سلاجقه رودخانه ها را شریانی ترین عناصر حیاتی کره زمین دانست با بیان اینکه رودخانه ها در ترسیم سیمای سرزمین نقش اصلی دارند گفت: رودخانه که همواره مورد توجه جوامع انسانی در قرن های گذشته بوده است، نحوه زیستن انسان در کره زمین را نیز تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه عوامل طبیعی و انسانی متعدد موجب شده تا رودخانه های کشور نسبت به گذشته از نظر کمی و کیفی تنزل کنند، ادامه داد: تغیر اقلیم، مسایل ژئوتکنیک و دخالت های انسانی در اکوسیستم رودخانه موجب شده تا رودخانه ها مسیر قبلی خود را نداشته باشند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با انتقاد از رها شدن فاضلاب ها و پساب ها به رودخانه ها افزود: ورود این پساب ها موجب شده تا رودخانه های کشور حیات قبلی خود را نداشته باشند.

وی استفاده از ظرفیت های علمی برای احیای حیات رودخانه های کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: با بهره گیری از همه ظرفیت های علمی و پژوهشی و همچنین با توجه به موضوع اقتصادی و اجتماعی به دنبال انتخاب بهترین مسیر برای عبور رودخانه و مدیریت صحیح آن متناسب با مسایل زیست محیطی باید فراهم شود.

به گزارش ایرنا، افتتاح دوازدهمین دوره سمینار بین المللی مهندسی رودخانه که از دوشنبه چهارم بهمن ماه آغاز شده تا ۶ بهمن در شهر اهواز و به صورت حضوری و مجازی ادامه دارد.

این سمینار به منظور تبادل اطلاعات و ارائه نتایج آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه مهندسی رودخانه با تاکید بر چالش هایی نظیر تغییر اقلیم، خشکسالی و بحران کمی و کیفی آب رودخانه ها برگزار می‌شود.

۲۱۶ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد ۱۷۰ مقاله پذیرش شد که ۶۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۰۵ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.