×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آلودگی هوای خوزستان در تعداد زیادی از روزهای سال در محدوده غیرمجاز است

دکتر مهرنوش ذاکرکیش در نشست تخصصی با موضوع چالش‌های آلودگی هوای خوزستان با اشاره به تاثیر هوای پاک بر سلامت انسان اظهار کرد: هوای پاک موجب تحریک مغز، افزایش کارایی، افزایش تحریک خون و سوخت و ساز بدن می‌شود.

وی افزود: تنفس هوای سالم به ویژه در کودکان موجب افزایش یادگیری و شادابی آن‌ها می‌شود و از طرف دیگر تنفس هوای آلوده به ویژه به صورت مکرر موجب افسردگی، کاهش یادگیری، بروز بیمارهای تنفسی و بروز سرطان‌ها به ویژه در کودکان خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مهم‌ترین منابع آلودگی هوا گفت: کربن و اکسیدهای کربن عمدتاً ناشی از احتراق ناقص در موتور خودروها و موجب مشکلات عصبی، اختلال بینایی، کاهش یادگیری و خفگی می‌شوند. اکسیدهای گوگرد حاصل از سوختن نفت، مازوت و گازوئیل نیز منجر به مشکلات تنفسی و بروز بیماری قلبی، ریوی و کلیوی می‌شود.

ذاکرکیش گفت: بنزین‌های سرب‌دار در خودروها منجر به افزایش سرب در بدن و موجب کم‌خونی، اختلال مرگ، افت تحصیلی، عوارض مغزی و اختلالات عصبی و پرخاشگری می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: خوزستان به عنوان قطب صنایع مادر نفت، پتروشیمی، فولاد، محل استقرار نیروگاه‌های بزرگ، برخورداری از ده‌ها شهرک صنعتی و قطب کشاورزی است بنابراین پایش و ارتقای کیفیت محیط زیست در این استان بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: متأسفانه پس از دوران دفاع مقدس، آن گونه که انتظار می‌رفت توجه کافی به موضوع محیط زیست استان خوزستان نشده است و بر این اساس خوزستان با بحران‌های مختلف زیست محیطی دست به گریبان بوده است که می‌توان به تخریب پوشش گیاهی و بیابان‌زایی، نابودی تالاب‌های بزرگ، خشکسالی، عدم انجام تعهدات موظف زیست محیطی توسط برخی صنایع بزرگ، آلودگی سواحل خلیج فارس در محدوده استان خوزستان، آلودگی بستر و حاشیه‌های رودخانه‌های استان، وقوع پدیده بسیار مخرب ریزگردها و در راس آن‌ها کاهش دبی رودخانه‌های استان به دلیل انتقال بی‌رویه آب از سرشاخه‌ها اشاره کرد.

ذاکرکیش تصریح کرد: متأسفانه در تعداد فراوانی از روزهای سال شاخص آلودگی هوا در استان خوزستان در محدوده غیرمجاز قرار دارد که در نتیجه آن و بر اساس مطالعات و پژوهش‌های متعدد، محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز انواع مخاطرات بهداشتی نظیر بیماری‌های ریوی، قلبی، عروقی و حتی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را در برداشته است.

وی افزود: با این وجود، اراده کافی و محققان پرتوان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز این فرصت را برای مدیران استان فراهم می‌آورد که به صورت عاجل و به طور جدی شرایط لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی تا رسیدن به شرایط استاندارد را فراهم کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در این راستا معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به نمایندگی از مجموعه محققان و دانشمندان فرهیخته در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تمام توان آمادگی خود را برای حمایت از طرح‌های مرتبط با محیط زیست اعلام می‌کند و انتظار می‌رود مدیران استان خوزستان امکانات مادی و معنوی لازم را برای پژوهشگران در زمینه‌های مرتبط از قبیل آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی، فناوری‌های زیست محیطی، عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت و انجام تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها به منظور ریشه‌یابی و ارائه راهکارهای کاهش مخاطرات سلامت فراهم کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.