×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عدم تحقق برنامه جمع آوری ۸۰ درصدی گازهای همراه نفت

محمد جواد اشرفی در آیین عملیات اجرایی طرح ۲ هزار هکتاری بیابان زدایی که در منطقه صنعتی کریت کمپ انجام شد ضمن تبریک روز هوای پاک، اظهار کرد: امروز از لحاظ ارزشی که هوای پاک برای مردم دارد در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است. استان خوزستان به دلایل مختلف در نتیجه فعالیت های انسانی و شرایط محیطی، از لحاظ شاخص های آلودگی هوا رنج قابل توجهی را می برد.

وی افزود: در چند سال گذشته، پدیده گرد و غبار مردم خوزستان را به شدت تحت تاثیر و آزار قرار داد اما به لطف خداوند، بارندگی ها و اقدامات نسبی انجام شده، شرایط از لحاظ گرد و غباری در حد قابل قبول قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در استان خوزستان، سیستم های سنجش آلودگی این نکته را به ما یاد آوری می کنند که وضعیت استان خوزستان و شهر اهواز از لحاظ ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون که حاصل فعالیت های انسانی،صنعتی، حمل و نقل و استفاده از سوخت های هیدروکربنیکی است، وضعیت مناسبی ندارد.

اشرفی بیان کرد: در چند روز گذشته که بارندگی را داشتیم، متاسفانه شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه های سنی بوده و این موضوع بیانگر این است که شهر اهواز به شدت تحت تاثیر فعالیت های صنعتی قرار دارد و براساس آنالیزهای انجام شده، مواد هیدروکربنی در این ذرات وجود دارد.

وی گفت: این مواد، عمدتا ناشی از فلرهای نفتی هستند. حدود ۵ سال است که برنامه ها برای مهار و کنترل آلایندگی های نفتی وجود دارد و قرار بود در بازه ای ۳ ساله، ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت جمع آوری شود اما تاکنون، کمتر از ۲۰ درصد از این گازها جمع آوری شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: از برنامه بسیار عقب هستیم و عزمی جدی و اراده ای محکم تر برای وصول به میزانی که در تعهدات ذکر شده است باید داشته باشیم. در دو ماه گذشته، پروژه ای در مقیاس های جهانی در منطقه بیدبلند در بهبهان آغاز شد. این حرکت ، اقدامی ارزشمند بود و روزانه ۷۰۰ میلیون فوت مکعب از گازهای همراه با نفت جمع آوری و به مواد اتان، بوتان و اتان پلاس تبدیل می شود.

اشرفی ادامه داد: بخشی از این اقدام در شبکه داخلی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی دیگر نیز برای صادرات خواهد بود.

وی گفت: این طرح باید تا سقف جمع آوری ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز ادامه پیدا کند که مراحل عقد قرارداد آن در سال گذشته و با ۷ شرکت در وزارت نفت انجام شد و امیدوار هستیم این امر محقق شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: همه تغییرات اقلیمی که در دنیا و در کشور ما صورت گرفته، محصول فعالیت های ناسالم و بارگذاری های زیاد انجام شده بر طییعت است و در نتیجه آن ها شاهد سیل ها و یا خشکسالی ها هستیم.

اشرفی گفت: امیدوار هستم با عزمی جدی که در میان مدیران استان وجود دارد، شاهد کاهش آلودگی ها و اقدامات موثر بخصوص در حوزه نفت که مطالبه ای عمومی است، باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.