×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
استاندارخوزستان: توسعه این استان متناسب با سند آمایش سرزمینی است

صادق خلیلیان روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان در محل استانداری بیان کرد: اجرای سند آمایش سرزمینی خوزستان می‌تواند باعث رشد اقتصادی استان شود و در این راستا، مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی برای پیاده سازی و اجرای این برنامه راهبری ضروری است.

وی افزود: به واسطه توزیع هوشمندانه فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و عمرانی خوزستان در قالب این سند، به طور قطع می توان شاهد شکوفایی ظرفیت های استان در بخش های مختلف بود.

خلیلیان ادامه داد: حفاظت از محیط زیست، به عنوان محور اصلی برنامه ریزی سند آمایش سرزمینی است و به صورت متوازن بین محیط زیست و توسعه استان، تعادل مطلوبی پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعادل بخشی بین محیط زیست و توسعه پایدار یک اصل در حوزه برنامه ریزی خوزستان در مسیر توسعه است گفت: در این سند ۹ منطقه راهبردی تعیین شده که بر اساس ظرفیت هایی که دارند، برای آنها برنامه ریزی لازم در بخش اقتصادی و سرمایه گذاری دیده شده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: فعالیت هایی در این مناطق ۹گانه مجاز هستند که شرایط آنها را داشته باشند، لذا برای برخی فعالیت های اقتصادی، عمرانی نیز محدودیت تعیین شده است.

خلیلیان با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی سند آمایش سرزمینی فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی نیز مورد پشتیبانی دولت قرار خواهند گرفت گفت: بر این اساس فعالیت در مناطقی که استعدادی در آنها وجود ندارد، صدور مجوز برای آنها امکان نخواهد داشت.

به گفته وی بیشتر مناطق استان خوزستان از استعداد لازم در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار هستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: این احتمال وجود دارد که برای برخی فعالیت‌های خنثی (غیرکاربردی و یا فاقد توجیه) مجوز صادر شود، اما از پشتیبانی و مشوق دولتی بهرمند نخواهند شد.

خلیلیان گفت: پیش بینی می‌شود که با اجرایی شدن این سند از سال ۱۴۰۱، طرح ها و برنامه های خوزستان در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مسیری قرار گیرد که به توسعه پایدار استان منجر شود.

بر اساس این گزارش، بر پایه آمایش سرزمین در افق ۱۴۲۴ تمام بخش‌ها و مناطق ایران با تکیه بر ظرفیت‌های خود می‌توانند عزت‌مندانه زیست کرده و از مواهب عدالت سرزمینی برخوردار شوند.

در پنج دهه گذشته چهار دوره مطالعات جامع آمایش سرزمین در کشور تجربه شده است. در ابتدای دهه ۱۳۵۰ مطالعات جامعی توسط یک شرکت فرانسوی انجام شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنا به اهمیت موضوع، مطالعات طرح پایه آمایش سرزمین اسلامی ایران منتشر شد.

آمایش، مبتنی بر ظرفیت‌های طبیعی و داشته‌های سرزمینی است و مشخص می‌کند که در چه مکان‌هایی باید چه فعالیت‌هایی انجام شود و در چه مکان‌هایی چه فعالیت‌هایی نباید مستقر شود.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.