×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
دیپلمات پیشین کشورمان: ایران برای نتیجه بخش بودن مذاکرات عزم جدی دارد

علیرضا شیخ عطار روز شنبه در نشست خبری با موضوع سیاست خارجی ایران در محل دانشگاه امیرالمومنین (ع) اهواز بیان کرد: تصمیم گیری نظام در بالاترین سطوح بر این است که مذاکرات به نتیجه برسد.

وی گفت: مقاومت در مذاکرات یکی از مولفه‌های مهم در نتیجه بخش بودن آن است تا از این طریق، فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی بی‌تاثیر شوند.

قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سال ۱۳۹۸ فرمودند، مقاومت در مذاکرات مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها برای کم کردن فشار حداکثری ضد جمهوری اسلامی است افزود: مقاومت دارای ابزار مختلفی است که یکی از آنها تاکید ملت ایران بر حق مسلم آنها در برخوردار از انرژی هسته‌ای است اما درعین حال نسبت به این موضوع تعصب خشک هم نشان نمی‌دهیم و این سیاست مسوولان کشور در این دوره محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ترکیب هیات مذاکره کننده کشورمان در بحث برجام یکی دیگر از موضوعات متفاوت نسبت به گذشته است ادامه‌داد: در گذشته، سیاسیون و دیپلمات‌های وزارت خارجه کشورمان در این ترکیب قرار داشتند اما اکنون، تعداد افراد مذاکره کنندگان ایران بیشتر شده و مسایل با موضوعات اقتصادی همپوشانی بیشتری پیدا کرده است.

عطار اضافه کرد: در این دور از مذاکرات از سوی هیات ایرانی مذاکره کننده، شاهد ابتکار بی‌سابقه‌ای در طول فعالیت کاری وزارت خارجه بودیم، به طوری که برای نخستین بار ، این طرف ایرانی بود که اقدام به ارایه متن و پیشنهاد کرده است.

وی بیان کرد: این اقدام هیات مذاکره کننده ایرانی، باعث عصبانیت غربی‌ها شد در صورتی که پیش از این، مذاکره کنندگان ایرانی در انتظار متن پیشنهادی طرف‌های خارجی بود تا در خصوص مسایل اظهارنظر شود.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در آلمان و شبه قاره هند با انتقاد از برخی جوسازی‌های صورت گرفته از سوی برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها مبنی بر بی‌دلیل خواندن تعداد بالای مذاکره کنندگان ایرانی گفت: پیش از این هیات مذاکره کننده ایرانی با ۶ تا هفت نفر وارد جلسات می‌شدند اما در این دوره ۳۸ مذاکره کننده در هیات ایرانی حضور دارند.

وی ادامه داد: برخی افراد و چهره‌های سیاسی با جوسازی در فضای مجازی اعلام می‌کنند که چرا اعضای مذاکره کننده هیات ایرانی به زبان فارسی سخن می‌گویند در حالی که این امر رایج است و طرف خارجی مانند هیات روسی نیز با زبان رسمی کشور خود در جلسات صحبت می‌کنند.

برخی مخالفت‌ها ، ناشی از جهل و ناآگاهی است

عطار، با تاکید بر اینکه اصل موضوع در مذاکرات، نتیجه بخش بودن آن است بیان کرد: متاسفانه در برخی مواقع، مخالفت هایی که در جریان جلسات مذاکرات از سوی چهره‌های داخلی دیده می‌شود، ناشی از جهل و ناآگاهی است.

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: البته هیات مذاکره کننده فعلی در وین، کمبودهایی دارد که از جمله آن می‌توان به نداشتن سخنگو اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره، اجماع جدی در نظام برای مقاومت و ادامه مذاکرات وجود دارد افزود: در این زمینه، کشورهای طرف مذاکره کننده، به جدیت ایران برای مذاکرات اعتراف کرده‌اند که از جمله آنها فرانسه است.

عطار گفت: تکیه بر مبانی حقوقی نیز یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید هیات ایرانی در مذاکرات اخیر وین است تاجایی که مذاکره مستقیم با کشور آمریکا به عنوان برهم زننده برجام را نپذیرفته است مگر اینکه به سوء استفاده خود اعتراف کند.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: طرف خارجی(آمریکا) که برجام را به هم زده و اقدام به ترور سردار سلیمانی کرده نمی‌تواند برای ما شرط تعیین کند.

وی یکی دیگر از تفاوت‌های این دور از مذاکرات برجام را دست پرتر ایران نسبت به گذشته بیان کرد و گفت: پیشرفت ایران در غنی سازی اورانیوم به ویژه اورانیوم فلزی را پنهان نکرده‌ایم و از سوی دیگر، پیشرفت‌های موشکی کشورمان روبه رشد است که رژیم صهیونیستی هم به این موضوع اعتراف کرده است.

عطار ادامه داد: متحدان ایران در منطقه در حال پیشرفت و تقویت هرچه بیشتر هستند که این موضوع مانعی جدی برای مقابله رودرو با ایران توسط غرب است؛ بنابراین احتمال جنگ به طور کل منتفی است و به طور قطع غرب وارد جنگ پرهزینه با ایران نخواهد شد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.