×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
استاندار:تنش‌ آبی پاییز امسال به خوبی در خوزستان مدیریت شد

صادق خلیلیان در حاشیه نشست مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان و شورای کشاورزی با اشاره به قرار داشتن کشور و به تبع آن استان خوزستان در شرایط خشکسالی اظهار داشت: تابستان سال جاری تنش آبی سختی را تجربه کردیم اما در پاییز با هماهنگی‌ دستگاه‌ها و شهرستان‌ها و با تغییر الگوی کشت بخش زیادی از تنش آبی در این استان کنترل شد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده به منظور مدیریت تنش آبی در پاییز افزود: در ماه‌های مهر و آبان سال جاری کشت کلزا و چغندر قند در خوزستان کاهش یافت اما در مقابل آذرماه توسعه کشت گندم را در استان شاهد بودیم که امیدواریم در زمستان بارندگی خوبی برای این کشت‌ها شاهد باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به هماهنگی‌ صورت گرفته در مناطق بالادست رودخانه‌های دز، کرخه، کارون و مارون بیان کرد: این هماهنگی‌ها به منظور نوبت بندی آب میان کشاورزان انجام شده  است تا آب به پایین‌ترین نقطه‌ای که در پایین دست واقع شده نیز برسد و کشاورزان از آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد: در شهرستان هویزه تا حدودی مشکل تامین آب حل شده و آب به کشاورزان خواهد رسید، در شهرستان باوی نیز با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان مقرر شده آب کشاورزی تامین شود.

خلیلیان با اشاره به مدیریت حوضه آبریز مارون بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده، آب کشاورزی مورد نیاز شهرستان شادگان نیز با هماهنگی‌ صورت گرفته و در راستای تداوم کشت در  این شهرستان بر اساس سهمیه‌ تعیین شده تامین می شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به  تامین آب شرب و کشاورزی هندیجان از رودخانه زهره، هماهنگی شده تا مقدار آب مورد نیاز این شهرستان از سد کوثر رهاسازی شود.

استاندار خوزستان  جامعه کشاورزان استان را جامعه ای همدل دانست و عنوان کرد: کشاورزان استان به خوبی مشکلات را درک می‌کنند لذا کشاوران بالادست لازم است همکاری خود را بیشتر کنند تا کشاورزان پایین دست از آب کافی برای کشت بهره مند شوند.

درسال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ سطح اراضی کشت پاییزی در خوزستان به علت خشکسالی ، کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان کاهش یافته به طوری که کشت چغندر قند و کلزا در شمال خوزستان ممنوع و در مناطق غربی و مرکزی استان نیز محدود شده است.

هواشناسی خوزستان پیشتر پیش بینی کرده بود میزان بارش ها در پاییز امسال کمتر از حد نرمال و در زمستان در حد نرمال خواهد بود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، عسل ، فراورده های دامی و شیلات ، مقام نخست کشوری را دارد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.