×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
اجرای طرح فاضلاب اهوازبرای تحقق وعده رییس جمهوری بایدسرعت بیشتری بگیرد

فاضل عبیات در شانزدهمین نشست طرح جامع فاضلاب اهواز در سرسرای معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، افزود: دولت سیزدهم با اراده حل کامل مشکل آب و فاضلاب خوزستان به طور جدی پای کار آمده است و اعتبار خوبی نیز در این زمینه تخصیص داده است.

وی گفت: تامین اعتبار طرح جامع فاضلاب اهواز، تخصیص اعتبار ماده ۵۶ برای اجرای تصفیه خانه‌های فاضلاب خوزستان و همچنین اتصال برخی شهرهای اطراف به شبکه فاضلاب اهواز از جمله اقدام‌هایی است که در ماه های اخیر انجام شده است.

عبیات، کاهش زمان اجرای طرح فاضلاب شرق اهواز را بسیار ضروری دانست و افزود: در سفر ریییس جمهوری به خوزستان، نه تنها بر کاهش زمان اجرای طرح های فاضلاب در دست اقدام قرارگاه از ۳۶ به ۲۴ ماه تاکید شد بلکه این تاکید برای تکمیل تمام طرح فاضلاب اهواز در ۲سال بود که تاکنون برنامه زمان بندی مصوبی در این زمینه توسط آبفا ارایه نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان، ادامه داد:باید رویکرد شرکت آب و فاضلاب و تمام دستگاه های مرتبط در استان در راستای تحقق این هدف گذاری تعیین شده قرار گیرد که متاسفانه چنین رویکردی تاکنون مشاهده نمی‌شود.

وی با ابراز تاسف از روند کند اجرای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز ادامه داد: متاسفانه بخشی از تصمیم‌های گرفته شده برای تحقق این هدف‌گذاری، اجرایی نشده است که با سرعت اجرایی فعلی، امکان تحقق این هدف گذاری میسر نخواهد بود.

عبیات، ادامه داد: معاون اول ریییس جمهوری تاکنون چندین نشست را برای حل مشکل فاضلاب اهواز برگزار کرده و این موضوع به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار گرفته است که باید در خوزستان نیز این اهتمام جدی دولت پیگیری شود.

وی با اشاره به اقدام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب اهواز افزود: پیشرفت فیزیکی طرح‌های در دست اقدام این قرارگاه به صورت هفتگی بین پنجم دهم تا هشت دهم درصد است که برای تکمیل این طرح ها در ۲ سال آینده باید این سرعت به یک درصد در هفته افزایش یابد.

عبیات ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای سرعت بخشی به اجرای طرح های آب و فاضلاب در دست اقدام در ۲۴ ماه آمادگی دارد ولی تحقق آن نیاز به اصلاح قرارداد دارد که باید این موضوع پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان، همچنین با اشاره به مشکل مناطق حاشیه‌ای غرب اهواز از جمله گلدشت، سیاحی، ملاشیه و سادات ادامه داد: بازسازی اساسی ایستگاه های پمپاژ، اصلاح نقاط ریزشی، اصلاح شبکه فاضلاب و همچنین احداث تصفیه خانه از جمله اقدام هایی است که در غرب اهواز در حال انجام است.

وی افزود: برنامه زمانی آب و فاضلاب خوزستان برای مناطق حاشیه غرب اهواز و برخی مناطق شرق اهواز بلند مدت است و به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت هیچ برنامه مشخصی وجود ندارد که باید تدوین برنامه زمانی مشخص کوتاه مدت و میان مدت نیز برای این مناطق در دستور کار قرار گیرد.

عبیات، با اشاره به تکمیل بازسازی اساسی ایستگاه‌های پمپاژ الهادی، ولی عصر(عج) و زکی زاده اهواز گفت: مردم این مناطق بیش از ۲ سال است که در فصل بارش باران با مشکل آب گرفتگی روبه رو هستند و تکمیل این ایستگاه ها می تواند بخش مهمی از مشکل این مناطق را برطرف کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: تکمیل و بازسازی اساسی سه ایستگاه پمپاژ الهادی، زکی زاده و ولی عصر(عج) اهواز بر اساس زمان بندی تعیین شده به پایان رسیده است و در گام دوم، محوطه سازی این ایستگاه ها باید تا یک ماه آینده تکمیل شود.

وی با تاکید بر اینکه گلوگاه‌های بحرانی فاضلاب اهواز باید به سرعت اصلاح و بر اساس زمان بندی تکمیل شوند، ادامه داد: در شرایط کنونی زمان و حجم بارش ها قابل پیش بینی نیست وباید اقدام اصلاحی شبکه فاضلاب اهواز به گونه‌ای باشد که در صورت حجم بالای بارش، تلاش صورت گرفته ماه های اخیر زیرسوال نرود.

وی با اشاره به آخرین اقدام انجام شده برای اصلاح فاضلاب کوی علوی اهواز افزود: لوله گذاری ۴۰۰ متر از خیابان فراهانی و اتصال فاضلاب خیابان های فرعی به این خط اجرا شده است و با تکمیل این طرح، انتظار داریم مشکل فاضلاب کوی علوی تا سه ماه دیگر توسط دستگاه های مرتبط برطرف شود.

عبیات ادامه داد: مجوز جابه جایی ریل راه آهن در منطقه شرکت فولاد صادر و لوله گذاری فاضلاب در این محل آغاز شده است که با تکمیل این طرح تا چند ماه آینده، جلوی ورود فاضلاب به رودخانه کارون از چند نقطه گرفته می شود.

وی خشکسالی را در خوزستان بسیار جدی دانست و گفت: خشکسالی مشکل زیادی برای کشاورزان خوزستان ایجاد کرده است به گونه‌ای که محصول کشت شده زمین‌های کشاورزی به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: برای حل مشکل خشکسالی دعای باران می‌خوانیم ولی این دعا باید همراه با آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری و هدایت این آب باشد.

در این نشست شرکت آب وفاضلاب خوزستان، موظف شد تا یک ماه آینده برای حل مشکل بوی نامطبوع کانال روباز فاضلاب در کوی مهدیس اهواز، با کاهش بار فاضلاب ورودی به این کانال بعد از ایستگاه پشباز اقدام کند تا این کانال تنها برای دفع آب های سطحی به کار گرفته شود.

با توجه به تاکید رییس جمهوری بر کاهش زمان اجرای شبکه فاضلاب از سه سال به ۲ سال و همچنین گذشت چهار ماه از این زمان اعلام شده، شرکت آب وفاضلاب اهواز ملزم شد تا الزام های مربوط به این موضوع پیگیری و در صورت موجود موانع این موضوع در کمترین زمان اعلام شود.

همچنین در این نشست بر تشکیل کمیته‌ای مشترک با حضور مسوولان آب و فاصلاب، شهرداری اهواز، دفتر فنی استانداری و فرمانداری اهواز به منظور بررسی مشکل فاضلاب مناطق حاشیه‌ای غرب اهواز تشکیل و مقرر شد در یک هفته آینده وضعیت شبکه فاضلاب و دفع آب های سطحی این مناطق بررسی و در نشست آتی مطرح شود.

اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، جمعه پنجم شهریور امسال رییس جمهوری در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در اولین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.

حل مشکل فاضلاب خوزستان به اولویتی برای دولت و وزارت نیرو تبدیل شده است به گونه ای که وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری نشستی به صورت برخط با مسوولان آب و فاضلاب خوزستان، آخرین اقدام های صورت گرفته را پیگیری و دستور لازم برای حل موانع را می دهد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.