×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
بدترین عوارض بلندمدت کرونا

زهرا سجادی اظهار کرد: پزشکان هشدار داده‌اند که کووید-۱۹ می‌تواند به قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها آسیب زده و باعث شود این اندام‌های مهم، حتی مدت‌ها بعد از بهبودی، ضعیف شوند.

وی با اشاره به این‌که احساس خستگی، عارضه‌ای است که بیماران مبتلا به کویید ۱۹ بیشتر از هر عارضه‌ دیگری به آن اشاره داشته‌اند، عنوان کرد: محققان از ۱۰۰ بیمار نجات یافته از کووید-۱۹ پرسش‌هایی کردند، در میان این ۱۰۰ نفر هم کسانی بودند که در ICU بستری شده بودند و هم کسانی حضور داشتند که جزو موارد خفیف این بیماری محسوب می‌شدند، دانشمندان دریافتند ۷۲ درصد از افرادی که در ICU بستری بوده‌اند و ۶۰ درصد از کسانی که علائم خفیفی داشتند، بعد از بهبودی دچار احساس خستگی و کسالت بوده‌اند.

سجادی ادامه داد: خستگی می‌تواند علامتی از موارد فعال کووید-۱۹ باشد، اما بهبود یافتگان ویروس کرونا اغلب دچار سندرم خستگی مزمن می‌شوند.

این متخصص آسیب‌شناسی زنده ادامه داد: تنگی نفس جدید یا تنگی نفس تشدید شده»، یک علامت قابل توجه در بهبود یافتگان حتی هفته‌ها بعد از بهبودی بوده است که در مورد ۶۵ درصد از بیماران بستری شده در ICU و ۴۳ درصد از موارد خفیف‌تر وجود داشته است.

وی بیان کرد: تنگی نفس نیز مانند احساس خستگی، یکی‌از علامت‌های ویروس کرونای فعال است، در بیشتر موارد جدی این بیماری، بیماران برای کمک به تنفس نیاز به ونتیلاتور دارند، یکی از متخصصین بیماری‌های ریوی می‌گوید شاید سه ماه تا یک سال و یا حتی بیشتر طول بکشد تا عملکرد ریه فرد به سطح پیش از ابتلا به کووید-۱۹ برگردد.

سجادی با اشاره به این‌که اکثر کسانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند علائم روحی و روانی را تجربه می‌کردند، تصریح کرد: شایع‌ترین این بیماری‌ها اختلال استرس پس از حادثه است.

این متخصص آسیب‌شناسی زنده ادامه داد: شواهد موجود نشان می‌دهند دوره‌ ریکاوری از کووید-۱۹ برای عده‌ای از افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد و مهم و لازم است که بهبود یافته‌گان از ویروس کرونا، رها نشده و به طور مکرر و طبق برنامه، چکاپ شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.