×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
گونه کمیاب عقاب خالدار کوچک برای نخستین بار در خوزستان ثبت شد

بهروز نجاتی اظهارداشت: مشاهده و تصویربرداری از این گونه پرنده کمیاب توسط محمد خیلاپور کارشناس این اداره و محسن جهانگیری از کارکنان شرکت ماهی کارون در نوزدهم مهرماه امسال در محل اراضی و استخرهای پرورش ماهی کارون اتفاق افتاد و به عنوان گونه جدید برای این استان در کمیته ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید.

وی با اشاره به تنوع زیستی بالای پرندگان در شهرستان شوشتر و استان خوزستان گفت: استان خوزستان تاکنون با بیشترین شمار پرندگان ثبت شده در ایران در صدر تنوع زیستی پرندگان در کشور قرار دارد و با این ثبت ارزشمند، شمار گونه‌های ثبت شده در این استان به ۳۹۴ گونه افزایش یافته است.

نجاتی اظهارداشت: شهرستان شوشتر به دلیل برخورداری از زیستگاه‌های آبی و خشکی فراوان و ۲۲۸ گونه شناسایی شده در شهرستان یکی از مهمترین شهرهای استان در حوزه تنوع زیستی و مقصدی مهم برای پرندگان مهاجر در فصول پاییز و زمستان به شمار می رود.

وی افزود: اراضی و استخرهای پرورش ماهی شرکت ماهی کارون و سایر حوضچه های پرورش ماهی، رودخانه های شطیط، دز و گرگر، میکروتالاب ها، بیشه زارها، اراضی کشاورزی و کشت و صنعت های کارون و امام خمینی (ره) و منطقه حفاظت شده کرائی از جمله مهمترین زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر و سایر گونه های حیات وحش در شهرستان شوشتر به شمار می روند.

عقاب خالدار کوچک با نام علمی Clanga pomarina از گونه های کمیاب ایران و در زمره پرندگان حفاظت شده است که به صورت مهاجر عبوری در خوزستان مشاهده می شود.

این پرنده ۶۰ تا ۶۶ سانتیمتر طول دارد، پرو بالش قهوه ای تیره و شبیه عقاب خالدار بزرگ اما اندکی کوچکتر است. رنگ جبه تیره تر از پوشش روی بالها که به رنگ قهوه ای طلایی است، دیده می شود.

لکه کمرنگی در قاعده روی شاهپرها وجود دارد و بر پوشپرهای روی دم، لکه کرم زرد رنگ و کوچکی دیده می شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.