×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
واکسن به شما “کرونا” نمی‌دهد

دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: واکسن‌ها بدن را برای مبارزه با یک عامل بیماری‌زا مانند ویروس آماده می‌کنند. برخلاف عوامل بیماری‌زا، واکسن‌ها قادر به ایجاد بیماری در بدن نیستند اما سیستم ایمنی را وادار به واکنش می‌کنند.

وی افزود: بعد از واکسیناسیون علیه هر بیماری، بدن برای از بین بردن سریع عامل بیماری آمادگی خواهد داشت. مانند تمام داروها، واکسن‌ها می‌توانند خطراتی به دنبال داشته باشند اما مزایای واکسن‌ها به مراتب بیشتر از مضرات‌شان است؛ واکسن کرونا به طور قابل توجهی عوارض شدید و مرگبار بیماری را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واکسن‌ها قبل از ورود به بازار به دقت و در چند مرحله بررسی می‌شوند. در مرحله اول، واکسن‌ها در آزمایشگاه و سپس روی حیوانات و بعد روی انسان مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در نهایت نهادهای مرجع آن‌ها را تایید کنند و اجازه مصرف در سطح گسترده را بدهند.

وی بیان کرد: واکسیناسیون به معنی کنار گذاشتن احتیاط نیست چرا که هر چند واکسن‌های موجود از ابتلا به بیماری شدید و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند اما احتمال عفونت در افراد واکسینه‌شده همچنان وجود دارد.

علوی افزود: آنچه مهم است این است که بسیاری از افراد در مورد واکسن سوالاتی دارند و در صورت گرفتن پاسخ، شک آن‌ها به انجام واکسیناسیون برطرف می‌شود که باید برای پاسخ این سوالات، منابع معتبر را مطالعه کنند.

وی با اشاره به مواردی که باید در مورد واکسن کووید – ۱۹ دانسته شود، گفت: این واکسن در برابر ابتلا به کووید – ۱۹، ابتلا به فرم شدید بیماری و مرگ ناشی از بیماری حتی در نوع دلتا کمک می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: باید توجه داشت که دریافت واکسن کرونا، مردم را به کرونا مبتلا نمی‌کند و تست کووید – ۱۹ هم بعد از واکسن مثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: دریافت واکسن علاوه بر اینکه به هر فرد کمک می‌کند، به اطرافیان نیز کمک می‌کند تا کمتر با ویروس مواجه شوند.

علوی با بیان اینکه واکسیناسیون زمانی کامل است که حداقل دو هفته از نوبت دوم گذشته باشد، گفت: حتی اگر قبلا مبتلا به کووید – ۱۹ شده‌ایم، باز هم لازم است واکسن دریافت کنیم زیرا واکسیناسیون ایمنی بهتر و پایدارتری به ما می‌دهد.

وی بیان کرد: ممکن است برخی افراد بعد از تزریق واکسن دچار عوارض شوند. این عوارض، ناشی از واکنش سیستم ایمنی افراد در مقابل واکسن است و در چند روز برطرف می‌شود بنابراین این عوارض طبیعی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر مردم به طور کامل واکسینه شوند می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های قبل را از سر بگیرند اما به ویژه برای حفاظت بیشتر نسبت به گونه دلتا، هنوز باید از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی رعایت شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.