×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش‌بینی کمبود مرغ در خوزستان در ماه آینده

محمدحسین زمانی‌راد در خصوص تولید مرغ در خوزستان، اظهار کرد: وضعیت تولید مرغ در حال حاضر در خوزستان مناسب است اما پس از پایان مهرماه یعنی در ماه آینده، به دلیل تلفات بالای ۵۰ درصد در بعضی از واحدهای مرغداری‌ شمال خوزستان به علت بیماری آنفولانزا و نیوکاسل، با مشکل کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

وی افزود: طی یک ماه گذشته شیوع بیماری‌ها در مرغداری‌های استان بیداد کرده و باعث بروز تلفات بسیار سنگین به این واحدها شده است و با بروز این بیماری‌ها هیچ دارویی نمی‌تواند جوجه‌ها را درمان کرده و زنده نگه دارد.

زمانی‌راد با اشاره به دیگر عوامل در تلفات مرغ‌ها، گفت: وارد شدن کود از استان‌های دیگر در ایام کشت پاییزه و احتمال آلوده بودن این کودها و مهاجرت پرندگان مهاجر به خوزستان، عرضه جوجه‌هایی ناسالم و بی کیفیت به عنوان جوجه سالم (ام جی منفی) که پس از یک هفته مشخص می‌شود که جوجه‌ها (ام جی مثبت) هستند، از دیگر عوامل بروز تلفات در مرغداری‌ها است.

وی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در سال گذشته، عنوان کرد: قیمت جوجه یکروزه در مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تومان بود که در ستاد تنظیم بازار کشور و بدون حضور تشکل‌های مربوط به تولید مرغ، این قیمت به چهار هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت و از آن موقع به بعد، جوجه با این قیمت به دست مرغداران نرسیده است تا جایی که در حال حاضر قیمت جوجه بالای ۱۰ هزار تومان است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران خوزستان بیان کرد: هزینه‌های تولید مرغ با توجه به نرخ ارز تخصیصی، حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است اما مرغ به قیمت گذشته خود ثابت مانده است. آنالیزهای در نظر گرفته شده برای تولید مرغ، با قیمت جوجه یک‌روزه در شرایط فعلی اصلا همخوانی ندارد.

زمانی‌راد با اشاره به دلالی در بازار جوجه یک‌روزه، افزود: قیمت جوجه و موجودی آن به دست دلالان افتاده است و در وب‌سایتی تحت عنوان “نعیم” اقدام به قیمت‌گذاری جوجه می‌کنند و جوجه یک‌روزه را با قیمت غیر واقعی به فروش می‌رسانند. متاسفانه تاکنون هیچ مسئول و واحد نظارتی در این خصوص اقدامی نکرده است و این وب‌سایت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی در خصوص تخصیص نهاده دامی به مرغداران گفت: یکی دیگر از مشکلات مرغداران سامانه بازارگاه است. پس از یک هفته تاییدیه سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی در خصوص ورود جوجه‌ها به سالن‌ها صادر می‌شود و در این مدت هفت روزه، خبری از نهاده دامی از سوی نهادهای ذیربط نیست. نهاده‌های دامی همیشه پس از ۲۰ تا ۲۵ روز به دست مرغداران می‌رسد در حالی که هزینه‌های مربوط به آن پرداخت شده است و از طرفی مرغدار مجبور به خرید نهاده دامی از بازار آزاد می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: امیدوار هستیم با روی کار آمدن دولت جدید، دست واسطه‌ها از صنعت تولید مرغ قطع شود و تمامی موارد از تولید تا مصرف، به تشکل‌ها سپرده شود.

وی با اشاره به آمار جوجه‌ریزی در خوزستان تصریح کرد: آمار جوجه‌ریزی ماهانه در خوزستان بین ۶ تا ۷ میلیون قطعه است اما بر اثر بیماری و تلفات سنگین در بعضی از واحدهای مرغداری در کل استان بیش از ۳۰ درصد نسبت به ماه گذشته کمبود مرغ خواهیم داشت. به طوری که در بعضی از واحدهای مرغداری بیش از۵۰ درصد از جوجه‌ها تلف شدند؛ به عنوان مثال از هر واحد ۲۵ هزار قطعه‌ای جوجه، بیش از ۱۰ هزار قطعه تلفات داشته‌ایم.

زمانی‌راد گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، استان خوزستان در ماه آینده با مشکل کمبود مرغ مواجه خواهد شد زیرا میزان تلفات مرغداری‌ها بسیار بالا بوده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.