×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان در بحبوحه کرونا

دکتر جواد شریعتی با اشاره به وضعیت اهدا و پیوند عضو در پاندمی کرونا، اظهار کرد: پاندمی کرونا بر وضعیت پیوند اعضا در سطح جهان بسیار تاثیرگذار بوده است و در این پاندمی، تقریبا پیوند اعضا در دنیا ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: با این وجود از یک سال و نیم پیش، تحولی در وضعیت اهدای عضو در خوزستان ایجاد و در میزان اهدای عضو و پیوند سرنشین شده است.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش اهدا و پیوند عضو در خوزستان و قدردانی از رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو، گفت: اگر پیش از این از ۱۰ بیمار مرگ مغزی در استان خوزستان، اعضای دو نفر اهدا می‌شد، اکنون از هر ۱۰ مورد مرگ مغزی، اعضای پنج نفر اهدا می‌شود.

شریعتی بیان کرد: در سال ۹۹، ۱۱ مورد اهدای عضو داشتیم. یک مورد از این تعداد در نیمه نخست سال بود و به دلیل درگیری خوزستان با کرونا، دو کلیه و کبد به شیراز اعزام شد. در نیمه دوم ۹۹، ۱۰ مورد اهدا شامل ۱۵ کلیه و هشت کبد داشتیم که پیوند این اعضا در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

وی با اشاره به دلیل کمتر بودن کبدهای پیوندشده از مجموع موارد اهداشده، گفت: برخی مواقع پس از بررسی کبد متوجه می‌شویم که کبد قابل استفاده نیست.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه این تعداد اهدا و پیوند نسبت به کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی آمار پیوند بسیار خوب است، افزود: در سال ۹۹، رتبه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پیوند اعضا ۳۶ رتبه ارتقا یافته است.

شریعتی در خصوص علت کاهش پیوند اعضا، بیان کرد: با توجه به درگیری بسیاری از ظرفیت‌های درمانی و کادر درمان با کرونا و مشخص نبودن پروتکل‌های پیوند اعضا در پاندمی کرونا، شاهد کاهش پیوند بوده‌ایم. البته اکنون پروتکل‌های پیوند اعضا در پاندمی کووید – ۱۹ تعیین شده است.

وی با اشاره به وضعیت اهدا و پیوند اعضا در سال جاری، گفت: تا قبل از وقوع پیک پنجم یعنی در چهار ماه نخست امسال، آمار پیوند بسیار خوب بود به گونه‌ای که تاکنون ۱۱ مورد اهدای عضو شامل ۱۷ کلیه و ۹  کبد داشته‌ایم که ۱۵ کلیه و شش کبد در بیمارستان گلستان پیوند شدند و به دلیل درگیری بیمارستان با کرونا، دو کلیه و سه کبد به شیراز منتقل شد.

مدیر مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا و درگیری اتاق‌های عمل، در این مدت دو قلب نیز به تهران اعزام شدند که به یک دختر ۹ و یک پسر ۱۴ ساله پیوند شدند و این دو مورد پیوند نیز موفقیت آمیز بودند.

وی با بیان اینکه برای انتقال و پیوند یک قلب، یک تیم ۶۰ تا ۷۰ نفری درگیر هستند؛ افزود: این پسر نوجوان به دستگاه اکمو (دستگاه کمکی قلب و ریه) متصل بود و اگر قلب به وی نمی‌رسید در روزهای بعد فوت می‌کرد. خوشبختانه قلب به موقع و در کمتر از یک ساعت به تهران اعزام شد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.