×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان

محمد جواد اشرفی بیان کرد: هر ساله با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا، به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند.

وی  گفت: استان خوزستان با داشتن چهار تالاب بزرگ در خوزستان شامل تالاب بین المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ هر ساله میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان است و تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیرهای استان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برخی پرندگان مهاجر نیز رودخانه‌های دایمی بزرگ شامل کارون، کرخه، دز و مارون را برای سپری کردن زمستان انتخاب می‌کنند، ادامه داد: این پرندگان معمولا از اوایل مهر مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و تا آبان ادامه دارد.

اشرفی گفت: معمولا پیش از مهاجرت پرنده های آبزی و کنار آبزی پرندگان شکاری مثل بازها، بالابان، شاهین، بحری از نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر به مناطق جلگه‌ای و ساحلی خوزستان وارد می‌شوند، و سپس پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل مرغابی سانان، پلیکان ها، فلامینگوها و.. مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود:گونه‌هایی نظیر اردک سرسفید، اردک تاجدار، اردک بلوطی و اردک‌های ماهی خوار یا میگوس‌ها که جزو گونه‌های در خطر انقراض و کمیاب هستند، نیز در تالاب بین المللی هورالعظیم زمستان گذرانی می کنند.

پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همه ساله تا نیمه فروردین زمستان گذرانی و جوجه‌آوری می کنند و سپس خوزستان را ترک می کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.