×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
تاسیس بانک عشایر در اولویت دولت سیزدهم باشد

شاهرخ شهنی سرپرست اداره امور عشایر شهرستان مسجدسلیمان ضمن تبریک و گرامیداشت ۱۵ مهر بعنوان روز ملی روستا و عشایر، ابراز داشتند که هدف از نامگذاری این روز به نوعی تجلیل وتقدیر از زحمت کشان روستایی و عشایری و بخصوص بواسطه خدمات ارزنده ای که آنان به سایر مردم جامعه ارائه میدهند ، این روز در تقویم ملی نامگذاری شده است.

سرپرست امورعشایر مسجدسلیمان همچنین به نقش روستائیان و عشایر در اقتصاد کشور اشاره داشتند و افزودند ؛ هر یک از این دو بخش ( روستایی_ عشایری ) جایگاه ویژه ای در نظام‌اقتصادی کشور داشته ، بطوریکه تامین غذا ، امنیت غذایی و سلامت تولید مواد غذایی همه در گرو فعالیت و ثمره کار و تلاش آنان می باشد و انشالله ما مسئولین مربوطه بتوانیم خدمتگزاران صدیقی برای این دو جوامع مهم و تاثیر گذار باشیم .

وی ادامه داد؛ موضوع مهمتری که وجود دارد این است که جوامع روستایی و عشایری به دلیل اینکه زندگی خارج از تجملات و زرق و برق شهری دارند ، همواره در تولید و ترویج فرهنگ و آداب و سنن متناسب با الگو های اسلامی و دینی نقش بارزی داشته و در جلوگیری از رخنه و ورود فرهنگ بیگانه در طول سالیان همسو و همراه بوده اند .

در این بین جامعه عشایری با اینکه کمتر از ۲ درصد جمعیت کشور  ایران اسلامی  را شامل می شوند ولی با کار و تلاش و اشتغالی که بین اعضا خانواده ایجاد کردند ، ۴۰ درصد صنایع دستی ، ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز ، ۱۰‌درصد تولید لبنیات کشور را به خود اختصاص داده و همیشه در طی این چند سال با وجود تمامی مشکلات نقش خود رادر اقتصاد مقاومتی از دست نداده ، بلکه آن را بعنوان یک راهبرد در نظر دارند.

از طرفی نباید فراموش کرد که عشایر با تقدیم هزاران شهید به انقلاب و میهن اسلامی جزء جدایی ناپذیر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و همیشه با روحیه دلاوری و از خود گذشتگی که دارند ، پاسداری از مرز و بوم و کیان کشور را وظیفه ذاتی خود می دانند.

ایشان با اشاره به اینکه شهرستان مسجد سلیمان بیشترین جمعیت عشایری را در فصل قشلاق پذیرا می باشد و یکی از بزرگترین شهرستانهای عشایر پذیر استان می باشد ، عنوان نمودند که هرساله عشایر استانهای چهارمحال بختیاری و اصفهان در مدتی حدود ۸ ماه از سال را در این شهرستان می باشند که در نقاط مختلف شهرستان بصورت پراکنده سکنی دارند .

مهندس شهنی همچنین از مهمترین فعالیت های اداره امور عشایر شهرستان به چندین مورد از جمله ؛اجرای پروژه های عمرانی در مناطق عشایری ، مرمت راهها ، آبرسانی سیار ،پرداخت تسهیلات ، توزیع آرد ، جو ، کنسانتره ، انجام خدمات بیمه اجتماعی ، بیمه دام و … اشاره نمودند که بخش قابل توجهی از خدمات توسط شرکت تعاونی عشایری شهرستان تحت نام شرکت تعاونی کوچندگان بختیاری در قالب خدمات به اعضا صورت می گیرد که از آن( شبکه تعاونی ) می توان بعنوان یک بازوی مطمئن در اجرای سیاستهای حمایتی دولت نام برد.بطوریکه چنانچه دولت حمایتهای کافی از آنان( شرکت های تعاونی و اتحادیه ها ) بعمل آورد و سهم تعاونی ها را در اقتصاد کشور از ۹ درصد فعلی به میزان بیشتری افزایش دهد مطمئنا اقتصاد و شبکه توزیع رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت. اعتقاد دارم امور تعاون بعنوان رکن اساسی اقتصاد کشور و نزدیکترین شیوه اقتصادی به اقتصاد اسلامی می تواند در شرایط فعلی به اقتصاد کشور و مردم کمک شایانی کند .

مهندس شهنی ادامه داد وجود خشکسالی های اخیر و تنش آبی ، فقیر شدن مراتع ، قیمت بالای علوفه ، شیوع بیماری کرونا از جمله عوامل مهم در تضعیف اقتصاد خانوار عشایر عنوان کرد که علی رغم میل باطنی ، دامدارعشایری به جهت تامین هزینه های جاری خود اقدام به فروش دام خود می کند . ضمن اینکه شرکت های تعاونی آمادگی دارند که چنانچه دامدار عشایری در فروش دام خود با مشکل مواجه شود ، با قیمت مصوب اقدام به خرید کنند.

سرپرست امور عشایر مسجدسلیمان در ارتباط با کارت تردد عشایر عنوان کرد : یکی از موضوعات مهم که دولت و سازمان امور عشایر بعنوان یک امر استراتژیک دنبال و پیگیری میکنند ، توزیع کارت تردد عشایرمی باشد . با توجه به اینکه در آینده جهت دریافت هر نوع خدماتی عشایر عزیز می بایست آنرا بنام داشته باشند ، از عشایر میخواهیم با توجه به فرصت باقی مانده نسبت به دریافت آن به اداره امور عشایر و شرکت تعاونی خود مراجعه کنند و این  کارت را دریافت کنند.

کارت تردد در واقع هویت و شناسنامه عشایر می باشد که بدون آن کوچ و دامدار عشایر معنا پیدا نمی کند .

با توجه به دو چالش مهم پیشرو (آب و علوفه ) مجموعه امور عشایر تمام سعی خود را میکند تا از این بحران نیزبه نحوه مطلوب عبور کرده تا خدایی ناکرده شرمنده عشایر نگردیم . بطوریکه در حال حاضر هم تامین و هم توزیع علوفه دامی و آب شرب در حال انجام می باشد که عشایر محترم میتواند جهت دریافت هر یک از آنها به  اداره امور عشایر مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه کارهای خوب و قابل لمسی از طرف نظام جمهوری اسلامی و دولت هایی که سر کار آمدند برای عشایر صورت گرفته از جمله در حوزه راه ، مخابرات ، آب شرب ، اخیرا بحث تنش آبی و … اشاره داشت : اما متاسفانه مشکلات و چالش های حوزه عشایری بسیار است و از تمام مسئولین و دست اندر کاران این بخش درخواست نمودند توجه و اهتمام ویژه ای به جامعه عشایری داشته تا تصمیمات و اقدامات عملی تری در این خصوص صورت گیرد.

سرپرست امور عشایر مسجدسلیمان در پایان افزود؛متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از شرکت های بیمه ای حاضر به بیمه خانوار عشایر در برابر مخاطرات آتش سوزی ، سیل و … نیستند و این جای بسی تاسف و تامل است.

وی تاسیس  بانک عشایر را یکی از آرزوهای دیرنه خود خواند و بیان داشت ، امیدوارم اینکار در دولت جدید و با پیگیری نمایندگان ملت و سهام دار شدن عشایرصورت پذیرد و این روز ( روز ملی روستائیان و عشایر ) صرفا با برگزاری همایش و نصب بنر و برگزاری مراسم افتتاحیه ، ختم نگردد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.