×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنها ۲۰ سال فرصت تا دو برابر شدن جمعیت سالمند کشور

دکتر سید محمد علوی با اشاره به هفته ملی “سالمند”، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور افراد بالای ۶۰ سال و سالمندان هستند که این رقم در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ۷.۲ درصد است.

وی افزود: در سال ۵۵، ۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند و در طول ۴۰ سال گذشته این رقم نسبت جمعیت دو برابر شده است یعنی ۴۰ سال طول کشیده است تا جمعیت سالمندان دو برابر شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۲۰ یعنی ۲۰ سال دیگر مجددا، جمعیت سالمندان دو برابر می‌شود یعنی درصد سالمندی در کشور ۲۰ درصد خواهد شد و این دو برابر شدن سالمندان در سال‌های بعد از ۱۴۲۰ در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای پیشرفته، ۱۰۰ سال فرصت داشتند تا دو برابر شدن جمعیت سالمند را تجربه کنند؛ ۱۰۰ سال فرصت برای کشورهایی که از نظر زیرساخت و منابع از کشور ما وضعیت بهتری دارند در حالی که در ایران این فرصت تنها ۲۰ سال است. این مساله نشان می‌دهد که ما باید با اهمیت و دقت بیشتری به موضوع سالمندی بپردازیم زیرا سالمندی دستاوردی است برای بشر.

علوی تصریح کرد: در طول ۴۰ سال گذشته با توجه به بهبود مراقبت‌ها و پیشرفت تکنولوژی در کشور امید به زندگی تقریبا از ۵۰ سال، به بالای ۷۰ سال ارتقا یافته است. امید به زندگی بالای ۷۰ سال به این مفهوم است که وقتی فردی در سن ۵۰ سال یا کمی بیشتر بازنشسته می‌شود ۲۵ سال از عمرش باقی مانده است. ۲۵ سال باقی مانده عمر یعنی یک‌سوم عمر و این یک‌سوم مدت زمان بسیار ارزشمندی است که ما بتوانیم به عنوان فرصت و یک گنجینه ارزشمند از آن استفاده کنیم. این امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه ما بتوانیم سالم پیر شدن را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید سالمندی سالم و فعال داشته باشیم، گفت: سالمندی سالم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از بدو تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی سبک زندگی سالم داشته باشیم. سبک زندگی در گروه‌های سنی قبل از سالمندی است که سالمندی سالم را تامین می‌کند پس در قدم اول باید مراقبت‌های بهداشتی، سبک زندگی سالم و مراعات اصول بهداشتی در همه سنین انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در حوزه سالمندی سند ملی سلامت سالمندان از مهرماه سال ۹۸ ابلاغ شده است. این سند با مشارکت فعال همه دستگاه‌ها تدوین شده و محور اقدامات در حوزه سلامت سالمندی کشور است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.