×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت‌ملی شد

احمدرضا حسینی‌بروجنی افزود: پرونده منظر فرهنگی کرانه رودخانه دز در محدوده شهری دزفول در نشست وزارت میراث فرهنگی بررسی و با تصویب اعضای کمیته ثبت‌ملی آثار به عنوان منظر تاریخی – فرهنگی میراث‌ فرهنگی در فهرست میراث‌ ملی کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این اثر با شماره ۳۳۴۲۵ در فهرست آثار ثبت ملی ثبت شد، گفت: پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از  یک سال پیش در حال تدوین پرونده و تکمیل اطلاعات و مستندات لازم برای ثبت‌ ملی رودخانه دز بود که در این مسیر، مطالعه منابع تخصصی زمین‌شناسی، مسیر رودخانه، باستان‌شناسی، شناخت دقیق روند تغییرات منظر فرهنگی، روش‌ها و نحوه بهره‌برداری از رودخانه در طول تاریخ و باورهای مردم منطقه مرتبط با دز در رأس موضوعات مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از همراهی دوستداران میراث فرهنگی برای تهیه مستند و تصاویر هوایی قدردانی کرد و افرود: رودخانه دز یکی از قدیمی‌ترین دوره‌های پیش از تاریخ و حضور انسان در ارتفاعات زاگرس و دشت خوزستان، مأمن گروه‌های مختلف جمعیتی بوده و بررسی‌های باستان‌شناسی در دهۀ اخیر، شواهد دقیق‌تری از حضور این گروه‌ها در اختیار داده است.

حسینی بروجنی با بیان اینکه دزفول از نمونه شهرهایی است که از دل  رودخانه‌ خروشان دز شکل گرفته است، اظهارداشت: فرهنگ، صنعت پیشه‌وری، معماری، آداب‌ و رسوم در این شهر در پاسخ به بخشندگی رودخانه‌ دز معنا شده و توسعه‌ شهری و منظر شهری تاریخی دزفول در پیوستگی دائم با رودخانه‌ دز در طول سده‌ها تعریف شده است.

وی ادامه داد: چغازنبیل نیز بدون شک همانند دیگر شهرهای حاشیۀ رودخانۀ دز از این رودخانه شکل گرفته و در سال‌های اخیر شهر دورانتاش در بستر طبیعی وسیع‌تری مورد توجه قرار گرفته است.
معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: ثبت مناظر فرهنگی به ویژه منظر فرهنگی رودخانه‌ها دهه‌ها است که در کانون توجه سازمان میراث‌جهانی قرار گرفته و امیدواریم پرونده منظر فرهنگی دز با تلاش همه نهادهای نقش‌آور به زودی در فهرست موقت ثبت‌جهانی ایران قرار گیرد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.