×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
واکسن چه کمکی در راه مقابله با کرونا می‌کند؟

آیدین پورکاظمی با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا به سرعت در حال افزایش است، اظهار کرد: این افزایش ابتلا هم در بیماران سرپایی و هم در موارد بستری مشاهده می شود.

وی با اشاره به تکرار موج های کرونایی برای پنجمین بار، افزود: مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم به کمک هم این موج را پشت سر بگذاریم.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه ویروس کرونا جهش های متفاوتی پیدا کرده است، گفت: به دنبال هر جهش تغییراتی در علائم بیماری ایجاد می شود و لذا مردم تصور می کنند که با یک بیماری جدید مواجه هستند، اما همچنان با بیماری کووید۱۹ سر و کار داریم؛ البته در فرم جهش یافته برخی از علائم پررنگ تر می شود.

پورکاظمی، با اشاره به شیوع کرونای دلتا یا همان هندی در کشور، اضافه کرد: این جهش بیشتر با علائم تنفسی فوقانی همچون سرماخوردگی شدید، آبریزش بینی و سوزش گلو همراه است و در برخی از موارد علائم گوارشی و ریوی نیز دیده می شود.

وی با بیان اینکه مبتلایان به کرونای دلتا در برخی از موارد عدم حس بویایی و چشایی را تجربه می کنند، متذکر شد: باید توجه کنیم که علاوه بر کرونای دلتا، سویه های قبلی نیز در چرخش هستند و لذا احتمال ابتلا به جهش های دیگر نیز وجود دارد و با تنوع علائم مواجه هستیم.

این متخصص عفونی، از افراد خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم تنفسی و گوارشی خودشان را ایزوله کنند و یادآور شد: برخی از مبتلایان به کرونا در ابتدا با علائم گوارشی مواجه می شوند و احساس می کنند دچار مسمومیت غذایی شدند و با بی توجهی، ویروس کرونا را منتشر می کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه علائم سرماخوردگی در فصل گرم احتمالا کروناست، اظهار کرد: افراد گاهی کرونا ندارند، اما با بروز هرگونه عطسه و سوزش گلو به مراکز درمانی مراجعه می کنند و تست کرونا و سی.تی اسکن انجام می دهند که این کار درست نیست، زیرا علاوه بر ایجاد بار مراجعه، با قرار گرفتن در فضای آلوده و پرازدحام بیمارستانی، احتمالا به کرونا مبتلا می شوند.

پورکاظمی، با تاکید بر لزوم توجه به علائم تنفسی، اضافه کرد: اگر علائم تنفسی و گوارشی تا ۴۸ ساعت تداوم پیدا کرد، افراد می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند لذا در این ۴۸ ساعت باید در خانه بمانند و خودشان را قرنطینه کنند تا مشخص شود این علائم ویروسی است یا گذرا.

وی همراه شدن آبریزش بینی، گلودرد و سردرد با تب و بدن درد را نشانه بیماری ویروسی دانست و عنوان کرد: اگر این علام با سردرد شدید و علائم گوارشی نیز همراه شود، بیماری جدی است و احتمال اول ما کروناست.

این متخصص عفونی، با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری یک و نیم تا دو متر حتی در فضای باز، تصریح کرد: حضور در فضای باز با رعایت فاصله گذاری مشکل ساز نیست، اما حضور در فضای باز دارای ازدحام عامل انتقال ویروس کروناست. بازارهای محلی که مردم زیادی برای خرید مواد غذایی به آن مراجعه می کنند و در کنار هم می ایستند، فضای مناسبی برای انتقال بیماری است.

وی خستگی را یکی از مهمترین دلایل کاهش رعایت مردم دانست و تاکید کرد: پاندمی کرونا به یک جنگ فرسایشی برای کادر درمان تبدیل شده و مردم مانند روزهای نخست پاندمی، دیگر محدودیت ها را رعایت نمی کنند؛ همچنین استفاده از ماسک در فصل تابستان بسیار سخت است، اما باید این فرهنگ در مردم نهادینه شود که در شرایط خاص باید اصول را رعایت کنند تا سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

پورکاظمی، با ابراز تاسف از باز بودن مراکز خرید و برگزاری مجالس شادی و غم و تردد خودروهای با پلاک غیر بومی، خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در دورهمی ها و مجالس شرکت کرده اند و لذا فقط با تعطیلی اصناف کمکی به کنترل بیماری نمی کنیم؛ بلکه مردم خودشان باید از انتشار بیماری جلوگیری کنند.

این متخصص عفونی، با اشاره به میزان ایمنی واکسن کرونا در مقابل بیماری، اظهار کرد: متاسفانه جهش های ویروسی موجب شده افرادی که قبلا دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و افرادی که در زمستان ۹۹ دچار کرونا شده اند، باز هم مبتلا شوند، یعنی ویروس جدید سیستم ایمنی و واکسن را دور می زد و ابتلا ایجاد می کند؛ البته ابتلای مجدد خفیف است.

وی با بیان اینکه زدن واکسن به معنی مبتلا نشدن به کرونا نیست، اضافه کرد: افراد واکسن زده ابتلای سبک پیدا می کنند و کارشان به بستری نمی کشد؛ در صورت بستری شدن نیز مرگ و میر ندارد لذا باید واکسن بزنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.