×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سراسر خوزستان دچار خشکسالی شدید است / پیش‌بینی بارندگی کمتر از نرمال در پاییز

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: مجموع بارش سال آبی امسال ۲۱۹ میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت ۳۴.۶ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: بارش سال آبی امسال خوزستان نسبت به کل بارش یک سال آبی، ۳۴.۵ درصد کمتر است. همچنین میزان بارش در ایلام ۳۹.۳ درصد، لرستان ۳۹.۱ درصد و چهارمحال بختیاری ۳۸.۷ درصد نسبت به درازمدت کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه وضعیت کاهش بارندگی در خوزستان نسبت به سایر نقاط در وضعیت بدی قرار دارد، گفت: در حال حاضر بدترین شرایط آبی در حوضه کارون بزرگ و تا حدودی کرخه است، به گونه‌ای که میزان بارش در این حوضه نسبت به کل سال آبی، ۱۰۱ میلیمتر کمبود بارش دارد. حوضه کرخه و زهره نیز وضعیت خوبی ندارند.

سبزه‌زاری ادامه داد: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه کارون بزرگ ۳۱۸.۶ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۳۷ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۸.۹ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه کرخه ۲۶۲ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۳۷.۶ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۴.۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از ابتدای سال آبی امسال تا پایان تیرماه مجموع بارش حوضه جراحی و زهره ۳۱۸.۷ میلیمتر بوده است. این مقدار بارش در مقایسه با بلندمدت در مدت مشابه ۱۶.۷ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۵.۱ درصد کاهش یافته است.

سبزه‌زاری ادامه داد: البته باید توجه کرد بیشترین میزان بارش در خوزستان در مناطق جنوبی یعنی در مجاورت ساحل بوده است. بنابراین این بارش زیاد در این حوضه به سمت خلیج فارس رفته و استفاده‌ای از آن نشده است.

وی بیان کرد: روند تغییرات ۵۰ ساله بارش در فصل بهار به گونه‌ای است که هر سال میزان بارش ۰.۱۱ میلیمتر در حال کاهش است. نوع تراکنش بارندگی نیز بسیار بد است یعنی یک سال بارندگی بسیار خوب و یک سال بسیار بد بوده است. در سال آبی جاری مجموع بارش در فصل بهار ۱.۵ میلیمتر بوده که فاجعه است. در این ۵۰ سال کمترین میزان بارش در فصل بهار، در سال آبی امسال رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: همچنین در طول این ۵۰ سال، روند تبخیر و تعرق در فصل بهار به شدت افزایشی است و هر سال حدود ۴ میلیمتر تبخیر و تعرق در حال افزایش است. بنابراین هر چه بارندگی رخ می دهد در حال تبخیر است.

وی بیان کرد: در طول ۵۰ سال اخیر بارندگی در فصل زمستان بسیار بد شده است، به گونه‌ای که هر سال ۲.۵ میلیمتر بارندگی در این فصل کاهش می‌یابد. سال گذشته کاهش بارندگی در فصل زمستان در خوزستان رکورد زده و در فصل زمستان در پهنه خوزستان تنها ۵۲ میلیمتر بارندگی رخ داده است. میزان تبخیر و تعرق در این فصل نیز برعکس بوده و هر سال تقریبا ۰.۵۹ میلیمتر افزایش یافته است.

سبزه‌زاری بیان کرد: نمی‌توان به بارندگی فصل پاییز اطمینان و سدها را باز کرد زیرا ممکن است در یک سال میزان بارندگی در این فصل خوب باشد اما سال بعد اینگونه نباشد. تبخیر و تعرق در این فصل نیز افزایشی است و در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالی ۲۵۹ میلیمتر بارش تبخیر شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بر اساس شاخص خشکسالی در ۱۰ سال گذشته، تمام خوزستان به جز گتوند دچار خشکسالی شدید است. بنابراین اگر بارندگی خوبی هم رخ دهد به طبیعت بدهکار هستیم و وضعیت آبی خوزستان به شدت بد و بغرنج است.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در خوزستان، عنوان کرد: از نظر اقلیمی خوزستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد. شاید یک سال پربارشی داشته باشیم اما همیشه در حالت خشک قرار داریم.

سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت بارندگی در فصل پاییز امسال، ادامه داد: فعلا بر اساس آخرین مدل‌های هواشناسی وضعیت بارش در پاییز کمتر از نرمال خواهد بود و بارش‌ها دیرهنگام آغاز می‌شود اما ممکن است پیش‌بینی تغییر کند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.