×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اختصاص ۱۲هزارو۷۲۰ میلیارد ریال برای کمک به آسیب‌دیدگان خشکسالی خوزستان

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: در پی بروز مشکلات تنش آبی و خشکسالی در خوزستان با پیگیری‌ انجام شده هیاتی متشکل از رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و دادستانی کل کشور به استان سفر کردند و نشستی با حضور این هیات در استانداری برگزار شد.

وی افزود: در این نشست پیشنهادات خوبی برای طرح در هیات دولت ارایه شد که در نشست روز یکشنبه دولت این پیشنهادها بررسی و همگی به تصویب رسیدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: از جمله این مصوبات پرداخت باقیمانده خسارت سیل ۹۸، پرداخت خسارت به دامداران وکشاورزان ، تامین اعتبار برای ساخت سدهای مارد و چوئبده در آبادان و خرمشهربرای جلوگیری از ورود آب شور دریا و طرح‌های مقابله با تنش آبی در استان است.

وی  بیان کرد: درچند روز آینده ۵۰ درصد این اعتبارات به صورت نقد پرداخت می‌شود و یک ماه پس از اجرای طرح‌ها ۵۰ درصد باقی مانده آن پرداخت خواهد شد.

سلیمانی دشتکی گفت: پیش بینی ما این بود که سال زراعی جاری از نظر بارندگی نزدیک به نرمال باشد و در چند ماه نخست سال زراعی مشکل خاصی نداشتیم، ولی از اسفند میزان بارندگی‌ها مناسب نبود و بر این اساس چندین جلسه برگزار و برنامه سازگاری با خشکسالی تدوین و دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: براساس این برنامه تامین آب شرب، کشاورزی، دام‌ها، و تالاب هورالعظیم مشخص شد که متاسفانه به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت با مشکلاتی روبه‌رو شدیم.

استاندار خوزستان ادامه داد:تالاب هور العظیم دارای پنج مخزن ورودی است که آب آن توسط رودخانه کرخه و زهاب‌ نیشکر تامین می‌شود و تلاش ما حفظ حقابه، ماهیان، پرندگان و آب موجود در تالاب است.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: برای تامین آب دام‌ها از جمله گاومیش حوضچه هایی فراهم شده که نیاز به آب دارند؛ همچنین تامین آب دام سبک تانکرهای آبرسانی مشغول انتقال آب هستند که در این زمینه بنیاد برکت و نیروهای مسلح آمادگی تامین تانکرهای بیشتر را اعلام کردند.

وی ادامه داد : بنیاد برکت طبق تفاهمنامه‌ای در امر حل مشکل تنش آبی در ۴۷۱ روستا خوزستان مشارکت می‌کند و همچنین در این زمینه بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و محرومیت زدایی ریاست جمهوری نیز اعتبارات خوبی برای حل مشکل کم آبی در استان درنظر گرفته‌اند.

سلیمانی دشتکی افزود: تاکنون هیچ عملیات اجرایی برای ساخت تونل بهشت آباد (انتقال آب کارون)انجام نشده است و هیچ مجوزی برای آن نیز صادر نگردیده است.

طبق اعلام معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان آورد آب پشت سدهای خوزستان نسبت به دوره گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

خوزستان در سال آبی جاری، به دلیل کاهش بارندگی‌ها و کاهش شدید ذخایر آبی سدها با خشکسالی و تنش آبی روبه رو شده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.