×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
کاهش ۴۳ درصدی ورودی آب به سدهای خوزستان در سال آبی جاری

فرهاد ایزدجو روز جمعه در نشست ستاد بحران خوزستان در محل استانداری افزود: حجم کل آب قابل برنامه‌ریزی  براساس مصوبه‌ای که در ابتدای سال داشتیم پنج میلیارد و ۱۹۳ میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: در پایان شهریور ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب باید در مخازن باقی بماند اما با توجه به ابنکه دز شرایط بسیار حادی دارد دوباره بازنگری صورت گرفت و حجم مفید در پایان شهریور به یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون متر مکعب رسید که نسبت به  خشکسالی ۹۷ در حدود ۳۹۰ میلیون مترمکعب کاهش دارد.

وی  با اساره به اینکه  ۸۱۸ میلیون متر مکعب برای کشت فصلی مشخص شده است افزود:  همزمان کشت شلتوک را ممنوع اعلام کردیم و مشوق‌هایی برای کسانی که کشت شلتوک نداشته باشند مانند ۲۰ درصد تخفیف در آب بهای فصل بعدی در نطر گرفته شد و از سوی دیگر برای کسانی که کشت شلتوک داشته باشند تعلیق پروانه بهره‌برداری آب و برق و وام کشاورزی به مدت سه سال، جریمه در نطر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در حال حاصر ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت شلتوک است گفت:از ابتدای کشت شلتوک تا کنون ۹ هزار و ۷۸۰ هکتار شلتوک ابگیری شده را از طریق قطع برق خشک کرده‌ ایم.

وی یادآور شد: میزان کشت شلتوک در سال ۹۸  در حدود ۲۰۰ هزار هکتار، در سال ۹۹ در حدود ۱۸۰ هزار هکتار بود.

وی با اشاره به تاثیر زهاب‌ها بر شوری آب بیان کرد:  اگر زهاب‌ها وارد کارون شوند کیفیت آب به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت  و آب مورد نیاز نخیلات تامین نخواهد شد، از سوی دیگر شوری آب به بهمنشیر میرسد .

وی گفت: در حال حاضر روستای یزد نو و روستای امام علی(ع) مشکل آب شرب دارند که  خط اب غدیر را به روستای امام علی رساندیم و تا یک هفته اینده این روستا ابرسانی می شود.

وی افزود: برای روستای یزد نو نیز شرکت اب و فاضلاب استان اقداماتی در دست دارد که مشکل این روستا نیز برطرف شود.

استان خوزستان امسال به دلیل خشکسالی دچار چالش ابی شده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.