×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
خوزستان در کم‌آبی و پرآبی، آب شرب سالم ندارد

قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست بررسی مناطق محروم خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان بر خلاف آوازه بزرگی که از نظر درآمدها و نقش ارزنده‌ای که در ابعاد ملی در مسائل امنیتی و اجتماعی کشور دارد، بسیار مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۳ روستا در خوزستان آب شرب سالم ندارند، افزود: در خوزستان بارندگی و کم بارش بودن، مصیبت است. بارندگی زیاد باعث تداخل فاضلاب و آب  شرب می‌شود و خشکسالی نیز باعث شوری آب و غیر مصرف شدن آب شرب می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش بارش‌ها و ذخایر آبی گفت: امسال علاوه بر آب شرب، در تامین آب مصارف کشاورزی و دام‌ها نیز با تنش جدی مواجه هستیم و به شدت مشکل داریم.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: خوزستان در زیرساخت‌های جاده‌ای در مقایسه با استان‌هایی که نقش چندانی در صادرات و ترانزیت کالای کشور ندارند، وضعیت بسیار نامناسبی دارد و در این زمینه مشکلات متعدد است.

وی با بیان اینکه بعضی از شهرستان‌های خوزستان صد درصد محروم هستند، افزود: در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر اقدامات خوبی در خوزستان انجام شده اما در رفاه عمومی که شامل زیرساخت‌های آب، جاده و امکانات عمومی است، مشکلات بسیار زیاد است.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌هایی که برای تکمیل به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، گفت: برای تکمیل حدود ۳۰۰ پروژه‌ای که به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند، به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. این پروژه‌ها شناسایی شده‌اند و با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن‌ها را به اتمام رسانیم. با همکاری استان و منابع ملی و بنیادها و بخش‌های مختلف می‌توانیم اعتبارات اجرای این طرح‌ها را تامین کنیم.

سلیمانی‌دشتکی افزود: برخی شاخص‌ها در خوزستان بسیار نامطلوب هستند، برای مثال در هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم. در کل استان خوزستان هیچ جایی در شرایط پر آبی و کم آبی، آب سالم وجود ندارد.

مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: بر مبنای مصوبات هیات وزیران در بحث مناطق محروم، یک سری از شهرستان‌های خوزستان کاملا محروم تلقی می‌شوند و برخی از بخش‌های شهرستان‌ها و دهستان‌ها نیز کاملا محروم هستند.

وی افزود: ۹۱ شهرستان در کشور به عنوان مناطق کمتر برخوردار از اشتغال در کشور وجود دارند که از این تعداد، ۱۲ شهرستان در خوزستان جزو این مناطق هستند و معافیت‌های مالیاتی مانند مناطق آزاد مشمول آن‌ها می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه امسال گشایش‌های خوبی در بحث منابع محرومیت‌زدایی به وجود آمده است، گفت: ۱۲۴۷ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی، آب و راه روستایی برای مناطق محروم خوزستان در نظر گرفته شده است.

نیکو افزود: در استان خوزستان سعی می‌کنیم منابع را یکپارچه کنیم و منابع استانی، ملی و منابع محرومیت‌زدایی را در کنار هم قرار دهیم تا به صورت یکپارچه به فعالیت‌های خاصی تعلق بگیرند.

غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز گفت: حدود ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم. از حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی در خوزستان، ۸ هزار و ۵۰ کیلومتر آسفالت هستند و اگر منابع تامین شود تا پایان سال جاری ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته به راه‌های روستایی آسفالته افزوده خواهد شد.

وی افزود: برای تکمیل چنین طرح‌هایی و آسفالت راه‌های روستایی در خوزستان به اعتبار و منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.