×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
محیط زیست هیچ کاری برای “هورالعظیم” نکرده است / تصاویر مرگ ماهیان دل انسان را به درد می‌آورد

مجتبی یوسفی با انتقاد از وضعیت به وجود آمده برای تالاب هورالعظیم اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که متاسفانه در کشور با آن مواجه هستیم، نگاه‌های بخشی و عدم نگاه متوزان در موضوعات مختلف از جمله مسائل زیست محیطی است که باعث شده برای مردم در مناطق مختلف مشکلاتی به وجود بیاید.

وی افزود: تصمیمات غیر کارشناسی و عدم توجه به نظرات کارشناسان باعث شده است که مسائل و مشکلات جدی برای محیط زیست کشور به وجود بیاید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از مدیران پرمدعا که در مسائل مختلف خود را صاحب نظر می‌دانند، با تصمیمات غیر علمی و غیر کارشناسی مثل انتقال آب از حوضه‌های بین بخشی و عدم توجه به اکوسیستم و مسائل زیست محیطی، برای مناطق جنوبی به ویژه خوزستان مشکلات جدی به وجود می‌آورند.

یوسفی با بیان اینکه عدم توجه به مسائل زیست محیطی باعث به وجود آمدن هزینه‌های بسیاری برای کشور شده است، تصریح کرد: با خشک شدن تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان، شاهد وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان بودیم و برای مبارزه با ریزگردها مجبور شدیم هزینه‌های بسیاری متحمل شویم که این مساله نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح و تصمیم‌گیری‌های نادرست و غیر کارشناسانه برخی از مدیران است.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آقای کلانتری و مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست، تنها اسم محیط زیست را یدک می‌کشند اما در اصل “سازمان علیه محیط زیست” هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید متولی حل مشکلات به وجود آمده برای هورالعظیم باشد اما عدم تامین حق‌آبه این تالاب، باعث بروز مشکلات متعددی برای موجودات زنده تالاب و ساکنان حاشیه تالاب شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست محیطی تالاب هورالعظیم باشد.

یوسفی با اشاره به انتشار تصاویر مرگ ماهیان و تشنگی گاومیش‌ها در تالاب خشک هورالعظیم تصریح کرد: اکوسیستم تالاب هورالعظیم را بر هم زده‌اند. تصاویری که از مرگ ماهیان تالاب و گاومیش‌های هورالعظیم منتشر می‌شود، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. اگر موجودات زنده تالاب از بین بروند و هورالعظیم خشک شود، مثل دریاچه ارومیه دیگر نمی‌توان آن را به وضعیت گذشته بازگرداند.

وی با بیان اینکه تصمیمات غلط برخی مدیران مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است، افزود: معیشت افرادی که پیرامون تالاب هورالعظیم زندگی می‌کنند به خطر افتاده است.

این نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان‌های جنوبی، غربی و شرقی کشور به دلیل سوءمدیریت و نگاه ویژه به چند استان خاص، در حال خالی شدن از سکنه هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی مسائل مربوط به تالاب هورالعظیم را مطالبه خواهیم کرد و در سطح ملی نیز پیگیر حل مشکلات و تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم خواهیم بود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.