×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
اجرای سند سازگاری با کم آبی در خوزستان در مدت پنج سال

فاضل عبیات تدوین سند سازگاری با کم آبی را یکی از دستاوردهای خوزستان در ماه‌های اخیر دانست و بیان کرد: در بخش‌های مختلف در خوزستان، بیشتر از آب‌های سطحی استفاده می‌شود، و این با استان‌های دیگر که متکی در آب‌های زیرزمینی هستند تفاوت‌ زیادی دارد.

وی با اشاره به اختلاف نظرهای کارگروه استانی و کارگروه ملی سند سازگاری با کم آبی در ارتباط با آوردهای و مصارف سالانه خوزستان، افزود: در این مورد تمام دستگاه‌های اجرایی استانی مرتبط اعم از سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی، در زمینه آورد رودخانه‌ها و مسایل آب به اتفاق نظر رسیدند، که جزو موارد نادر بوده که این اتفاق در نتیجه نشست‌های متعدد و طولانی و برگزاری در حدود ۳۸ جلسه حاصل شد؛ کمیته ملی و کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی نیز در نهایت با تشریح وضعیت منابع و مصارف از سوی استان، موافقت خود را اعلام کرد.

عبیات اضافه کرد: مصارف خوزستان به جز نیازهای زیست محیطی حدود ۲۴.۵ میلیارد متر مکعب است که با احتساب نیازهای زیست محیطی حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب تخمین زده شد.

وی افزود: آورد رودخانه‌های خوزستان در درازمدت نیز در حدود ۳۰.۷ میلیارد متر مکعب است که با احتساب آب‌های زیرزمینی است که بخش کمی را در قیاس با رودخانه‌های بزرگ استان تامین می‌کند.

عبیات هدف از تدوین سند سازگاری با کم آبی را سازماندهی مصرف کنندگان آب در خوزستان بیان کرد و گفت: این برنامه ضمن اینکه آورد رودخانه‌های خوزستان را مبتنی بر واقعیت‌های این استان تصحیح کرد، مصرف‌کنندگان آب را ملزم می‌کند برنامه‌ای را برای صرفه جویی در مصرف اتخاذ کنند که این برنامه شامل شرکت‌های آب و فاضلاب، مدیریت شهری و فضای سبز و بخش صنعت، کشاورزی و شیلات نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه سند سازگاری با کم آبی خوزستان ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی باید آن را در برنامه‌های سال‌های آتی خود قرار دهند، اضافه کرد: به صفر رساندن پرتی آب در خطوط انتقال آب و شبکه آب شرب، افزایش کیفیت تاسیسات و اقداماتی در ارتباط با بخش کشاورزی جزو این برنامه است.

 

آمارهای غیرواقعی از آب روستایی

معاون استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه میزان برخورداری روستاهای خوزستان از آب به صورت واقعی ثبت نشده، ادامه داد: درصد برخورداری روستاهای خوزستان از آب ۸۷ درصد ثبت شده در حالیکه به اعتقاد ما کمتر از ۷۰ درصد روستاها از آب شرب برخوردار هستند که شرکت آب و فاضلاب کشور باید این ارقام را اصلاح کند.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید پایش مجددی انجام دهد و البته این وظیفه آب و فاضلاب کشور است که میزان برخورداری آب روستایی را واقعی ‌کند تا اعتبارات بر اساس نسبت واقعی توزیع شود.

عبیات، از خلف وعده مدیران در اجرای طرح‌های آبرسانی نیز انتقاد کرد و گفت: به دستور استاندار، مدیرانی را که به مصوبات جلسات عمل نمی‌کنند به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، زیرا مدیران در جلسات متعهد به انجام اقداماتی می‌شوند و ما بر اساس این مصوبات به مردم وعده می‌دهیم، بنابراین بدعهدی آنها از نظر ما قابل قبول نیست.

 

طرح‌های دراز مدت برای بی‌آبی روستاها

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: خوزستان در فصل گرم همیشه با پدیده تنش آبی روبه رو است؛ ما تعداد زیادی روستا داریم که یا فاقد آب شرب هستند یا آب شرب آنها با کمبود بسیار زیادی رو به روست به همین دلیل جلسات زیادی (حدود ۳۰ جلسه) با ریاست استاندار برای بررسی آب شهرستان‌ها و آبرسانی روستایی و ایجاد شرایط مطمئن برای آب شرب برگزار و پروژه‌هایی برای کاهش تنش آبی تعریف شده است، که از جمله آنها می‌توان به روستاهای شهر دهدز، بارانگرد ایذه، مسجدسلیمان، ابوشلوگ شادگان و غیزانیه اهواز اشاره کرد.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی به روستاهای شهرستان ایذه و باغملک افزود: مقرر شده که آب مورد نیاز این روستاها از دریاچه سد کارون ۳ در ایستگاه موسوم به رکعت تامین شود.

عبیات اضافه کرد: هم اکنون آب روستاهای اطراف دهدز از سه حلقه چاه تامین می‌شود که آبدهی این چاه‌ها کم و تعداد روستاهایی متصل به این شبکه بیشتر شده است، بنابراین مردم به ویژه در فصول گرم با تنش آبی روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: با تاکید استاندار ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه از محل اعتبارات استانی درنظر گرفته شده و کار آن در روزهای آتی آغاز می‌شود.

به گفته وی، پروژه تامین آب روستاهای دهدز از سد کارون۳ یک پروژه دراز مدت است و با توجه به اختلاف ارتفاع دهدز و این ایستگاه نیاز به چند مرحله پمپاژ آب وجود دارد، به همین دلیل باید بعضی از کارهای کوتاه مدت برای حل مشکل آب شرب مردم نیز انجام شود که از جمله آنها بهینه سازی استفاده و تامین آب از چاه‌های موجود است.

وی بیان کرد: پروژه پیش بینی شده برای تامین آب روستاهای بخش بارانگرد در باغملک نیز دراز مدت است و باید همزمان با آن اقدامات کوتاه مدت انجام شود.

عبیات افزود: توقع جدی داریم که دستگاه‌های اجرایی این پروژه‌ها را در موعد خود به اتمام برسانند.

وی با اشاره به پیگیری برای تامین اعتبار طرح‌های آبرسانی روستایی، بیان کرد: قرار است که بانک رفاه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بانک پارسیان یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۵۶ برای این طرح‌ها تا یکی دو هفته آتی تامین کنند؛ علاوه بر اینها اعتباراتی در رابطه با تنش آبی از سوی وزارت کشور به روستاها و شهرهای کوچک اختصاص می‌یابد.

بر اساس این گزارش، در پی کاهش بارندگی و کاهش آورد رودخانه‌های خوزستان، کارشناسان تابستان سختی را برای این استان پیش بینی کرده‌اند.

ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق پیش از این گفته بود: متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان ۳۵ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته است و آورد رودخانه‌ها به مخازن سدهای خوزستان نیز تا خرداد جاری ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم فعلی مخازن سدهای خوزستان ۵.۲ میلیارد مترمکعب است که نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کاهش داشته و کاهش ۳۰ درصدی تولید نیروگاه‌های برقابی را به دنبال داشته است.

به گفته ایزدجو، در سال آبی جاری اجازه کشت حدود ۸۸ هزار هکتار محصولات زراعی تابستانه داده شده است که نسبت به سال نرمال حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات آب روستایی در بیش از ۷۰۰ روستای خوزستان، نگرانی از تنش آب شرب در روستاها بیشتر شده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.