×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
عملیات جابه‌جایی و برپایی همزمان دستگاه حفاری ۲۷ در میدان سپهر آغاز شد

سید مجید موسوی بیان کرد: تاکنون ۲۰ درصد تجهیزات و ادوات این دکل سنگین حفاری به این موقعیت انتقال و بر روی مکان چاه شماره – ۲ سپهر در حال نصب و برپایی است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری همراه با شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی، ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در این میادین حفر و تکمیل خواهد کرد افزود: پس از آغاز عملیات حفاری نخستین چاه در قالب این پروژه با به کارگیری دستگاه حفاری ۹۴ فتح در میدان جفیر ، با استقرار دستگاه حفاری ٢٧ فتح حفر دومین چاه در میدان سپهر وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

مدیر پروژه حفاری ۶ حلقه چاه در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با تاکید براینکه امکان استقرار دستگاه حفاری سوم نیز برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه  وجود دارد ادامه داد:در چارچوب اجرای این پروژه شرکت ملی حفاری ایران، تامین دستگاه حفاری و انجام خدمات فنی جانبی را بر عهده دارد.

موسوی گفت: حفاری این چاه‌ها در حوزه فعالیت شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان مجری طرح توسعه میدان های نفتی غرب کارون در استان خوزستان اجرا می شود.

وی افزود: دکل حفاری ۲۷ فتح از دستگاه‌های زیرنظر سرپرستی مدیریت عملیات حفاری خشکی – یک است که در اواخر سال ۱۳۸۸ به ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران پیوست و حفر و تکمیل ۲۶ حلقه چاه به متراژ ۷۷ هزار و ۱۲۰ متر را در کارنامه خود دارد.

ایران در سال ۹۲، روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت می‌کرد که این رقم در شرایط کنونی با رشد ۴۷۰ درصدی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که علاوه بر ایجاد ثروت برای کشور، باعث شده تا ایران بتواند سهم خود را از این میادین مشترک بازپس بگیرد.

به گزارش ایرنا، میادین غرب کارون جزو جوان ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود در مجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته‌ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت کرده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.

از این رو در سال‌های اخیر تلاش شده تا برداشت نفت و همچنین ظریب بازیافت از این میدان‌ها افزایش پیدا کند زیرا اگر ایران سهم خود را در زمان مناسب استخراج نکند فرصت را برای همسایه غربی برای برداشت بیشتر فراهم می‌آورد.

با توجه به این مسایل است که وزارت نفت در دولت تدبیر و امید توسعه میادین غرب کارون را در کنار بهره‌برداری از فازهای معطل مانده پارس جنوبی در اولویت کاری خود قرار داد و در این زمینه نیز کارنامه‌ای موفق به گذاشت تا آنجا که برداشت نفت از غرب کارون در هشت سال گذشته از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشد ۴۷۰ درصدی است.

هدفگذاری برای برداشت نفت از این میادین مشترک روزانه یک میلیون بشکه در روز است که با اقداماتی نظیر افزایش ظریب بازیافت و همچنین توسعه میدان انجام خواهد شد.

در آخرین اقدام برای رسیدن به برداشت حداکثری از میادین غرب کارون، پارسال قراردادی برای توسعه آزادگان جنوبی به امضا رسید.

هم اکنون ظرفیت تولید این میدان به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است و با اجرای قرارداد تکمیل توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه در ۳۰ ماه محقق می‌شود.

برای اجرای این طرح که طرح ساخت واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی است، تامین بیش از ۱۶۵ میلیون یورو کالا و تجهیزات به پیمانکاران، سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی واگذار شده است.

شرکت ملی حفاری ایران که دفتر مرکزی آن در اهواز است یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است و اجرای عملیات حفاری به منظور اکتشاف، تولید و بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز و تعمیر و ترمیم آنها ایجاد چاه‌های تزریقی و انجام تمامی خدمات فنی وابسته اعم از قلمرو داخلی و فلات قاره را بر عهده دارد.

این شرکت هم‌اکنون دارای ۷۵ دکل حفاری است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.