×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۶۰۹ پایگاه در خوزستان ادامه دارد

علی حسن زاده با اشاره به آمارگرفته شده کودکان سه تا۶ سال ازاداره کل ثبت احوال در امسال بیان کرد: تعداد کل کودکانی که دراین رده سنی قراردارند ، ۳۹۷ هزار و۵۵۶ نفر است و برای آن که بتوانیم صد در صد کودکان را در مدت زمان بیشتری مورد ارزیابی قراردهیم این طرح ازنیمه اردیبهشت آغاز شده و برای پوشش این طرح ۶۰۹ پایگاه در ۲۷ شهرستان مستقر شده‌اند که بیشترین آن با ۱۲۳ پایگاه غربالگری در شهراهواز و کمترین آن در شهرستان گتوند با یک پایگاه است.

وی افزود: ۵۳۰ مربی آموزش دیده برای غربالگری اولیه در نظر گرفته شده  که ازطریق چارت E یا دستگاه بینایی سنجی کارمعاینه را انجام می‌دهند و در صورتی که کودک در این مرحله دچار مشکل باشد به سطح ۲ یا کارشناس بینایی سنج ارجاع داده می‌شود.  ۴۰ کارشناس بینایی سنج و ۱۵ متخصص چشم پزشک در این طرح با بهزیستی همکاری می‌کنند.

حسن زاده با اشاره به اینکه ۱۵ عدد دستگاه غربالگری خودکار در خوزستان برای کودکانی که از طریق چارت بینایی سنجی همکاری نمی‌کنند وجود دارد بیان کرد: این دستگاه با فاصله یک متری مقابل چشم کودک قرار گرفته و با عکسی که از چشم کودک می گیرد گزارش غربالگری به صورت خودکارداده می‌شود و از این طریق عارضه تنبلی چشم مشخص می‌شود.

وی افزود: از ابتدای این طرح تاکنون ۲ هزارو ۶۰۰ کودک سه تا ۶ سال در خوزستان معاینه شده‌اند وامید است که با مراجعه خانواده هابه پایگاه‌های دایمی و سیار بینایی سنجی ومراکز بهداشت تا پایان سال، بتوانیم همه کودکان جامعه هدف را مورد غربالگری بینایی قرار دهیم.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به پاندمی کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از برنامه های عمومی در پارسال بیان کرد:  ۱۵۲هزارکودک در این طرح مورد غربالگری اولیه بینایی قرار گرفتند و از این تعداد، پنج هزارو ۴۵ کودک نیازمند به ارجاع بینایی سنج ، شناسایی شدند که ازاین  تعداد فقط سه هزارو ۵۷۴ مورد برای معاینه سطح ۲ مراجعه کردند.

وی ادامه داد:از این تعداد کودک مراجعه کننده ۲۱۵ کودک دارای مشکلات جدی بوده که  به سطح سه یا چشم پزشک ارجاع داده شدند که تاکنون ۱۹۸ مورد آنها به چشم پزشک مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: از کل تعداد شناسایی شده با مشکل بینایی تعداد۴۴۸ کودک نیاز یه عینک و دچار ضعف بینایی بودند که ۳۵۰ مورد  برای خرید عینک ازبهزیستی کمک هزینه دریافت کردند. تعداد۷۸۹ کودک دارای تنبلی چشم یا آمبلویی تشخیص داده شده و تعداد۲هزارو ۲۳ کودک هم دارای سایر بیماری چشمی بودند که از طرف متخصص چشم پزشک دارو یا عینک دریافت کردند. همچنین  ۲ کودک نیازمند عمل جراحی چشم نیز از طرف بهزیستی یارانه درمان دریافت کرده و عمل جراحی شدند.

حسن زاده با اشاره به هدف طرح پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلات بینایی در کودکان است بیان کرد: تنبلی چشم در سن طلایی سه تا ۶ سالگی قابل درمان است و در سنین بالاتر کار درمان سخت تر می شودلذا کودکی که دچار تنبلی چشم در یک چشم شود دچار انحرافات چشمی، خستگی زود رس و سردرد مداوم شده و در صورت تنبلی دو چشم مشکلات جدی تری کودک را تهدید می‌کند.

وی افزود: در هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می‌شود و کودکان ضمن داشتن ماسک و فاصله مناسب با مربی و ضد عفونی کردن مکان مورد نظر غربالگری بینایی می‌شوندلذا با توجه به اهمیت این طرح ، ضروری است که خانواده‌ها ضمن رعایت دستورالعمل‌ بهداشتی به پایگاه‌های تعیین‌شده در هر شهرستان مراجعه کنند و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

تنبلی چشم یا “آمبلیوپی”  نوعی اختلال بینایی است که اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود فرد را از ناحیه چشم، کم‌بینا یا نابینا می‌کند که در صورت تشخیص به‌موقع به‌راحتی درمان می‌شود

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.