×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
هدررفت ۲میلیارد مترمکعب آب با آبیاری سنتی کشاورزی در خوزستان

قاسم سلیمانی دشتکی چهارشنبه در نشست چالش ها و راهکارهای نوین و پیاده سازی الگوی کشت هوشمند به منظور مدیریت پایدار منابع آب که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول ریاست جمهوری و جمعی از مدیران کشوری در سرسرای استانداری خوزستان برگزار شد بیان کرد: در کل استان قسمت اعظم کشاورزی غرقابی و سنتی است و استفاده از کانالهای آبیاری در این روش چند مشکل عمده دارد که تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: در این روش در بالادست معارضان زیادی بدون برنامه آب برداشت می کنند، به همین دلیل یکی از راه ها این است که خطوط انتقال آب به جای کانال استفاده شود ،که هم از هدررفت آب جلوگیری شود و هم از برداشت آب به صورت غیرمجاز در بالادست جلوگیری شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مهم ترین طرح کشاورزی در استان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است افزود:  حدود ۲۷۰ هزار هکتار این طرح در استان اجرا شد که از این میزان تنها ۷۰ هزار هکتار از آبیاری هوشمند استفاده می شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از این طرح در استان هنوز اجرا نشده است ادامه داد: می توان برای اجرای بخش دوم این طرح از صندوق توسعه ملی استفاده کرد و یا از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتباری که در اختیار جهاد نصرهست، استفاده نمود.

وی گفت: همچنین می توان  از ۴۵ هزارمیلیاردریال اعتباری که برای این طرح در کشور لحاظ شده علاوه بر اعتباری که برای خوزستان در نظر گرفته شده است، استفاده نمود و بخش دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را در استان آغاز کرد.

استفاده از بخش خصوصی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه این نشست بیان کرد: می توان از ظرفیت بخش خصوصی  برای انجام این طرح و یا حتی احیای زمین های کشاورزی استفاده نمود.

وی گفت: می توان در کشاورزی استان نیز از بخش خصوصی استفاده کرد و از کشاورزان خواست تا زمین های خود را برای چند سال به بخش خصوصی اجاره دهند تا بعد از دریافت سود توسط بخش خصوصی و احیای زمین ها و سیستم آبیاری زمین ها به کشاورز برگشت داده شود.

استفاده از آب رودخانه ها و دریا در صنعت

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر مصرف آب پتروشیمی ها و صنعت دراستان بیش ازحدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب است.

وی گفت: پتروشیمی ها در استان در کنار دریا هستند با این وجود از آب شبکه برای مصارف صنعتی خود استفاده می کنند این در حالی است که باید از آب رودخانه و دریا برای مصارف خود برداشت کنند.

سلیمانی دشتکی افزود: پیشنهاد دارم که از دریا و یا رودخانه با استفاده از دستگاه شیرین کن و یا از پساب فاضلاب برای صنعت استفاده کنند.

وی گفت: طرح کشت و توسعه  نیشکر چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف دارد این در حالی است که مزارع نیشکر و کارخانه های آن نیز در کنار رودخانه ها هستند ومی توانند از آب شیرین کن استفاده کنند، باید شرایط را به گونه ای ایجاد کنیم که از این فرآیند برای تامین آب استفاده کنند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: امسال خوزستان با خشکسالی بسیار شدیدی مواجه است و امسال به طور کامل کشت برنج و شلتوک و کشت فصلی را ممنوع کردیم که نارضایتی هایی را به دنبال دارد.

وی گفت: کشاورزان گلایه و اعتراض دارند که از مجموع خسارتهای سیل ۹۸ که توسط کارشناسان برآورد شده، تنها ۶۳ درصد پرداخت شده است و ۳۷ درصد مابقی خسارت های تایید شده کشاورزان پرداخت نشد و امسال نیز اجازه کشت هیچ محصولی را ندارند.

خوزستان سالانه  حدود ۱۷ میلیون تن تولید محصولات زراعی  دارد و در این بخش رتبه اول کشور را دارد.

تولید سالانه گندم دراستان نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و در این بخش رتبه نخست کشور را دارد.

خوزستان در شاخص تولید کلزا با تولید ۱۰۱ هزار تن و در بخش تولید چغندر قند با تولید یک میلیون و یکصد هزار تن نیز رتبه اول کشور را داراست.

این خطه زرخیز همچنین با تولیدهفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول نیشکر و سالانه یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن ذرت نیز در رتبه نخست کشور قرار گرفته است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.