×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تنش آبی جدی در ۵۰۰ روستای خوزستان

فرزان عباسیان با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در شهرهای خوزستان حتی در فصل تابستان، اظهار کرد: ۱۸ شهر خوزستان دارای سیستم دفع بهداشتی فاضلاب با ۵۴۰۰ کیلومتر خطوط هستند که عمر مفید بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر آن، بالای ۵۵ سال است یعنی عمر مفید این خطوط گذشته است. یکی از دلایل پس‌زدگی فاضلاب در مناطق این است که جمعیت افزایش یافته است و باید ظرفیت‌سازی شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که موجب مساعدت یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی مقام معظم رهبری برای اهواز شد، همین ظرفیت‌سازی جدید بوده است و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این زمینه کار خواهد کرد تا حدود ۹۴ کیلومتر کلکتور اصلی در مدت سه سال، اصلاح و ظرفیت‌سازی جدید ایجاد شود.

سرپرست شرکت آبفا خوزستان گفت: همچنین ۱۵ ایستگاه پمپاژ احداث و ۱۰ ایستگاه پمپاژ بهسازی می‌شوند. با توجه اینکه شرق اهواز جمعیت بیشتری دارد و نیازمند خطوط و سیستم دفع فاضلاب بهداشتی بیشتری است، عمده کار در شرق اهواز انجام می‌شود.

عباسیان بیان کرد: سرقت درب منهول در خوزستان تبدیل به معضل شده است؛ حدود ۱۴۵ هزار منهول در استان خوزستان وجود دارد که در چهار سال گذشته، ۲۵ هزار درب منهول سرقت شد و درب‌های جدید نصب شده است.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم درب منهول بتنی یا دو جنس دیگر به جای درب‌های منهول چدن، جایگزین کنیم اما این درب‌ها را هم سرقت می‌کنند. این مسائل با دادستان اهواز مطرح شد و مقرر شد که دستگاه‌های انتظامی کمک حال ما شوند. از طرفی ما نیز مجددا خرید درب منهول را در دستور کار قرار دهیم و از درب منهول بتنی استفاده ‌کنیم البته می‌دانیم که این درب‌های بتنی هم سرقت می‌شوند و میل‌گردهای درون این درب‌ها را به فروش می‌رسانند.

سرپرست شرکت آبفا خوزستان عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد پس‌زدگی‌ها مربوط به سرقت درب منهول بوده است. در این موارد، درب منهول سرقت شده و زباله و نخاله وارد منهول شده است؛ این نخاله‌ها در خطوط جریان پیدا می‌کنند و موجب انسداد می‌شوند بنابراین در تلاش هستیم به نحوی درب منهول جدید نصب شود اما سرقت‌ها امان ما را بریده است.

عباسیان در خصوص بلاتکلیفی ۹۰۰ نیروی آبدار و ۶۳۷ نیروی طرحی، گفت: در خوزستان شرکت آبفا خوزستان، آبفا اهواز و آبفا روستایی داشتیم که شرکت‌های آبفای خوزستان و اهواز نیروهای خود را مدیریت می‌کردند و تابع چارچوب و قوانین خاص خود بودند و نیروهای این شرکت‌ها مساله‌ای نداشتند اما نیروهای شرکت آبفای روستایی ‌قبل از ادغام هم مشکلات عدیده‌ای در حوزه پرداخت داشتند و تجمع می‌کردند.

وی افزود: بر اساس قانون، شرکت آبفای روستایی اجازه داشت ۱۱۲ نیرو داشته باشد اما این نیروها غیرمتعارف و خارج از ضوابط استخدام شدند که دو سه سال بیمه‌پردازی نداشتند. برای رفع مشکلات بیمه‌ای آن‌ها جلساتی داشتیم و قرار شد مشکلات بیمه‌ای و سوابق آن‌ها حل شود.

سرپرست شرکت آبفا خوزستان ادامه داد: پس از ادغام شرکت آبفای روستایی با شرکت آبفا خوزستان، بخشی از حقوق و دستمزدها این نیروها پرداخت شده است اما با توجه به اینکه حقوق و دستمزد این نیروها در چارچوب اعتبارات دولتی پرداخت می‌شد؛ قبل از ادغام، ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتند که باید مانده بدهی این نیروها به نحوی پرداخت شود. استاندار خوزستان نیز پیگیر حل حقوق و دستمزد این نیروها است. حتی یک قطعه زمین را دو بار به مزایده گذاشتیم تا از این طریق، بخشی از حقوق و دستمزد این نیروها که از سال ۹۷ به بعد را پرداخت کنیم اما مزایده شرکت‌کننده نداشت و این زمین هم به فروش نرفته است. البته حقوق و دستمزد این نیروها باید از محل طرح‌های ملی و عمرانی جبران شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ شهرستان خوزستان تنش آبی وجود دارد، عنوان کرد: ۷۰۲ روستا در خوزستان دارای تنش جدی آب هستند یعنی کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز آب دارند که بر اساس فهرست سال ۹۹، مشکل این روستاها با اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومان حل می‌شود. مقرر شده بود که ۳۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار از طریق ماده ۵۶ که تسهیلات دولتی است جبران شود. همچنین باید ۱۸۰ میلیارد تومان توسط وزارت نیرو و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تامین شود که تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات ماده ۵۶ تخصیص یافت که امیدواریم این تسهیلات توسط دو بانک رفاه کارگران و پارسیان سریع‌تر در اختیار ما قرار دهند و پیگیر حل مسائل مراتب بانکی هستیم.

عباسیان افزود: امسال سازمان برنامه و بودجه برای این شرکت، ۱۵۰ میلیارد تومان و در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

سرپرست شرکت آبفا خوزستان گفت: تا اردیبهشت‌ماه مشکل ۲۰۰ روستا از ۷۰۲ روستا برطرف شده و ساماندهی شده‌اند. همچنین حدود ۵۰ روستا شناسایی شده‌اند که با اعتبار ۸۷ میلیارد تومان مشکلات این روستاها حل می‌شود که پروژه‌ها فعال شده‌اند. روز گذشته پروژه آبرسانی به ۱۱ روستا و سامانه مرزی شلمچه کلنگ‌زنی شده و در مدت ۴۰ تا ۴۵ روز، کمبود آب این روستاها برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با این وجود هنوز در ۵۰۰ روستا مشکل جدی داریم که باید اعتبار مورد نیاز این روستاها تامین شود. در حال حاضر با تانکر در حال ارائه خدمات به این روستاها هستیم اما با توجه به تنش آبی جدی امسال، درخواست تانکر و اعتبار برای تامین تانکر داشته‌ایم که باید اعتبار تأمین شود و یا از محل‌های دیگر تانکرهای در اختیار ما قرار بگیرد.

عباسیان در خصوص رها کردن پروژه‌ها و عدم بهره‌برداری از پروژه‌ها، بیان کرد: طرح‌هایی که تعریف می‌شود توسط اعتبارات دولتی اجرا می‌شوند. در سال ۹۶ در شرکت آبفای خوزستان مصوبه‌ای داشتیم که ۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه فاضلاب و اصلاح شبکه آب داشته باشیم اما تاکنون ۷۶ درصد پروژه‌های حوزه‌های آب با ۳۶۰ میلیارد تومان دیون و ۶۲ درصد پروژه‌های فاضلاب با ۴۳۰ میلیارد تومان دیون پیشرفت داشته‌اند بنابراین عمده پروژه‌هایی که متوقف می‌شوند و برنامه‌های زمان‌بندی ما را به چالش و انحراف می‌کشاند، به دلیل بحث اعتباری و مالی است. با این وجود ۱۲۰۰ کیلومتر از ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط آبرسانی اصلاح شده‌اند.

وی افزود: اجرای این کارها، هنر مدیریتی در مجموعه شرکت آب و فاضلاب و تعامل و هم‌افزایی پیمانکاران بومی خوزستان با وجود تنگناهای اعتباری است که جای تشکر دارد. شاید پروژه‌ها در زمان‌بندی تکمیل نشدند اما در حال فعالیت هستند که امیدواریم با تامین اعتبار امسال توسط سازمان برنامه و بودجه و حمایت استاندار خوزستان، پروژه‌های تعریف‌شده تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.