×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شهروندان هر واکسن در دسترس را پذیرا باشند

امراله مردانی در خصوص وضعیت کیت‌های تشخیص کرونا اظهار کرد: از ابتدای پیک سوم کرونا در خوزستان تاکنون ۸۵ هزار تست در مراکز بهداشتی منتخب در شرق اهواز انجام شده است که از حدود ۶۵ درصد از این مراجعه‌کنندگان تست PCR گرفته شد.

وی گفت: تقریباً ۵۴ درصد از مراجعه‌کنندگان مرد و ۴۶ درصد زن بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: در یک برهه زمانی میزان انجام تست روزانه کرونا در استان خوزستان به ۲۵ هزار تست نیز رسیده بود.

وی گفت: مشکلی برای تأمین کیت‌های تست کرونا وجود ندارد و تنها در یک برهه زمانی که درصدد بودیم وضعیت دیگر استان‌ها قرمز نشود، تلاش بر این بود تا تمامی راهکارهای موجود را برای شناسایی بیماران انجام دهیم؛ در آن برهه زمانی تقریباً ۴۴ هزار تست کرونا در فرودگاه اهواز گرفته شد و حدود ۴۱۱ نفر با تست مثبت کرونا شناسایی شدند و اجازه خروج به آن‌ها داده نشد.

مردانی در خصوص تست‌های سریع تشخیص کرونا، تصریح کرد: تست سریع کرونا به صورت هدفمند و در قالب طرح شهید سلیمانی انجام می‌شود و در ازای هر بیمار مثبت، حداقل ۱۰ تست و حداکثر ۲۰ تست از اطرافیان بیمار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به میزان مراجعه‌ روزانه به مراکز بهداشتی شرق اهواز افزود: در حال حاضر تعداد مراجعین به مراکز منتخب بهداشتی در شرق اهواز روزانه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر است که این تعداد در مقایسه با ماه گذشته به نصف رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز ادامه داد: در حال حاضر شرایط بیماری کرونا نسبتاً پایدار شده است و این شرایط می‌طلبد که هم‌وطنان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل نشوند.

مردانی درباره روند واکسیناسیون در شرق اهواز گفت: سند ملی واکسیناسیون در چهار فاز طراحی شده است و باید به مرحله اجرا برسد؛ در فاز اول کارمندان حوزه بهداشت و درمان، بیماران خاص و جانبازان تحت مراقبت قرار داشتند و در حال حاضر در فاز دوم واکسیناسیون، واکسیناسیون سالمندان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: اولین گروه از سالمندان که واکسیناسیون آنها انجام شده، گروه سنی ۸۰ سال به بالا بوده است و تقریباً ۹۴ درصد از این گروه در شرق اهواز واکسینه شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: حدود ۷۳ درصد واکسیناسیون افراد گروه سنی ۷۹- ۷۵ سال در استان خوزستان و نیز حدود ۸۴ درصد در حوزه مرکز بهداشت شرق اهواز واکسیناسیون شده‌اند.

مردانی افزود: تقریباً ۴۱ درصد از سالمندان ۷۴- ۷۰ سال در حوزه شرق اهواز واکسینه شده‌اند که پس از اتمام این گروه‌ها، کمیته واکسیناسیون درباره گروه بعدی برای دریافت واکسن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی درباره ثبت اطلاعات افراد برای واکسیناسیون گفت: اطلاعات گروه هدف واکسیناسیون در سامانه سیب وجود دارد که با تماس و ارسال پیام به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. عده‌ای از سالمندان که اطلاعاتی از آن‌ها در دسترس ما قرار ندارد از طریق ثبت‌نام اینترنتی و افرادی که دسترسی به ثبت اینترنتی ندارند از طریق سفیران سلامت، بسیج محلات، مساجد و هر طریقی اطلاع‌رسانی را انجام دهند تا هیچ یک از سالمندان از دریافت واکسن بی‌بهره نمانند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به درصد تفکیکی واکسیناسیون انجام‌شده در شرق اهواز تصریح کرد: ۴۶ درصد واکسیناسیون برای سالمندان، ۳۹ درصد برای پرسنل بهداشت و درمان و ۷ درصد برای پرسنل نظام‌ پزشکی انجام شده است.

مردانی با اشاره به انواع واکسن‌های استفاده شده در استان خوزستان افزود: تاکنون از چهار نوع واکسن آسترازنکا (کره جنوبی)، بهارات (هند)، سینوفارم(چین) و اسپوتنیک(روسیه) برای واکسیناسیون گروه‌های سنی هدف انجام شده است و تا به حال عارضه‌ای در خصوص تزریق این واکسن‌ها وجود نداشته است. بیشترین نوع واکسنی که تاکنون برای سالمندان و بقیه افراد تزریق شده است نیز واکسن سینوفارم بوده است.

وی گفت: آنچه در حال حاضر مهم است دریافت و تزریق واکسن است و هر واکسنی که در دسترس قرار می‌گیرد باید به گروه هدف تزریق شود زیرا در حال حاضر تنها راه کنترل بیماری، واکسیناسیون است و برای تمامی بیماری‌هایی که در دنیا فراگیر شده‌اند، واکسیناسیون اولین و آخرین راه موجود بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: درخواست من از مردم این است که هر واکسنی که در اختیار مراکز بهداشتی برای گروه‌های هدف قرار می‌گیرد را دریافت کنند.

مردانی در خصوص استقبال مردم از دریافت واکسن گفت: سه هفته از آغاز واکسیناسیون سالمندان گذشته است و خوشبختانه ترس و اضطراب افراد در خصوص تزریق واکسن از بین رفته است.

وی با اشاره به فاصله زمانی بین تزریق دوز واکسن‌های مختلف افزود: تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم و اسپوتنیک سه تا چهار هفته بعد از دوز اول و واکسن آسترازنکا نیز ۱۲ هفته بعد از تزریق دوز اول است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در شرق اهواز قبل از اینکه واکسیناسیون برای همکاران ما انجام شود، هر هفته تعداد قابل توجهی از پرسنل بهداشتی به کرونا مبتلا می‌شدند اما پس از آنکه دوز دوم واکسن را دریافت کردند، در یک ماه اخیر تنها تست کرونا یک نفر از همکاران ما مثبت شده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.