×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سوزاندن بقایای گیاهی در خوزستان خیانت به نسل‌های آینده است

خدا رحم امیری زاده با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش ، بیشتر پس از برداشت محصولات پاییزی خوزستان انجام می‌شود افزود:آتش زدن کاه و کلش باعث حذف بقایای گیاهی و تضعیف مواد آلی خاک می‌شود در حالی که این مواد نقش موثری در بهبود حاصلخیزی خاک هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی دارند و باعث تعادل در آزادسازی و مصرف مواد غذایی موجود در خاک می‌شوند.

وی گفت: مواد آلی ، PH خاک را کاهش داده و بدین ترتیب میکروارگانیسم های خاک افزایش می‌یابد.

امیری زاده با بیان اینکه در مناطق گرم و گرم و خشک خاک ها از نظر مواد آلی فقیر هستند اضافه کرد: کاه و کلش محیط امنی برای زندگی انواع موجودات از جمله ‌وحوش و پرندگان به‌وجود می آورد و آتش زدن آن، این محیط امن را از بین می‌رود و ضمن صدمه زدن به محیط زیست، گاهی باعث صدمه مستقیم به این موجودات و انسان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: موجودات ذره بینی که باعث آزادسازی مواد خاک می شوند نیز با آتش زدن کاه و کلش از بین می روند زیرا دمای سطح خاک افزایش می یابد.

امیری زاده با بیان اینکه خطر احتمالی برای انسان‌ها نیز با آتش زدن کاه و کلش وجود دارد افزود: کاه و کلش منبع خوبی برای تهیه علوفه دام به ویژه در شرایط خشکسالی است.

وی گفت: کاه و کلش موجود در مزارع باعث حاصلخیزی خاک در فصل تابستان در مناطق گرم و خشک می‌شود به دلیل اینکه اگر سطح خاک بدون پوشش باشد بر اثر تابش آفتاب دچار فرسایش می‌شود و خاک ، بر اثر وزش باد جابه جا می شود.

وی از کشاورزان خواست از سوزاندن کاه و کلش به طور جدی خودداری کرده و به کسی هم اجازه آتش زدن مزارع را ندهند.

امیری زاده با بیان اینکه شخم زدن مکرر به ساختمان خاک صدمه وارد می کند به کشاورزان پیشنهاد کرد از روش های کشت حفاظتی از جمله کشت مستقیم استفاده کنند زیرا علاوه بر کاهش هزینه تهیه زمین و کشت، باعث کاهش تعداد تردد ادوات در زمین و میزان مصرف سوخت می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تردد زیاد در زمین باعث سفت شدن خاک می شود و مانع رشد ریشه در خاک می شود افزود: با کشاورزی حفاظتی نفوذ آب و هوا در خاک بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه تولید محصول بیشتری در طول مدت زمان خواهیم داشت.

امیری زاده کاهش هزینه تولید در هکتار و افزایش درآمد خانوار را از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی بیان و اضافه کرد: آمادگی داریم در قالب تسهیلات بانکی با بهره پایین تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی قرار دهیم.

وی گفت: حدود ۳۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی از جمله انواع چیزل ، در قالب خط اعتبار مرحله هشتم در سال ۱۳۹۹ در راستای کشاورزی حفاظتی ، تحویل کشاورزان خوزستانی شده است.

امیری زاده افزود:در قانون اساسی، قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک ، قانون مجازات اسلامی و برنامه ششم توسعه به عواقب سوزاندن بقایای گیاهی و جرم تلقی کردن آن اشاره شده است.

با وجود اخطارها و هشدارها ، در روزهای اخیر گزارش هایی از آتش زدن بقایای محصولات برداشت شده از گوشه و کنار خوزستان دریافت شده است.
پیش‌تر مواردی از سرایت آتش ناشی از سوزاندن کاه و کلش به عرصه‌های منابع طبیعی و درختان کنار جاده‌ها به‌ ویژه درمناطق شمالی خوزستان دریافت شده بود.

برداشت گندم از سطح ۵۷۰ هزار هکتار مزارع آبی و دیم خوزستان که از دهه سوم فروردین آغاز شده و همچنان ادامه دارد و برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در زمین، برای آماده شدن کشت بعدی می‌کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.