×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
بازارهای محلی اهواز در آستانه عید فطر کنترل شود

مهران احمدی بلوطکی روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت و کنترل بیماری کرونا شهرستان اهواز در سالن جلسات فرمانداری، اظهار داشت: دغدغه اصلی در عید فطر بازار کیان بوده که در این روزها همچنان شکل و شمایل گذشته خود را دارد.

وی افزود: در شرایطی که اهواز در وضعیت قرمز قرار داشت، هیچ اراده‌ای برای اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی در بازارهای محلی از جمله کیان و زینب وجود نداشت.

احمدی بلوطکی با اشاره به کاهش بار مراجعات کرونا در یکی دو هفته گذشته، افزود: ۳۰ درصد بار مراجعات مرکز بهداشت غرب اهواز در هفته گذشته کاهش یافته است، بنابراین اکنون بهترین زمان برای ثبات وضعیت این بیماری است اما به دلیل در پیش بودن ایام عید فطر، متاسفانه در بدترین شرایط تصمیم گیری هستیم.

وی تصریح کرد: بعد از یکصد روز از پیک سوم بیماری کرونا در اهواز، اکنون روند کاهشی شده و هر گونه کوتاهی و سهل انگاری اهواز را به ادامه روزهای سخت گذشته بازمی‌گرداند.

احمدی بلوطکی تاکید کرد: از ظرفیت‌های اجرایی و معتمدان و سازمان‌ها برای کنترل وضعیت اهواز در ۱۰ روز آینده، باید استفاده کنیم تا اهواز به خیز قبلی بیماری کرونا، آنهم در آستانه انتخابات بازنگردد.

وی از شهروندان تقاضا کرد که عید فطر امسال را نیز به صورت مجازی برگزار کنند تا شرایط نسبتا خوبی که اکنون حاصل شده تثبیت شود و ادامه یابد.

احمدی بلوطکی با اشاره به کاهش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: در مرکز غرب اهواز در هفته گذشته هفت مورد فوت ناشی از این بیماری داشتیم، در حالیکه در هفته قبل از آن ۹ مورد و ۲ هفته قبل نیز ۱۲ مورد فوتی اتفاق افتاده بود.

 

مقاومت در مقابل واکسن

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز همچنین گفت: ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۸۰ سال در کلانشهر اهواز علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند.

وی با بیان اینکه خوزستان در واکسیناسیون در کشور پیشقدم بوده، افزود: واکسیناسیون علیه بیماری کرونا هم اکنون از گروه بیماری‌های خاص و سالمندان عبور کرده و وارد هرم سنی شدیم و واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال نیز در حال انجام و واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز از شنبه گذشته آغاز شده است.

احمدی بلوطکی با اشاره به مقاومت برخی از افراد برای تزریق واکسن، گفت: در برخی از افراد به ویژه سالمندان نگرانی‌هایی از بابت تزریق واکسن کرونا وجود دارد که نیاز به آموزش و اطلاع رسانی دارند تا تشویق به دریافت واکسن شوند.

وی افزود: اکنون در همه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی غرب اهواز واکسیناسیون در حال انجام است و اطلاع رسانی نیز صورت گرفته اما در برخی از مناطق به ویژه در مناطق حاشیه و روستایی تمایل کمتری به تزریق واکسن وجود دارد به طوری که دیروز در منطقه الهایی و الباجی از ۱۳۰ نفر گروه هدف، تنها ۲۰ نفر واکسن زده‌اند و مشاهده شده که برخی جوانان مانع واکسن زدن پدربزرگ و مادربزرگشان می‌شوند.

احمدی بلوطکی اساسی‌ترین راه برای کنترل پاندومی را واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: در گروه سنی بالای ۷۵ سال از واکسن‌های سینوفارم چین و اسپوتنیک روسیه استفاده می‌شود که پوشش و ایمنی خوبی ایجاد می‌کنند و کمترین عوارض را دارند و عارضه آنها بدن درد معمولی در یک درصد افراد است.

وی با بیان اینکه باید ذهنیت و باور خود را اصلاح کنیم، تاکید کرد: من تضمین می‌دهم که واکسن کرونا به جز ایمنی و حفظ جان شهروندان و فرار از دغدغه‌های کنونی، نتیجه‌ای برای شهروندان نخواهد داشت.

در حال حاضر جمعیت هدف زیاد نیست اما در روزهای آینده با آغاز واکسیناسیون رده‌های سنی ۵۰ سال و پایین‌تر که چندین هزار نفر جمعیت دارند، در صورت ادامه این مقاومت‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

بحران آب و کرونا در روستاها

بخشدار اسماعیلیه همچنین در این نشست خواستار حل مشکل آبرسانی به روستاهای شهرستان اهواز به ویژه در شرایط کرونا شد.

الیاس نیسی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستاها جدی گرفته نمی‌شود، افزود: روستاها با بحران آب مواجه هستند و پیک تابستانه آغاز شده است، این در حالیست که اکنون روستاهای زیادی با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی اضافه کرد: برخی از روستاها در روز تنها چهار ساعت آب دارند که با توجه به ضرورت رعایت الزامات بهداشتی در دوران کرونا باید مشکل این روستاها حل شود.

 

درخواست واکسیناسیون برای کارکنان بخش فاضلاب

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت آبفا اهواز همچنین در این نشست، خواستار اولویت در تزریق واکسن به کارکنان بخش فاضلاب این شرکت شد.

علیرضا کیانی‌فر گفت: ۸۰۰ نفر از کارکنان این شرکت در سپتیک‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها مشغول به کار هستند و بصورت مستقیم با پسماندهای عفونی و صنعتی و رادیواکتیو و آرامستان‌ها سر و کار دارند، به همین دلیل ضرورت دارد که این افراد جزو اولویت‌های واکسیناسیون قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این مساله در سند چشم انداز واکسیناسیون دیده نشده افزود: درخواست اولویت واکسیناسیون این افراد، قبلا به ستاد استانی مدیریت کرونا اعلام اما با آن موافقت نشده است، در حالیکه تامین سلامت این افراد در تامین سلامت آب و کاهش بیماری کرونا بسیار موثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر شهرستان اهواز، ایذه و شوش در خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۰ شهرستان در شرایط زرد هستند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.