×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکید استاندار خوزستان بر لزوم برخورد ناجا و دادگستری با رسم تیراندازی

قاسم سلیمانی‌دشتکی در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نقشه راه برای کاهش تصادفات خوزستان ترسیم شده است اما آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مطالعات انجام نشده بود؟ اگر این مطالعات انجام نشده بود، بر چه معیاری حرکت می‌کردیم؟

وی افزود: ما عملکرد برنامه‌ای نداریم و عادت کرده‌ایم کار علمی خوبی انجام دهیم اما اجرای کار به هوا می‌رود. با وجود اینکه بودجه سالیانه، الفبای کار یک مدیر است اما اگر در مورد ردیف‌های ملی سوال شود، چیزی نمی‌داند.

استاندار خوزستان بیان کرد: گفته می‌شود ۴۰ درصد تصادفات در رامهرمز مربوط به افراد زیر پنج سال و بالای ۶۰ سال است که باید علت این وضعیت مشخص شود.

سلیمانی‌دشتکی با تاکید بر لزوم اجرای طرح آمایش سرزمین، گفت: تاکنون قسمت اعظم کار مدیریتی ما روزمرگی بوده است. باید نقاط حادثه‌خیز نیز مشخص شوند و اعتبار رفع مشکل این نقاط نیز دیده شود. نمی‌شود تنها نقاط شناسایی شوند اما کاری انجام نشود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش تصادفات، تاکید کرد: باید مابقی اعتبار این پروژه در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شود. راهکارهای کاهش تصادفات در شهرها نیز باید بررسی و در صورت تایید، ابلاغ شود.

استاندار خوزستان با اشاره به ارائه آمار کاهش تصادفات در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، بیان کرد: در سال ۹۹ شاهد شیوع کرونا و کاهش ترددها بودیم. از طرفی مراسم اربعین برگزار نشد که این موارد در کاهش آمار تصادفات اثر داشت. از طرف دیگر، شرایط بودجه سخت بود و زیرساخت‌های پروژه‌های جاده‌ای آماده نشد و شرایط حتی بدتر شد که این مساله نیز در افزایش تصادفات اثرگذار است بنابراین در ارائه آمار باید شاخص‌ها یکسان باشد تا آمار درستی حاصل شود. آمار مربوط به تصادفات نیز باید نسبت به کشور مقایسه شود تا جایگاه دقیق را متوجه شویم.

وی در خصوص سرقت تابلوها در جاده‌ها جلوی چشم نیروها و عکس‌برداری از سارق حین سرقت، گفت: باید از سارق شکایت شود؛ نمی شود در روز روشن جلوی چشم مدیر سرقت شود و عکس‌برداری هم شود اما گفته شود که سارق اسلحه دارد و من با او کاری ندارم.

سلیمانی‌دشتکی افزود: زجرآور است که مدیری بگوید دیدم تابلو را سرقت کردند و چون سارق مسلح بود، ترسیدم. پس نیروی انتظامی و دستگاه قضاء برای چیست؟

وی با اشاره به رسم تیراندازی در مراسم در خوزستان گفت: در خوزستان رسوم غلطی وجود دارد. در یکی دو روز گذشته در هندیجان پس از خاکسپاری فرد فوت‌شده، تعداد قابل توجهی شروع به تیراندازی کردند که باید این افراد به اشد مجازات برسند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: نیروی انتظامی و دادگستری باید این افراد را دستگیر کنند؛ علاوه بر اینکه این افراد باید به زندان بروند، اسلحه نیز باید مصادره شود تا درس عبرتی برای دیگران شود. این چه وضعیتی است؟ اینقدر هرج و مرج و آبروریزی.

سلیمانی‌دشتکی گفت: این رسومات مربوط به عهد گذشته است. چرا دادگستری و نیروی انتظامی در این مسائل قوی عمل نمی‌کند؟

وی تصریح کرد: با وجود این همه تاکیدات در خصوص عدم استفاده از اسلحه در مراسمات، قلدرانه از اسلحه جنگی استفاده شده است. مگر حکومت یا قانون نیست؟ به عنوان رئیس شورای تامین می‌گویم که نیروی انتظامی و دادگستری باید با قدرت با چنین افرادی برخورد کنند و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داده شود در مراسم از اسلحه استفاده شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر در قدیم چنین کارهایی افتخار بود اکنون چنین نیست است؛ اما در قرن ۲۱ این شرایط را داریم.

سلیمانی‌دشتکی با انتقاد از تیراندازی و پایکوبی در مراسمات افزود: فرهنگ اقوام ما بسیار اصیل است و باید فرهنگ‌های مربوط به ۱۰۰ سال پیش اصلاح شوند. من متوجه نمی‌شوم این کار از نظر علمی و عقلی چه معنی دارد؟ در دست گرفتن اسلحه غیر قانونی در روز روشن و مانور با آن، چه نمایشی است؟

وی تصریح کرد: بارها در چنین مراسماتی شاهد مرگ افرادی بوده‌ایم. انتظار دارم افرادی که در این مراسم اخیر در هندیجان تیراندازی کرده‌اند؛ در هر سوراخی رفته‌اند، پیدا و بازداشت شوند و اسلحه‌هایشان مصادره شود تا درس عبرتی برای دیگران شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: آنجایی که عده‌ای از روی نفهمی، قلدری یا بی‌نظمی این کار را می‌کنند، کوتاه آمدن دارد؟ روز گذشته بزرگان تعهد دادند و آبرومندانه فرد فوت‌شده را خاکسپاری کردند، سپس عده‌ای از بیراهه‌ها آمدند و تیراندازی کردند.

وی گفت: تاکنون ۲۲ نفر این افراد دستگیر شده‌اند که باید به اشد مجازات برسند و این موضوع نیز رسانه‌ای شود.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به سرقت‌های علائم و امکانات جاده‌ها نیز گفت: اگر جایی دیده شد که تابلو یا چیزی سرقت شده، باید با شدت برخورد کرد. اگر یک بار این کار انجام شود درس عبرتی برای دیگران می‌شود.

وی افزود: برخی جاها خیلی در مقابل تخلف کوتاه می‌آییم. جایی که باید در مقابل مردم نرم باشیم نیستیم اما در مقابل یک عده که متخلف هستند، می‌گوییم شرور است و کوتاه می‌آییم در صورتی که نباید از شرور گذشت.

استاندار خوزستان گفت: باید خیابان‌ها و محله‌ها را برای افراد شرور نا امن کنیم نه اینکه آن‌ها مکان را برای مردم نا امن کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.