×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
برنج‌کاران خوزستان، در انتظار تکرار یک مصیبت تابستانه؟

محمد سواری در خصوص احتمال اعمال ممنوعیت در کاشت برنج در اراضی خوزستان به دلیل کمبود آب، اظهار کرد: کشت برنج در خوزستان هر ساله با مصیبت‌هایی همراه است از قبیل اینکه در زمان‌هایی که آب برای کشت برنج وجود داشته است، اعلام می‌کردند که آب نیست و در زمان‌هایی که با کمبود آب مواجه بودیم نیز به دنبال به صفر رساندن میزان کشت برنج بوده‌اند.

وی گفت: برنج‌کاران هزینه‌های اولیه را برای کشت برنج پرداخت کرده‌اند؛ مسئولین یا نمی‌دانند که به صفر رساندن کشت برنج چه تبعاتی دارد و یا اینکه برنج‌کاران تنها بخشی هستند که مسئولین می‌توانند به راحتی با آن‌ها در بیافتند و آن‌ها را از عرصه به در کنند.

رئیس انجمن صنفی برنج‌کاران خوزستان ادامه داد: سایر صنایع دارای بیمه‌های درمان، حقوق و سایر موارد هستند اما تنها راه امرار معاش برنج‌کاران و کشاورزان، کشاورزی و برنج‌کاری است.

سواری گفت: اگر چه در سال‌های گذشته اجازه کاشت برنج به برنج‌کاران خوزستان داده شده بود اما این اجازه، همراه با منت بوده است.

وی افزود: در استان اصفهان و یا سایر استان‌ها، اتحاد و انسجام بسیاری برای تامین آب کشت تابستانه وجود دارد اما متاسفانه در استان خوزستان، هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آب وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی برنج‌کاران خوزستان با بیان اینکه در خوزستان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارخانه برنج‌کوبی وجود دارد، تصریح کرد: اگر کشاورزان و برنج‌کاران از کار بیکار شوند، تبعات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی دارد و مهاجرت کشاورزان از روستاها به شهرها را نیز باید در نظر گرفت.

وی گفت: ممنوعیت کشت تابستانه برنج در خوزستان، تمامی صنایع تبدیلی و وابسته به این صنعت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

سواری گفت: اگر ممنوعیت کشت برنج اعمال شود، یک فاجعه در امنیت غذایی رخ می‌دهد؛ مقام معظم رهبری امسال را به نام سال مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند اما در صورت تصویب ممنوعیت کشت، این امر مصداق بارز ایجاد مانع خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما قصد قرار گرفتن در مقابل مسئولین را نداریم اما در صورتی که تصمیمی اتخاذ می‌شود باید تمام جوانب آن موضوع در نظر گرفته شود؛ باید برنامه‌ای در نظر گرفته شود که در صورت ممنوعیت کشت، کشاورزان و برنج‌کاران بتوانند کاری جایگزین را انجام دهند.

رئیس انجمن صنفی برنج‌کاران خوزستان با اشاره به همکاری کشاورزان در نقاطی که با کم‌آبی مواجه بوده‌اند، افزود: در جاهایی که واقعا با خشکسالی مواجه هستند و مشکل تامین آب شرب وجود دارد، کشاورزان و برنج‌کاران همراهی کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر در حال مکاتبه با استاندار خوزستان و مسئولین بالادستی هستیم تا اهمیت این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه برسانیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.