×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
تاثیر سد بالارود در کنترل سیلاب‌های مخرب سال‌های ۹۷ و ۹۸

فرهاد ایزدجو در مراسم آبگیری سدبالارود اندیمشک که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: سد بالارود یک سد مخزنی با سرمایه‌گذاری ۶۴۵ میلیارد تومان است که از امروز آبگیری آن آغاز می‌شود.

وی افزود: این سد در شهر حسینیه اندیمشک و روی رودخانه بالارود و میان دو رودخانه دز و کرخه احداث شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: مخزن این سد ۱۳۱ میلیون مترمکعب است و می‌تواند ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های تنظیم‌نشده و سیلابی را تنظیم و برای مصارف پایین‌دست رهاسازی کند.

ایزدجو با اشاره به اهداف اساسی اجرای سد بالارود عنوان کرد: کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه بالارود که در سال‌های گذشته خسارت‌هایی به بار می‌آورد، از مهمترین اهداف اجرای این سد است.

وی افزود: این سد در زمان ساخت در سال های ۹۷ و ۹۸، سیلاب بالای ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه را مهار کرده و دبی خروجی را به صورت تنظیم‌شده و در حد تاب‌آوری رودخانه پایین‌دست رهاسازی کرده است. احداث سد بالارود اثر خوبی در کنترل سیلاب ها دارد. توسعه اراضی کشاورزی به میزان ۶۵۰۰ هکتار در پایین‌دست و تامین آب شرب شهرهای حسینیه و بیدروبه از دیگر اهداف مهم اجرای این سد است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اشتغال‌زایی این طرح گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح، برای ۲۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم و ۸۰ نفر به صورت مستقیم اشتعال‌زایی می‌شود. ایجاد جاذبه‌های گردشگری و افزایش رونق اقتصادی از دیگر اهداف اجرای این سد است.

وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم این سد این است که کلیه قطعات و تجهیزات هیدرو مکانیکال آن ساخت داخل هستند.

 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.