×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
خوزستان ظرفیت استفاده بیشتر از تسهیلات صندوق توسعه ملی را دارد

قاسم سلیمانی دشتکی چهارشنبه در نخستین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سال ۱۴۰۰ در استانداری خوزستان بیان کرد: مسوولان صندوق توسعه ملی دید خوبی برای اختصاص تسهیلات سرمایه‌گذاری به واحدهای متقاضی در خوزستان دارند.

وی افزود: تعامل و همکاری خوبی از سوی مدیریت ارشد استان با مسوولان این صندوق ایجاد شده و در راستای استفاده بیشتر از این تسهیلات باید زمینه‌ مناسب سرمایه‌گذاری در خوزستان بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات خوزستان با استفاده از این تسهیلات در حوزه توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار قابل حل است گفت: طرح مشترکی بین خوزستان و وزارت نفت در حال پیگیری است که صندوق توسعه ملی امکان تامین منابع آن را دارد.

وی اضافه‌کرد: در صورت تامین این منابع  (در صورت اجازه رهبر معظم انقلاب) اعتبار لازم برای رفع مشکلات خوزستان در زمینه اجرای پروژه‌های آبرسانی، دفع آب‌های سطحی، مقابله با سیلاب و …  به مدت پنج تا ۱۰ سال تامین خواهد شد.

استاندار خوزستان به موضوع پروژه‌های نیمه تمام استان در بخش زیرساختی اشاره‌ کرد و گفت: با هماهنگی و مذاکرات صورت گرفته، بسیج سازندگی سپاه خوزستان آمادگی خود را برای تامین ۳۰ درصد از منابع مورد نیاز برای تکمیل چنین طرح‌هایی اعلام کرده است.

به گفته وی ۷۰ درصد بقیه این منابع باید از محل اعتبارات دولتی تامین شود.

سلیمانی دشتکی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت موسسات و نهادهای غیردولتی در سرمایه‌گذاری‌ لازم ویژه تکمیل پروژه‌های زیرساختی خوزستان ادامه داد: در این رابطه باید سازوکار مناسبی تهیه شود تا این منابع به موقع جذب و هزینه شوند.

استاندار خوزستان همچنین به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در این استان اشاره کرد و گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته می‌شود که چنین مشکلاتی را از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کنند تا موارد به صورت کارشناسی ارزیابی شوند.

وی افزود: بدنه کارشناسی موجود در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از ظرفیت لازم به منظور ارایه و بررسی مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری برخوردار است.

سلیمانی دشتکی در بخش دیگری از این نشست به موضوع اهلیت سرمایه گذاران اشاره‌کرد و گفت: نباید اجازه داد که افراد سودجو با عنوان سرمایه‌گذار از تسهیلات و امتیازات سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی با اشاره به راکد شدن برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری خوزستان بیان کرد:دلیل راکد شدن و یا نیمه تمام ماندن برخی از این طرح‌ها، اهلیت نداشتن سرمایه‌گذاران آنها است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان باید پیوست زیست محیطی داشته باشند

استاندار خوزستان همچنین با ابراز نگرانی از ایجاد برخی آلایندگی‌ ناشی از فعالیت‌های صنعتی در استان گفت: دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان باید توجه داشته باشد که طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان باید حتما از پیوست زیست محیطی برخوردار باشند.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: رعایت مسایل زیست محیطی از اولویت‌های مهم سرمایه‌گذاری در خوزستان است.

پرداخت نشدن بخشی از تسهیلات صندوق توسعه ملی از سوی بانک‌های خوزستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: این سازمان در حال بررسی تسهیلات اختصاص یافته به خوزستان از سوی صندوق توسعه ملی است.

مهرداد نیکو ادامه‌داد: بررسی‌ اولیه نشان می‌دهد که بخشی از تسهیلات مربوط به این صندوق ویژه انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری از سوی بانک‌های عامل در استان خوزستان پرداخت نشده است.

وی افزود: این موضوع در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان قرار گرفته تا با بررسی‌ کارشناسی، امکان استفاده طرح‌ها از تسهیلات مورد نیاز برای انجام سرمایه گذاری‌ استراتژی در خوزستان فراهم شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: هدف از بررسی تسهیلات اختصاص یافته صندوق توسعه ملی به خوزستان، شفافیت بیشتر در هزینه این تسهیلات و مشخص شدن سرنوشت طرح‌های سرمایه‌گذاری است که از این منابع استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به راکد شدن و نیمه تمام بودن برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری که تسهیلات آنها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده افزود: تلاش می‌شود تا با اقدامات لازم، مشکلات بهره‌برداری از این طرح‌ها برطرف شود.

خوزستان ۳۶۱ پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز از مصوب شدن ۳۶۱ پروژه اقتصاد مقاومتی ویژه این استان خبر داد و گفت: تعدادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند و نیاز است تا در صورت برخورداری از شرایط لازم، امکان واگذاری آنها به سرمایه‌گذاران دیگر

بررسی شود.

سید نوراله حسن‌زاده افزود: به‌همین منظور از بانک‌ها خواسته می‌شود تا پروژه‌های راکد را به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین معاونت اقتصادی استانداری معرفی کنند.

وی اضافه‌کرد: از دبیرخانه ستاد خواسته می‌شود که تعیین تکلیف چنین پروژه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.